Gå til innhold

«Typisk norsk å være syk»

Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Anbefalte innlegg

Skrevet
Tussi skrev (43 minutter siden):

Jeg lurer på hva de mener med plikt til varig tilrettelegging..... det bør jo ikke gå ut over andre ansatte i årevis...

Det kan bety at de må ansette fler.

Men mer realistisk er vel at NAV betaler for tilretteleggingen og at den ansatte får lavere inntekt. Hvis man blir sykere av å gå hjemme i de tilfellene det gjelder, kan det være penger spart på helsebudsjettet.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Subara skrev (11 minutter siden):

Det kan bety at de må ansette fler.

Men mer realistisk er vel at NAV betaler for tilretteleggingen og at den ansatte får lavere inntekt. Hvis man blir sykere av å gå hjemme i de tilfellene det gjelder, kan det være penger spart på helsebudsjettet.

Jeg kan forstå det hvis man kan gjøre noe og få f eks  lønnstilskudd for resten, hvis man bruker 100% tid til å gjøre 50% jobb. 

Men f eks I helse kan ikke en som jobber 50% intensitet telle som 1 hode i pleien,  eller ta alle lette stell så andre får alle tunge hele tiden. Da må man kompensere bemanningen 

Men f eks hvis noen har mye tunge tanker i hodet og ikke klarer å fungere som sykepleier eller vernepleier med ansvar, at man i en depressiv periode f eks kan jobbe med kjøkkenoppgaver på kveld en periode, det synes jeg er fint. 

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg kan forstå det hvis man kan gjøre noe og få f eks  lønnstilskudd for resten, hvis man bruker 100% tid til å gjøre 50% jobb. 

Men f eks I helse kan ikke en som jobber 50% intensitet telle som 1 hode i pleien,  eller ta alle lette stell så andre får alle tunge hele tiden. Da må man kompensere bemanningen 

Men f eks hvis noen har mye tunge tanker i hodet og ikke klarer å fungere som sykepleier eller vernepleier med ansvar, at man i en depressiv periode f eks kan jobbe med kjøkkenoppgaver på kveld en periode, det synes jeg er fint. 

All tilrettelegging er fint hvis det passer med helseutfordringene og den det gjelder også ser at det er en god løsning. Jeg kan se at å sykemelde noen 100% hvis de kunne jobbet feks. 50% blir feil. Men det er dessverre i mange tilfeller vanskelig å få til tilrettelegging. Særlig for vikarerene som er leid inn for å gjøre bestemte arbeidsoppgaver, mens faste ansatte har loven på sin side i god tid fremover.

Det som er utfordringen er gruppen som er utbrent, har ME, difuse smerteplager som ikke kan bevises m.fl. En del kaller det for "vondt i viljen". Men ser ut til at forskningen på dette området stadig går fremover.

Med automatiseringen og enda lenger fram i tid kommer robotene. Da er det ikke sikkert det er jobber nok til alle, og antagelig allerede nå. Da kan det være greit at jobben overtas av en annen, men ingen er frivillig interessert i å gå over til en lavere inntekt med følgene det får.

• Liker 2
Skrevet

De fleste som ønsker gradert sykemelding får jo dette i dag, og arbeidsgiver har plikt for tilrettelegging. Ergo er 100% sykemelding noe pasienten selv ønsker.

Selv om man klarer å utføre sitt arbeid er det ikke sikkert man klarer å komme seg til jobb. Har man brukket benet kan man sikkert klare en kontorjobb om smerten ikke er for stor, men man har andre utfordringer med transporten. Man har også et privatliv som vanskeliggjøres ved slike uhell, og det å lage middag eller vaske klær, dusje etc. tar utrolig mye energi og tid. Så hvordan man skal få vurdert i dette i hvert tilfelle blir jo en gåte.

• Liker 1
Skrevet
Subara skrev (19 timer siden):

Med automatiseringen og enda lenger fram i tid kommer robotene. 

Tja, ut i fra det jeg har sett av kunstig "intelligens" så langt er ikke jeg så sikker på det lenger. AI er ganske oppskrytte greier så de må gjøre bedre enn det de har klart å prestere så langt før det blir noen seriøs konkurrent til tenkende hoder. AI fremstår tidvis mer som en pasient med demens enn som et gjennomsnittelig tenkende menneske, med all error og "hallusinasjoner".

Trulss skrev (19 timer siden):

Selv om man klarer å utføre sitt arbeid er det ikke sikkert man klarer å komme seg til jobb. Har man brukket benet kan man sikkert klare en kontorjobb om smerten ikke er for stor, men man har andre utfordringer med transporten. Man har også et privatliv som vanskeliggjøres ved slike uhell, og det å lage middag eller vaske klær, dusje etc. tar utrolig mye energi og tid. Så hvordan man skal få vurdert i dette i hvert tilfelle blir jo en gåte.

Heldigvis er det lettere enn tidligere å få tilrettelagt for hjemmekontor da så det løser mye av dette problemet.

• Liker 1
Skrevet
Trulss skrev (19 timer siden):

De fleste som ønsker gradert sykemelding får jo dette i dag, og arbeidsgiver har plikt for tilrettelegging. Ergo er 100% sykemelding noe pasienten selv ønsker.

Tror det er ordninger med gratis transport til jobb

• Liker 1
Skrevet
Tussi skrev (38 minutter siden):

Tror det er ordninger med gratis transport til jobb

Blir veldig dyr ordning da. Taxi rushtid med kø i 50 km som tar nær to timer. Jeg regner med Nav og ikke arbeidsgiver betaler?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Kom til å tenke på de som er sykemeldte i påvente av operasjon og opptrening. Nå er det ikke lenger fysioterapeutene som bestemmer hvilke pasienter som får behandling med driftstilskudd i min kommune. Kommunen velger ut, og jeg vil tro at de velger først de som er sykemeldte fra jobb. Det er ellers mange eldre folk som har behov for fysioterapi etterhvert som musklaturen blir svakere eller dårligere. Man kan ellers betale privat, men det koster jo en del, særlig hvis det anbefales behandling mer enn 1 gang i uken.

Jeg hørte om en som betalte privat helsetjeneste og fikk operasjon med en gang. Det førte til hun ikke mistet jobben?, men husker ikke forholdene. Ev. om hun var mellom to jobber. Og at rask operasjon og behandling førte til at hun ikke ble langtidsledig eller fikk lang pause fra jobb - med den skepsis arbeidsgivere har for å ansette noen med hull i CV.

Så helsevesenet må også bidra, ikke bare arbeidsgiver. Arbeidsgivere trenger som regel i utgangspunktet ikke ta de med hull i CV i betraktning, fordi det er arbeidsgivers marked.

Endret av Subara

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...