sedsberg Skrevet 3. oktober Skrevet 3. oktober (endret) 8 minutes ago, AL123 said: Nei, det vil ikkje bli tyngre å bremse. Du bør sette deg ned med et flytdiagram for ABS og se hydraulikkstrømmen går. Så du mener at når du bremser for harde livet på glatta så vil ABS-en hjelpe deg med å bremse enda mer? Nei, faktisk så motvirker den (pulserer) bremsa slik at hjulene ruller igjen så du kan styre. Derav forkortelsen ABS. Anti-lock Braking System. Jeg har hatt flere biler hvor ABS-sensor har røket. Før feilkode settes og ABS kobles ut så skjer det nesten ingenting når du bremser vanlig forsiktig. Bare en masse buring fra ABS-pumpa. For å bremse hardere må du da trøkke mye hardere enn normalt. Altså ikke vanvittig hardt men god del hardere enn man vanligvis gjør ved en normal oppbremsing. https://en.wikipedia.org/wiki/Anti-lock_braking_system Quote The ECU constantly monitors the rotational speed of each wheel; if it detects the wheel rotating significantly slower than the speed of the vehicle, a condition indicative of impending wheel lock, it actuates the valves to reduce hydraulic pressure to the brake at the affected wheel, thus reducing the braking force on that wheel; Og på litt eldre biler; på alle hjulene. Endret 3. oktober av sedsberg 1
Dovreekspressen Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober sedsberg skrev (8 timer siden): Jeg har hatt flere biler hvor ABS-sensor har røket. Før feilkode settes og ABS kobles ut så skjer det nesten ingenting når du bremser vanlig forsiktig. Bare en masse buring fra ABS-pumpa. For å bremse hardere må du da trøkke mye hardere enn normalt. Altså ikke vanvittig hardt men god del hardere enn man vanligvis gjør ved en normal oppbremsing. Det er akkurat slik jeg har opplevd ABS-bremser også, på ulike generasjoner biler. Jeg har rullet ned isdekte gårdsveier og stått på bremsepedalen, men det er ikke snakk om å få hjulene til å låse. Dette er jo enkelt å prøve selv, bare å smelle inn bremsene og holde den der. Så om denne pumpa setter i gang ved en feil, så blir det ikke mye bremseeffekt. Men det er kanskje ikke en veldig sannsynlig feil? At det skal skje den ene gangen bilen gir gass selv er lite sannsynlig.
John-B Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober Det er 2 antagelser alle har om Sandvika ulykken som på ingen måte trenger å stemme: 1) "Personen ble funnet i passasjersetet, derfor satt han ikke i førersetet" det er fullt mulig at kollisjonene, slengte kroppen rundt. Han hadde jo ikke belte på. 2) "Han prøvde å flytte seg over til førersetet." Det er minst like sannsynlig at planen hans kun var å flytte bilen 2 meter frem. Altså at han forsøkte å flytte bilen uten å først flytte seg selv helt over til førersetet.
Svein M Skrevet 4. oktober Skrevet 4. oktober John-B skrev (1 time siden): Det er 2 antagelser alle har om Sandvika ulykken som på ingen måte trenger å stemme: 1) "Personen ble funnet i passasjersetet, derfor satt han ikke i førersetet" det er fullt mulig at kollisjonene, slengte kroppen rundt. Han hadde jo ikke belte på. 2) "Han prøvde å flytte seg over til førersetet." Det er minst like sannsynlig at planen hans kun var å flytte bilen 2 meter frem. Altså at han forsøkte å flytte bilen uten å først flytte seg selv helt over til førersetet. Ja det kommer klart frem av opplysninger som er kjent. Vitner sier at han hadde ene foten over på førersiden. Og han ble funnet på passasjersiden etter ulykken. Så har du det at han må holde på brems for å sette bil i Drive. Bilens data sier at gasspedal var blitt trykket til 100% i 3 sekunder. Så uavhengig om en tror på at det var han som trykket på gassen så er det veldig klart hvor han var. Og da trolig på midtkonsoll mellom forseter, langt nok mot førersiden til å nå bremspedal og trolig også gasspedal. Planen måtte vært å flytte bilen så han kunne komme seg inn førerdøren det er klart.
Hanhijnn Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober John-B skrev (På 4.10.2025 den 9.12): Det er 2 antagelser alle har om Sandvika ulykken som på ingen måte trenger å stemme: 1) "Personen ble funnet i passasjersetet, derfor satt han ikke i førersetet" det er fullt mulig at kollisjonene, slengte kroppen rundt. Han hadde jo ikke belte på. 2) "Han prøvde å flytte seg over til førersetet." Det er minst like sannsynlig at planen hans kun var å flytte bilen 2 meter frem. Altså at han forsøkte å flytte bilen uten å først flytte seg selv helt over til førersetet. Ja hvis man skal se bort fra vitneforklaringen til kona, som sto ved siden av bilen. 1
John-B Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober (endret) 4 hours ago, Hanhijnn said: Ja hvis man skal se bort fra vitneforklaringen til kona, som sto ved siden av bilen. Jeg var ikke klar over at det var kommet ut detaljert beskrivelser fra kona, ser nå at Motor har intervjuet hun. Det bekrefter jo punkt 2. Han forsøkte å trykke på pedalene fra passasjersetet. Det har av mange vært fremstilt som at han satt i passasjersetet, og derfor aldri kan ha trykket på pedalene. Forklaringen til konen bekrefter jo helt tydelig at han har forsøkt å strekke foten over for å trykke på pedalene. "Der satt han – akkurat slik jeg hadde forlatt ham, med det ene benet over midtkonsollen" Av alle tilfeller jeg har lest om hvor det mistenkes at det er trykket på feil pedal, fremstår denne som den absolutt mest åpenbare. Muligheten for å trykke på feil pedal når en prøver å strekke seg fra passasjersetet er jo skyhøy. Finner det rett og slett utrolig at folk fortsatt mener det er sannsynlig at bilen har skutt fart av seg selv, når vi er kjent med disse opplysningene, i tillegg til at Statens Vegvesen sitter på tekniske beviser som viser at pedalen har blitt trykket inn. Endret 6. oktober av John-B 1
Hanhijnn Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober John-B skrev (6 minutter siden): Jeg var ikke klar over at det var kommet ut detaljert beskrivelser fra kona, ser nå at Motor har intervjuet hun. Det bekrefter jo punkt 2. Han forsøkte å trykke på pedalene fra passasjersetet. Det har av mange vært fremstilt som at han satt i passasjersetet, og derfor aldri kan ha trykket på pedalene. Forklaringen til konen bekrefter jo helt tydelig at han har forsøkt å strekke foten over for å trykke på pedalene. "Der satt han – akkurat slik jeg hadde forlatt ham, med det ene benet over midtkonsollen" Av alle tilfeller jeg har lest om hvor det mistenkes at det er trykket på feil pedal, fremstår denne som den absolutt mest åpenbare. Muligheten for å trykke på feil pedal når en prøver å strekke seg fra passasjersetet er jo skyhøy. Finner det rett og slett utrolig at folk fortsatt mener det er sannsynlig at bilen har skutt fart av seg selv, når vi er kjent med disse opplysningene, i tillegg til at Statens Vegvesen sitter på tekniske beviser som viser at pedalen har blitt trykket inn. Det jeg finner mest utrolig er at folk hevder at en eldre herre som sitter overskrevs over midtkonsollen kan greie å holde presset på gasspedalen konstant over en såpass lang tid mens bilen skyter fart, kræsjer hardt, og fyker gjennom veggen. Jeg hadde neppe greid det, men han må ha vært en særdeles sterk og målbevisst kar. Du syns dette høres plausibelt ut? 1
John-B Skrevet 6. oktober Skrevet 6. oktober (endret) 13 minutes ago, Hanhijnn said: Du syns dette høres plausibelt ut? Det er 100% plausibelt ja, og jeg skulle lett vist dere det om noen stilte en lik bil til disposisjon. Forstår virkelig ikke hvorfor folk mener det er så vanskelig å holde en pedal trykket inn. Det er jo nesten null fysisk motstand i en gasspedal. Aksellerasjonen er jo ikke i nærheten av kraftig nok til at G-krefter har noen påvirkning på hvor vanskelig det er å holde inne pedalen (som nevnt tidligere, jeg har eid elbiler som gjør 0-100 på 4 sek, så vet hvordan det føles). Pedalen var vel for øvrig kun trykket inn før kollisjonen, ikke etter. Som jo gjør det hele enda mer usannsynlig - den tekniske feilen varte tilfeldigvis kun i 3 sekunder, og sluttet helt plutselig akkurat når det er naturlig at en fot blir slengt vekk pga kollisjonen? Endret 6. oktober av John-B
Svein M Skrevet mandag kl 20:14 Skrevet mandag kl 20:14 John-B skrev (9 timer siden): Det er 100% plausibelt ja, og jeg skulle lett vist dere det om noen stilte en lik bil til disposisjon. Forstår virkelig ikke hvorfor folk mener det er så vanskelig å holde en pedal trykket inn. Det er jo nesten null fysisk motstand i en gasspedal. Aksellerasjonen er jo ikke i nærheten av kraftig nok til at G-krefter har noen påvirkning på hvor vanskelig det er å holde inne pedalen (som nevnt tidligere, jeg har eid elbiler som gjør 0-100 på 4 sek, så vet hvordan det føles). Pedalen var vel for øvrig kun trykket inn før kollisjonen, ikke etter. Som jo gjør det hele enda mer usannsynlig - den tekniske feilen varte tilfeldigvis kun i 3 sekunder, og sluttet helt plutselig akkurat når det er naturlig at en fot blir slengt vekk pga kollisjonen? Jeg er enig i dette. Det som kan skje er at en tror en trykker på bremsen. Da kan det ta 3 sekunder uten at en greier å slippe gassen, fordi en tror en holder på bremsen. Det kan skje også i tilfeller der en sitter i førersetet.
AL123 Skrevet mandag kl 21:25 Skrevet mandag kl 21:25 Hanhijnn skrev (11 timer siden): Det jeg finner mest utrolig er at folk hevder at en eldre herre som sitter overskrevs over midtkonsollen kan greie å holde presset på gasspedalen konstant over en såpass lang tid mens bilen skyter fart, kræsjer hardt, og fyker gjennom veggen. Jeg hadde neppe greid det, men han må ha vært en særdeles sterk og målbevisst kar. Du syns dette høres plausibelt ut? Det jeg finner utrolig er at noen kan tro at man er i stand til å slippe pedalen dersom man miser balansen og spenner kroppen. Hvis man noen gang har vært inne på Tiktok eller sett noen Reels, så vil en kunne se dusinvis av videoer der personer på MC eller ATV akselererer og ender i en hekk/grøft/hagegjerde etc til tross for alt det de hadde behøvd å gjøre var å slippe hånden fra gasshåndtaket.
AL123 Skrevet mandag kl 21:28 Skrevet mandag kl 21:28 Svein M skrev (1 time siden): Jeg er enig i dette. Det som kan skje er at en tror en trykker på bremsen. Da kan det ta 3 sekunder uten at en greier å slippe gassen, fordi en tror en holder på bremsen. Det kan skje også i tilfeller der en sitter i førersetet. Jeg tror ikke han har forsøkt å bremse. Jeg tror han har forsøkt å trykke forsiktig på gassen og blitt overasket over hvor vanskelig det er å dosere gassen på en bil med noen hundre hk. Når bilen har rykket litt mere til enn forventet har personen kommet i ubalanse og kroppen har spent seg. 1
Svein M Skrevet tirsdag kl 11:53 Skrevet tirsdag kl 11:53 (endret) Her er en annet tilfelle av Volvo XC40: I dette tilfellet viser kurvene at gasspedal er 100%, og at bilen bremses ned igjen. Det er uklart om det er fører som bremser eller det er bilens automatiske system. https://www.motor.no/aktuelt/volvo-xc40-skjot-fart-fanget-av-dashcam/327348 En kan kanskje si at det i teorien er mulig at enten bil gasser selv, eller at fører gjør det. Fra kurvene ser det ut til at gassen slippes ut fra ca 0.7 sekunder etter bilen stopper, og er helt ute 0.3 sekunder senere. Endret tirsdag kl 12:07 av Svein M
sedsberg Skrevet tirsdag kl 11:58 Skrevet tirsdag kl 11:58 Voldsomt mange idioter som kjøper Volvo. 😛 Spoiler Ja, det var sarkasme.
Svein M Skrevet tirsdag kl 13:33 Skrevet tirsdag kl 13:33 Virker som om største faren er at enkelte elbiler har rask akselerasjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå