Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

forstilling

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Marzo skrev (På 13.6.2024 den 10:24 AM):

Som du selv sier har bolten knekt. Det kunne skjedd når som helst. 

Skrev hen det? Jeg så bare:

Sitat

Fikkbileneugodkjentfor4mndsidenvedparkeringicarportsmaltdettilstodvenstreframjulpåtverrafantutatkulboltenilenkarmen varknekterdettenoesomburdeblittoppdagetvegeukontrollbilenerenSantaFe2002ogerdettenoesomkanhendeuansett.

😁

Jeg hadde en gang en eksos-skjøt som knakk dagen etter bilen var eu-godkjent. Så at en kulebolt kan ryke fire måneder senere tviler jeg ikke litt på en gang. Husk at en EU-kontroll kun er en øyeblikks-test. Den forteller kun bilens tilstand i det den blir kontrollert. Og på det tidspunktet var nok kulebolten helt fint.

Om jeg skal gjette så skyldes nok feilen materialtrøtthet, og det er praktisk talt umulig å oppdage før komponenten feiler.

Om PKK skulle oppdaget begynnende eller skjulte sprekker/svakheter i metallet så måtte de kjørt på med ultrasonisk eller lign scanning av metallet i alle deler og bolter => ville blitt utrolig kostbart.  Og liten nytteverdi kontra å bytte slitasje-del som brekker/knekker. 

Sprekker kan ofte oppstå pga mikroskopiske urenheter/partikler i metallet som gjør at det dannes sprekker via disse urenhetene/partiklene. Men gjerne utløst pga en ytre påvirkning (kjøre ned i pottehull, korrosjon, temperatur etc). Umulig å forutse nøyaktig. 

Endret av Rune_says
  • Liker 1
Rune_says skrev (19 timer siden):

Om PKK skulle oppdaget begynnende eller skjulte sprekker/svakheter i metallet så måtte de kjørt på med ultrasonisk eller lign scanning av metallet i alle deler og bolter => ville blitt utrolig kostbart.  Og liten nytteverdi kontra å bytte slitasje-del som brekker/knekker. 

Sprekker kan ofte oppstå pga mikroskopiske urenheter/partikler i metallet som gjør at det dannes sprekker via disse urenhetene/partiklene. Men gjerne utløst pga en ytre påvirkning (kjøre ned i pottehull, korrosjon, temperatur etc). Umulig å forutse nøyaktig. 

Hei takk for svar du har rett så nå har jeg bestilt og bytter alt på høyre siden også

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...