skaftetryne32 Skrevet 58 minutter siden Skrevet 58 minutter siden robertaas skrev (11 minutter siden): de selv sier at de er sosialister For å lure de som er for dumme til å forstå forskjellen, skjønner du ikke det da? robertaas skrev (12 minutter siden): -de bygger på sosialistisk filosofi Nei den gjør ikke det. robertaas skrev (13 minutter siden): Og om voksenopplæring, hvor godt kjente du til Giovanni Gentile før jeg nevnte det i tråden her? For et tåpelig autoritets argument. 2 1
robertaas Skrevet 41 minutter siden Skrevet 41 minutter siden skaftetryne32 skrev (5 minutter siden): For et tåpelig autoritets argument. Om man skal ha en annen variant av sosialismen som fokuserer på en annen befolkningegruppe så holder det altså ikke at: -de selv identifiserer seg som sosialister -filosofien kommer fra en som identifiserer seg som sosialist og bygger på Marx og Hegel -bortsett fra hvilken gruppe de fokuserer på er organisering og politikk tilnærmet lik Her forventer jeg et virkelig godt argument for hva som kreves for at de er sosialister og håper det ikke blir et mageplask tilsvarende "Kun shia-muslimer er muslimer".
a_aa Skrevet 9 minutter siden Skrevet 9 minutter siden robertaas skrev (15 minutter siden): Om man skal ha en annen variant av sosialismen som fokuserer på en annen befolkningegruppe så holder det altså ikke at: -de selv identifiserer seg som sosialister -filosofien kommer fra en som identifiserer seg som sosialist og bygger på Marx og Hegel -bortsett fra hvilken gruppe de fokuserer på er organisering og politikk tilnærmet lik Her forventer jeg et virkelig godt argument for hva som kreves for at de er sosialister og håper det ikke blir et mageplask tilsvarende "Kun shia-muslimer er muslimer". Gjett hvem som sa: "Marxistene har stjålet begrepet og villedet om meningen med det. Jeg skal ta Sosialismen vekk fra Sosialistene." (Fuskelapp) Ellers kan du jo ta utgangspunkt i 1936, og anslå: Antall private handelsfolk i Tyskland vs i Sovjetunionen Antall private håndtverksvirksomheter i Tyskland vs i Sovjetunionen Antall private industriherrer i Tyskland vs i Sovjetunionen Antall private bank- og finansfolk i Tyskland vs i Sovjetunionen Antall private eiendommer og eiendomsinvestorer i Tyskland vs i Sovjetunionen Antall private bønder i Tyskland vs i Sovjetunionen Antall nylige tilfeller av "Reprivatizerung" (salg av offentlig virksomhet til private) i Tyskland vs i Sovjetunionen Hvis du ikke ser en klar systematisk forskjell i politikk omkring privat eiendomsrett og privat næringsliv, kan jeg ikke hjelpe deg. Det skal dog sies at da behovet noen år senere for å gå inn i full krigsøkonomi slo inn, så gikk Tyskland (i likhet med USA) over til en tilnærmet planøkonomi med stor grad av statlig styring. Det har med situasjonen å gjøre, ikke ideologien som sådan - store innslag av planøkonomi er nærmest uansett ideologi en nødvendighet for å få en krigsøkonomi til å fungere. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå