Gå til innhold

Darwin er død men Jesus lever

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kjell Sande skrev (4 timer siden):

Ja siden Paulus også henviser til de som løpet på fjellet i Romerbrevet kapittel 12. Jeg tenker at det også kan gjelde gjenreisningen av Israel i tusenårsriket.

Nei, ingen som løper over fjellet i Rom.12. Jeg tenker du her mener Rom.10.15-21? (Jes.52.7 henviser til Rom.10.15*)
*Og hvordan kan de forkynne hvis de ikke er utsendt? Det står jo skrevet: Hvor vakre de er, føttene til dem som bringer godt budskap! Men ikke alle var lydige mot evangeliet. Jesaja sier: Herre, hvem trodde vårt budskap? Så kommer da troen av det budskapet en hører, og budskapet kommer av Kristi ord. Har de ikke hørt, spør jeg så. Jo, sannelig: Deres røst har nådd ut over hele jorden, ordene dit verden ender. Men så spør jeg: Kanskje Israel ikke har forstått det? Først sier Moses: Jeg vil egge dere til misunnelse mot dem som ikke er et folk, på et uforstandig folk gjør jeg dere rasende. Og Jesaja går så langt at han sier: Jeg ble funnet av dem som ikke søkte meg, og åpenbarte meg for dem som ikke spurte etter meg. Men om Israel sier han: Hele dagen rakte jeg hendene ut mot et ulydig og gjenstridig folk.

Tror ikke denne tiden hører til fortiden, men fremtiden. Disse bringer bud, og forkynner fred, et godt budskap, og forkynner frelse og sier til Sion: «Din Gud er konge!» ? Her må du nok til 1.Kor.15.26-28 før dette er oppfylt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
trn100 skrev (4 timer siden):

Det grunnleggende problemet du og mange andre religiøse har min venn er at dere søker å bevise noen påstander med andre påstander. Det er ikke noe bevis for noe som helst at Paulus eller Kåre eller Jens har skrevet det i en 2000 år gammel bok som er under løpende omskriving.

Vitenskap utvikler samfunnet og bringer det fremover og dokumenteres, gamle dogmer bremser det og tilpasser seg bare samfunnet i et desperat forsøk for å finne aksept...

Jeg tenker at så lenge jeg lever her ønsker jeg å demonstrere med mitt liv. Markusevangeliet har samme kraft som for 2000 år siden. Den fysiske verden har forandret seg ja. Men den usynlige verden er like aktiv i dag.

Innholdet er like verdifullt

• Et tjenende lederskap 
  • Rettferdighet 
  • Nestekjærlighet 
  • Alle mennesker har samme verdi 

Noen har forsøkt å avskaffe troen i den vestlige verden. Vi ser frukten og etterdønningene av det. Folk søker mening med livet. Materialismen kan ikke erstatte... Ikke alle gode gjerninger heller...

Skrevet
Kjell Sande skrev (58 minutter siden):

Innholdet er like verdifullt

• Et tjenende lederskap 
  • Rettferdighet 
  • Nestekjærlighet 
  • Alle mennesker har samme verdi 

Noen har forsøkt å avskaffe troen i den vestlige verden. Vi ser frukten og etterdønningene av det. Folk søker mening med livet. Materialismen kan ikke erstatte... Ikke alle gode gjerninger heller...

Du bommer litt på forståelsen, denne verden eier ikke rettferdighet – har du ikke lest 2.Pet.3.13? : Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor. - Eller Markus 13.31? : Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldri forgå. - Eller: Denne verdens visdom er dårskap i Guds øyne... (1.Kor.3.19) Eller Rom.3.10:  For det står skrevet: Det finnes ikke én som er rettferdig, ikke en eneste... osv. Les Fork.3, så ser du litt av poenget med Joh.12 44- 47... Men også 1.Kor.15.34-50, så vil du kanskje se litt annerledes på hele konseptet? 

• 4 uker senere...
Skrevet
Kjell Sande skrev (9 timer siden):

Interessante tanker:

https://unherd.com/newsroom/is-gen-z-turning-back-to-god/

Stemmer dette?

Hvorfor?

Det jeg la merke til er at det var en clickbait overskrift, for teksten sier ingenting om gen-z turning back to god, men heller 👇

people now in their teens and twenties — are significantly more likely than their parents’ generation to identify as “spiritual”.

Kort sagt mangt et hallusinogen kan få deg til å føle på en kontakt med omverdenen f.eks som kan beskrives spirituell, faen heller bare en tur i skauen helt uten droger kan være det.

Det krydres med litt løgn.

They benefitted — if that is the right word — from the fading of Christian belief and observance, but also grew up and lived much of their adult lives in the afterglow of the old orderly, stable Christian Britain, whose positive aspects they have denied their own offspring.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Kjell Sande skrev (14 timer siden):

Interessante tanker:

https://unherd.com/newsroom/is-gen-z-turning-back-to-god/

Stemmer dette?

Hvorfor?

Eller disse:

God makes a comeback in Gen Z: Those in teens and early 20s are half as likely to call themselves atheists compared to their parents, poll shows

Faith in God is enjoying a resurgence in a sign that our culture is less secular than we assume

Endret av PÃ¥inter
  • Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Markusevangeliet har et kraftig innhold som berører mange mennesker. Det siste verset i denne boken sier: 20 Men de gikk ut og forkynte overalt, og Herren virket med og stadfestet Ordet gjennom de tegn som fulgte.

Vi som er ute på gaten og prater med folk nå. Opplever vi det samme?

Skrevet

Veldig mye har et kraftig budskap som berører mange, men det gir ingen garanti for hva som faktisk bør berøre mange er FAKTA, det er her essensen ligger å som spesielt Religiøse kan glemme helt da de av åpenbare grunner ofte glemmer logikk. 

Videre, det som allikevel kan virke fornuftig i dag med tanke på Religion kan like gjerne være mer Tolkere av skriften en hva som faktisk i utgangspunktet ble skrevet, her ligger hovedproblemet

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
simalarion skrev (11 timer siden):

Veldig mye har et kraftig budskap som berører mange, men det gir ingen garanti for hva som faktisk bør berøre mange er FAKTA, det er her essensen ligger å som spesielt Religiøse kan glemme helt da de av åpenbare grunner ofte glemmer logikk. 

Videre, det som allikevel kan virke fornuftig i dag med tanke på Religion kan like gjerne være mer Tolkere av skriften en hva som faktisk i utgangspunktet ble skrevet, her ligger hovedproblemet

Finnes det en annen virkelighet? Finnes det en åndelig verden? Har mennesket en bevissthet som kan berøre og la seg påvirke av en åndelig verden. Hva er vår bevissthet? Har du lekt med slike tanker:

Egentlig er det vel ingen som vet hvordan det kan bli liv i en celle. Vi kan definere hva liv er. Et menneske kan holdes i live kunstig ganske lenge. Men hva med bevisstheten vår. Alle tanker og fantasier om å flytte vår hjerne inn i en ny maskin, fysisk eller biologisk er jo spennende. Dette kan jo føre til at denne kan eksistere videre. Kanskje våre slektninger kan prate med oss etter at vi er døde? En slik hjerne som støttes av AI vil jo ha perfekt hukommelse. Vi vil kunne gi gode råd til fjerne slektninger i hundrevis av år. Men hvor blir selvbevisstheten av? Hva er "jeg'et"?

Skrevet
simalarion skrev (12 timer siden):

Fakta - er ikke det minste to ting.

1. Det du selv opplever. For eksempel du blir bedt for og smerten forsvinner.

2. Forklaring av hva som skjer.

Hvilken ville du legge mest vekt på? Din egen opplevelse av hva som skjer, eller en tolkning av hva som skjer.

Hvis jeg studerer Markusevangeliet, særlig siste verset, og finner ut at dette stemmer bra med realiteten anno 2025?

Skrevet
Kjell Sande skrev (1 time siden):

Egentlig er det vel ingen som vet hvordan det kan bli liv i en celle.

Det er dog ingen god grunn til å begynne å produsere løgner om hvordan det eventuelt skjer ? 

Finnes det en annen virkelighet? Finnes det en åndelig verden? Har mennesket en bevissthet som kan berøre og la seg påvirke av en åndelig verden.

Ingen bevis for det.

Både placebo å nocebo har dokumentert effekt, om man virkelig tror at en bønn til gammelerik kan hjelpe så kan det gjøre det.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Både placebo å nocebo har dokumentert effekt, om man virkelig tror at en bønn til gammelerik kan hjelpe så kan det gjøre det.

Hva jeg tror er ikke så interessant. Det som er interessant er hvordan andre - de som blir bedt for - blir helbredet.

Jeg tenker dette var et viktig element i den første grasrotbevegelsen. Og at det kommer til å bli en viktig del av den grasrotbevegelsen vi ser nå. Europa ligger litt etter resten av verden, men vi ser det skjer her også.

Budskapet er jo godt bevart i Markusevangeliet.

https://bibel.no/nettbibelen/les/nb-2011/MRK/MRK.1

Skrevet
Kjell Sande skrev (25 minutter siden):

Hva jeg tror er ikke så interessant. Det som er interessant er hvordan andre - de som blir bedt for - blir helbredet.

Placebo har en effekt, men det er neppe noen som blir "helbredet" av placebo alene, det går under etter 6 dager med bønn så var min omgangssjuke helbredet mappa, ikke spesielt troverdig. 

Skrevet
skaftetryne32 skrev (43 minutter siden):

Placebo har en effekt, men det er neppe noen som blir "helbredet" av placebo alene, det går under etter 6 dager med bønn så var min omgangssjuke helbredet mappa, ikke spesielt troverdig. 

Du har helt rett. Dette er et første steg. Det må vise seg å være troverdig for at en skal velge å gå videre.

Skrevet
Kjell Sande skrev (3 timer siden):

Fakta - er ikke det minste to ting.

Nei, fakta er det som stemmer med virkeligheten, ikke noe annet.

Sitat

Det er fakta at du blir bedt for, og at smerten forsvinner. Årsaksforholdet mellom disse kan være tilfeldighet, placebo, eller noe annet.

2. Forklaring av hva som skjer.

Hvilken ville du legge mest vekt på? Din egen opplevelse av hva som skjer, eller en tolkning av hva som skjer.

Det er vel kjent og bevist at menneskers personlige opplevelser av hva som skjer og hvorfor, ikke er til å stole på, og at mennesker overvurderer sin egen evne til å se slike fakta.  Dette er antagelig årsaken til mange feilaktige påstander om det overnaturlige.

Hvis jeg studerer Markusevangeliet, særlig siste verset, og finner ut at dette stemmer bra med realiteten anno 2025?

Så er dette et utmerket eksempel på "confirmation bias". Hva med det

Det som er interessant er hvorvidt det å bli bedt for faktisk har noen statistisk virkning. Så vidt jeg vet tyder ingen undersøkelser på det. 

Dernest, om det faktisk skulle ha en statistisk signifikant virkning, er årsaken interessant. Å hoppe direkte til at årsaken er en gud, er elendig forskning, og ingen måte å komme til sannhet på.

• Liker 3
Skrevet
Capitan Fracassa skrev (10 minutter siden):

Nei, fakta er det som stemmer med virkeligheten, ikke noe annet.

Det er fakta at du blir bedt for, og at smerten forsvinner. Årsaksforholdet mellom disse kan være tilfeldighet, placebo, eller noe annet.

Det er vel kjent og bevist at menneskers personlige opplevelser av hva som skjer og hvorfor, ikke er til å stole på, og at mennesker overvurderer sin egen evne til å se slike fakta.  Dette er antagelig årsaken til mange feilaktige påstander om det overnaturlige.

Så er dette et utmerket eksempel på "confirmation bias". Hva med det

Det som er interessant er hvorvidt det å bli bedt for faktisk har noen statistisk virkning. Så vidt jeg vet tyder ingen undersøkelser på det. 

Dernest, om det faktisk skulle ha en statistisk signifikant virkning, er årsaken interessant. Å hoppe direkte til at årsaken er en gud, er elendig forskning, og ingen måte å komme til sannhet på.

Jeg er enig i din vurdering. Fakta er fakta. Sannhet er sannhet. Men det er også slik at den enkelte av oss eier sin egen historie. Så hvis jeg sier at jeg drømte om Jesus i natt, så er det min versjon av fakta. Om en opplever at all smerte forsvinner så er det denne personen sin opplevelse av fakta. For mange er dette nok til at en vil ta neste steg for å finne ut hva som ligger bak. Dette ligner veldig på siste vers i Markusevangeliet.

Skrevet
tsetsefluen skrev (19 minutter siden):

Dere kristne. I stedet for å argumentere mot ateister, ta heller å be for dem at de skal finne troen på Jesus 

Hva får deg til å tro at dette ikke allerede foregår?

«Det er ikke slik at Herren er sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.» 

Og hvorfor argumenterer dere ateister mot kristne?

Skrevet
PÃ¥inter skrev (9 minutter siden):

Hva får deg til å tro at dette ikke allerede foregår?

«Det er ikke slik at Herren er sen med å oppfylle sitt løfte, som noen mener. Nei, han er tålmodig med dere, for han vil ikke at noen skal gå fortapt, men at alle skal nå fram til omvendelse.» 

Og hvorfor argumenterer dere ateister mot kristne?

Fordi religiøse driver med evangelisering 

Skrevet
tsetsefluen skrev (31 minutter siden):

Dere kristne. I stedet for å argumentere mot ateister, ta heller å be for dem at de skal finne troen på Jesus 

Vi er alle mennesker. Derfor er det fint å snakke sammen og dele ideer, meninger og oppfatninger. Om en person er ateist, eller hva som helst har han alltid noe å lære meg. 

Bønn er også viktig. Gud leder oss til be for mennesker. Når vi er ute på gaten og prater med folk pleier vi alltid å spørre om folk trenger forbønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...