Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Flekker i taket på soverommet.


Anbefalte innlegg

Hei! Oppdaget her for litt siden noen «flekker» i taket på soverommet i øverste etasjen vår. Jeg har vært oppe på loftet og sjekket men så ikke noe tegn til lekkasje i taket. 
 

legger ved bilde for kanskje lettere identifisering.

Det griset gikk bort rimelig greit med vasking.

IMG_1762.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røyker dere inne, eller har det blitt røkt det før dere flyttet inn? Ser litt ut som nikotin-flekker, det kan komme igjennom maling flere ganger og går relativt lett vekk når man vasker. Men det kan komme flere ganger, hadde det i leiligheten jeg bor i nå og etter å ha vasket endel ganger har det gått vekk og sluttet å komme. Evt om det har vært noe kondens eller fuktighet som har dratt med seg noe gris fra lufta. Spesiellt fra matlagning med mye fett, når det et kaldt ute og varmt inne (julematen er en klassiker), og om soverommet har vært kaldt kan det ha blitt kondens der. 

Edit: støv og pollen kan også samle seg i kondensdråper og gi flekker.

Endret av Trippelure
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Og takk for svar. Nei ingen røyking i huset. Har en teori om at det kan ha kommet noe snø/regn inn lufteventilen på loftet tidligere i år bår det var så mye vær tidligere i år her på sørlandet.

 

hadde en episode med noen dråper som drypte i stuen nå i januar februar, og dette var i mellom-etasjen. Forsikringsselskapet konkluderte med at dette var kondens..

Lenke til kommentar

Ja, det er en temperaturforskjell. Hvor stor den er er vanskelig for meg å kjenne på. Men det er sinnsykt varmt i 3. etasje. Skal også bytte alle vinduene i 3 etasje nå snart, pga de er råtne rundt glasset. Dette er nok pga dårlig utlufting. Så skal jeg få friskluftsventil i alle rom i øverste etasje og håper dette vil hjelpe.

Lenke til kommentar
Yazzie skrev (6 minutter siden):

Hei! Og takk for svar. Nei ingen røyking i huset. Har en teori om at det kan ha kommet noe snø/regn inn lufteventilen på loftet tidligere i år bår det var så mye vær tidligere i år her på sørlandet.

 

hadde en episode med noen dråper som drypte i stuen nå i januar februar, og dette var i mellom-etasjen. Forsikringsselskapet konkluderte med at dette var kondens..

Ja når luftfuktigheten blir høy og overflater er kalde avsettes det kondens på de kalde(ste) flatene. Kondensen fungerer som en magnet på partikler i lufta, støv og fett osv. Tak opp mot loft er ofte kaldere enn andre flater. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Yazzie skrev (6 minutter siden):

Ja, det er en temperaturforskjell. Hvor stor den er er vanskelig for meg å kjenne på. Men det er sinnsykt varmt i 3. etasje. Skal også bytte alle vinduene i 3 etasje nå snart, pga de er råtne rundt glasset. Dette er nok pga dårlig utlufting. Så skal jeg få friskluftsventil i alle rom i øverste etasje og håper dette vil hjelpe.

Varm luft holder på mye fuktighet og når den treffer en kald overflate avsettes det som kondens. Så bedre utlufting/ventilering og bytte av vinduer vil nok fikse problemet. Gamle og råtne vinduer trekker fælt og luftfuktigheten ute er ofte høy på vinteren når det er mye snøvær. Det i kombinasjon med varm inneluft som holder på mer vann enn kald uteluft, trekker inn mye luftfuktighet.

Endret av Trippelure
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (Akkurat nå):

Varm luft holder på mye fuktighet og når den treffer en kald overflate avsettes det som kondens. Så bedre utlufting/ventilering og bytte av vinduer vil nok fikse problemet. Gamle og råtne vinduer trekker fælt og luftfuktigheten ute er ofte høy på vinteren når det er mye snøvær. Det i kombinasjon med varm inneluft som holder på mer vann enn kald uteluft trekker inn mye luftfuktighet.


okai! Vi kjøpte huset av en bekjent, et familiemedlem av oss har jobbet mye på dette huset og har forsikret oss om at vi ikke trenger å tenke på taket med det første. Så er jo litt betryggende å høre at dette mest sannsynlig kan handle om kondens! 

derfor håper jeg det vil bli bedre med nye vinduer med lufteventil, pluss lufteventiler i alle rom 🙂

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Yazzie skrev (33 minutter siden):

Hei! Og takk for svar.

 

Yazzie skrev (17 minutter siden):


okai! Vi kjøpte huset av en bekjent, et familiemedlem av oss har jobbet mye på dette huset og har forsikret oss om at vi ikke trenger å tenke på taket med det første. Så er jo litt betryggende å høre at dette mest sannsynlig kan handle om kondens! 

derfor håper jeg det vil bli bedre med nye vinduer med lufteventil, pluss lufteventiler i alle rom 🙂

Bare hyggelig!  😊 Ja, det vil nok fikse problemet, med bedre utlufting får man ikke like store problemer med kondens. Men det kan fortsatt forekomme i nærheten av lufteluker når luftfuktigheten ute er høy over tid. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (9 minutter siden):

Ventiler hjelper hvis det slipper ut mer luftfuktighet enn det slipper inn. Det går også an å vurdere baderomsventiler med fuktighets-sensor, eller balansert ventilasjon med tørkefunksjon.

Dette har vi fått installert på badet i mellometasjen! Skal få dette på badet oppe ved siden av dette soverommet 👍

Lenke til kommentar
Yazzie skrev (56 minutter siden):

Ja, det er en temperaturforskjell. Hvor stor den er er vanskelig for meg å kjenne på. Men det er sinnsykt varmt i 3. etasje. Skal også bytte alle vinduene i 3 etasje nå snart, pga de er råtne rundt glasset. Dette er nok pga dårlig utlufting. Så skal jeg få friskluftsventil i alle rom i øverste etasje og håper dette vil hjelpe.

Høres ut som dårlig ventilering ja. 

Temperaturforskjellen mellom 3. etasje og loft kan bli stor på vinteren, og da er det fort gjort at det blir litt kondens. Lurt å lufte ut litt. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...