Gå til innhold

På tide med ny programleder i «Debatten»?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Maskinfører skrev (På 30.4.2025 den 6.24):

Fredrik gjør en god figur 😀

En «god figur» som ikke klarer å skille mellom personlig agenda og objektivitet ?
En «god figur» som fomler, fjoller og kommer med udokumenterte påstander ?

Solvang er åpenbart «fredet» pga bakgrunn og legning.
Signalene fra Debatten har større påvirkningskraft enn de fleste er klar over.
NRK har lagt lista for profesjonalitet, nyansering og objektivitet på feil sted.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes at Fredrik Solvang er veldig dyktig. Det er ikke hvem som helt som kan få en slik jobb i Nrk. Folk har ikke visst om legningen hans inntil nylig, så det er ikke noe han har brukt. Og det har ikke noe å si for jobben han utøver.

Han skaper god stemning, slik at debattantene får mindre lampefeber, og han får fram smilet hos folk. Det er ikke lett å få til på direktesending, der viktige temaer debatteres mellom deltagere som har mye prestige, ansvar og forskjellige meninger. Og det er hva vi trenger slik verden ser ut i dag.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dagens debatt var ganske.... fascinerende? 🤔🫣

Glad jeg ikke utdannet meg til jordmor for å si det sånn..

Endret av Duriello
Skrevet
Subara skrev (På 1.5.2025 den 13.08):

Jeg synes at Fredrik Solvang er veldig dyktig. Det er ikke hvem som helt som kan få en slik jobb i Nrk. Folk har ikke visst om legningen hans inntil nylig, så det er ikke noe han har brukt. Og det har ikke noe å si for jobben han utøver.

Han skaper god stemning, slik at debattantene får mindre lampefeber, og han får fram smilet hos folk. Det er ikke lett å få til på direktesending, der viktige temaer debatteres mellom deltagere som har mye prestige, ansvar og forskjellige meninger. Og det er hva vi trenger slik verden ser ut i dag.

Det at hans legning ikke har vært kjent over tid, det er jo bare tull. Solvang nevnte eksempelvis på en lite subtil måte betydningen Kim Frieles kamp hadde hatt for ham i forbindelse med hennes bortgang, og det etter en sending, og da hedde jeg og trolig mange andre kjent til hans legning i årevis. Men, jeg kan ikke se at det har blitt brukt det mot ham i offentlig debatt, og kan heller ikke se at det i vesentlig grad har påvirket verken valg av deltakere, debatterte emner eller kvaliteten på debattene som i større eller mindre grad er knyttet til alt som har med identitet/legninger. Akkurat der har han gjort en god jobb.

Jeg mener tiden er moden for at NRK får inn nye koster. Debatten har for ofte program uten debatt, og Solvang forsvarer dette gjerne selv, hvor han argumenterer for at det er folkeopplysning han bedriver. Det er jo greit, men da burde ikke programmet hete "Debatten", men heller kanskje "Aktuelt" eller noe annet som passer bedre det han driver med. Han fomler, har inne for mange gjester i forhold til taletid, og kritikken for manglende profesjonalitet i programmet som omhandler adopsjoner er godt tenkelig berettiget. Om ikke annet enn for fornyelsens del, men er jo også en mulighet for Solvang å forsøke seg på noe annet. Han er jo god på formidling. Kanskje burde debatten også hatt to programledere for høyere kvalitet, bedre planlegging og bedre struktur i sendingen?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Zappet forbi Debatten i går.

Var det noen interessante og nyanserte vinklinger eller var programmet fortsatt skjemmet av fomling og private agendaer?

• 2 uker senere...
Skrevet
Vokteren skrev (2 timer siden):

Solvang klarer igjen å lage en «debatt» preget av taktikkeri og skjulte agendaer.
Nå er det avslørt at NRK og FOR hadde avtalt på forhånd at sponsoren skulle avsløres på slutten av programmet.
Etter at det rassisk-vennlige partiet hadde fått lov til å bruke NRK som talerør for narrativer og løgner.

https://www.vg.no/nyheter/i/qPaeqo/aftenposten-nrk-gikk-med-paa-krav-fra-for

Jeg forventer mer av NRK.

Rent debattmessig var det ikke så aller verst: De hadde ikke inne for mange gjester, de som var der fikk taletid, og han stilte kritiske spørsmål og hadde god balanse på hvem som fikk taletid. Ja, FOR fikk taletid, men de kom egentlig ikke særlig godt ut av det. Tror ikke de sanket mange nye stemmer, til tross for god dekning i beste sendetid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt innafor ideen å ikke gi radikalister en plattform, men gitt en faglig tung og godt moderert debatt så er det ingen ideer og formeninger som ikke tåler dagens lys.

Problemet med plattforming er når man gir radikalister fri tale, lar dem kuppe debatten med sleipe knep, der moderatoren er feilbarig nøytral/apatisk til kontroversielle meninger, eller enda verre en sykofant, slik som Wolfgang Wee og Joe Rogan.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Vokteren skrev (17 minutter siden):

og gjør akkurat som de vil.

Synes det er merkelig at du skriver dette da hele poenget med artikkelen er at en nyhetssak og en debatt er to forskjellige ting, og derfor kunne dette taes gjennom debatten istedenfor nyhetene.

• Liker 1
Skrevet
Iki skrev (5 minutter siden):

Synes det er merkelig at du skriver dette da hele poenget med artikkelen er at en nyhetssak og en debatt er to forskjellige ting, og derfor kunne dette taes gjennom debatten istedenfor nyhetene.

Jeg synes det er mer merkelig at Solvang overtar redaktørrollen og forsvarer hestehandelen i etterkant.
Solvang har blitt altfor høy på seg selv…..

Skrevet
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er mer merkelig at Solvang overtar redaktørrollen og forsvarer hestehandelen i etterkant.

Synes du ikke det er mer merkelig at han taes ut av kontekst for å få det til å høres ut som de har gjort en handel?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...