Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Internett er en stor trigger til mine vansker


Gjest 25a83...5af

Anbefalte innlegg

Gjest 25a83...5af

Har vært syk i en årrekke, bla bla, skrantende psykisk helse, det går til helvete. Må klare meg selv da psykiatrien driter i meg nå.

Men, jeg har innsett noe stort. Internett generelt er en veldig stor trigger for meg, spesielt sosiale medier og forumer (ja, ser på deg også, diskusjon.no). Jeg er helt ærlig en veldig sensitiv person, jeg tar ting lett personlig og jeg kan raskt generalisere og tenke svart/hvitt om noen uttrykker noe negativt. Dette er jo en egenskap som er dårlig, men i personlige relasjoner for eksempel med familie og kollegaer er ikke holdningene mine slik. Det er noe med all meningsutvekslingen og alt drittet jeg ser på sosiale medier og forumer som virkelig trigger og gir meg vonde tanker og følelser. 

Dette merker jeg da jeg i noen dager nå har vært en del opptatt, ikke hatt mye tid til å sitte og scrolle. Sett serier i stedet for å glo på youtube, spilt spill i stedet for å scrolle sosiale medier og vært en del ute og i aktivitet. Jeg føler meg MYE bedre. 5 minutter her inne og på reddit og det begynner å mørkne. 

Men, nå er jeg vokst opp med internett, pga ensomhet og til tider tomme dager er det det jeg tyr til. Så jeg skjønner at jeg må finne på mer på fritiden for å holde meg unna "fixen" med internett. 

Noen andres om kan relatere? Jeg må bare kutte ut alt dette, for det tilføyer ikke livet mitt noe som helst godt. Det lager bare kvalme for meg. 

Jeg vil av nettet, jeg vil ikke være så oppslukt i det, men jeg kommer stadig tilbake, sjekker hele tiden osv de dagene jeg ikke er veldig opptatt med noe. Det vil jeg slutte med. Hvordan bryter man denne uvanen? Det er jo selvdestruktiv atferd da jeg vet jeg oppsøker ting som gjør meg sint, lei meg, får meg til å føle meg dårlig. Kan f.eks scrolle på instaen til damer som jeg syns er pene og sammenligne meg og tenke at jeg får aldri kjæreste når jeg ikke ser ut som de og jeg begynner å plukke meg selv fra hverandre og hate meg selv enda mer enn jeg gjør.. 

Rant over, noen som har vært gjennom en digital detox, hvordan går det, hvordan gikk det? 

Anonymous poster hash: 25a83...5af

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg kjenner meg igjen. Jeg har ikke gått så langt som "detox", men jeg er mer bevisst på hva jeg bruker tiden min på. Jeg har slettet kontoene mine fra en del steder. Heldigvis kom jeg aldri lenger enn til Facebook når det gjelder sosiale medier, så jeg har ikke abstinenser fra Instagram, Snapchat, Tiktok og alle de andre. Har aldri prøvd dem. 

Jeg tror mange av de som bruker mye tid på internett ikke har det så bra. Det syns. Mange folk oser negativitet. "Alt er dritt. Ting jeg ikke er enig med gjør meg rasende. Samfunnet går til helvete".

Det er klart det gjør noe med psyken vår å lese slike ting. På sosiale medier sørger algoritmen for å fore deg med enda mer av det du har klikket på tidligere, så det blir fort et svart hull av negativitet. 

Jeg støtter deg i å logge av. Du kan jo prøve å gi deg selv "skjermtid" sånn som ungene. Bestem deg for at en time eller to, til et fast tidspunkt, kan du bruke på å oppdatere deg på det som gir deg noe positivt. 

Resten av tiden bruker du på noe du liker å drive med. Om det er serier, gaming, pusle i hagen eller gå tur i fjæra er ikke så nøye, bare det gir deg en god og rolig følelse. 

Om du klarer å følge dette noen uker tror jeg du kommer til å få det mye bedre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bare kutt det ut. Ikke nettet, men plattformer som mater deg. Det er en falsk sfære med ropende overskrifter og falske sensasjoner i jakta etter klikk. 

Det var ikke slik i 1994 med unntak av enkelte nettsteder, men det er 30 år med kommersialisering siden. Alt handler om penger eller klikk i dag. Da er det tre kategorier. Salg av produkter og tjenester. Konsumering av innhold tekst/bilder eller video. Innhenting av informasjon som selges til tredjepart eller i form av målrettede reklamer. 

Kutt ut alt som du ikke trenger å være oppdatert på. Gjør det enklere og mer spesifisert. For eksempel hvis du liker et spill som du spiller jevnlig, hold deg til nyhetssider som kun skriver om det spillet og styr unna tjenester som skriver generelt om spill. Men trenger ikke å vite eller få med seg alt. Men trenger å vite og være oppdatert om det som angår deg og det man driver med. 

I disse tider har man i tillegg støy om krig, elendighet og politikk. Men trenger ikke følge med på krigene minutt for minutt.

Livet handler om å få noe ut av eget liv, ikke å kaste det bort på å følge med på alt og alle andre. Et det ikke vesentlig for det som er prioritert i ditt liv, styr unna. 

Min profesjonelle nettbruk er fantastisk. Min private nettbruk er en tragedie. Sistnevnte må kuttes helt ut.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Takk for at du deler historien din her.

Det er ikke gøy at du opplever det slik, men det er bra at du forstår hva problemet er. For da kan du gjøre noe med det.

Jeg vil gjerne gi deg noen tips.

- Kanskje kan du laste ned "Forest app" Den er tilgjengelig for datamaskinen og smarttelefonen.
Dette lar deg blokkere sider i en bestemt periode. Når du da besøker de blokkerte sidene, ser du "forest app".

- Det kan også hjelpe å laste ned en gjøremålsapp /oppave app. Det finnes forskjellige typer som bl.a. ToDoIst og Google Keep. (Se etter et program som passer deg og som du kan jobbe godt med) Du kan skrive i den hva du må gjøre hver dag. Du kan også gjenta oppgaver daglig eller ukentlig (eller på en annen frekvens). Slik at du alltid har en liste over oppgaver og ting du kan gjøre. I tillegg til ting du «må» gjøre, kan du også skrive ned hyggelige aktiviteter som å gå en tur, jobbe i hagen eller besøke noen.

Bruker du begge disse tipsene, da kan du bruke internett til gode ting, du blir stoppet når du vil besøke plattformer (Du må selv angi nettsider du vil blokkere). Og da har du alltid en liste over ting du kan eller må gjøre.

Lykke til og stå på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som berget meg var en utvidelse som blokker feeden på YouTube.

Nå trenger jeg å renske opp på Facebook. Mine pages osv er nødvendig, men det private må gå. 

Forum og Facebookgrupper må sannsynligvis gå. Får man ikke betalt for å poste, er det unødvendig tidsbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 25a83...5af skrev (23 timer siden):

- Hvordan bryter man denne uvanen?
- ...noen som har vært gjennom en digital detox, hvordan går det, hvordan gikk det? 

Det er ikke mulig å gi et individuelt svar i slike spørsmål på et forum. Jeg har heller ikke vært der du er, jeg kan derfor ikke svare på "detox"-spørsmålet.

Men jeg kan bidra med å sette deg på sporet av at ditt problem i all hovedsak handler om et avhengighetssyndrom, og derfor må behandles slik. Enda mer konkretisert er du en plass innenfor kategorien FoMO (Fear of Missing Out).
Hvis du googler FoMO-problemstillingen, finner du en god del selvhjelp, altså lavterskeltiltak som ikke krever helsepersonell fra den offentlige psykiatrien der man ikke får hjelp til slik. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 25a83...5af skrev (På 18.5.2024 den 10:09 AM):

noen som har vært gjennom en digital detox, hvordan går det, hvordan gikk det

Gjør det i ny og ne, det hjelper. Er ikke internett som er kilde til mine plager akkurat, men synes det allikevel gjør sjelen min godt å få en pause. Får mer ro oppi hodet.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar

Sosiale medier og det meste av Internett som ikke er relatert til utdanning, er veldig ofte et rent tidsfordriv uten substans. Det jeg selv gjorde var å prioritere trening, sosialt samvær og utendørsaktiviteter i så stor grad at det knapt er tid igjen til internett. Jeg har ikke sett på TV på et halvt år fordi jeg ikke har tid til det, og det oppleves meningsfullt å bruke tiden konstruktivt.

Min regel er at livet MÅ endres dersom man mistrives. Ingen endring vil opprettholde mistrivsel. Langvarig/kronisk mistrivsel er ikke bra, det vil aldri være bra, og må åpenbart styres unna. 
 

Du skriver at psykiatrien driter i deg, hva legger du i dette? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 781b6...7b8

Sosiale medier og store deler av nettet er ren gift for samfunnet og enkeltpersoner. Spesielt for de som har det vanskelig fra før. Drømmen om internettet som en fri kilde til god kunnskap og gode kontakter drukner i et hav av søppel, sosialt press,  konspirasjonsteorier, propaganda, misinformasjon og generell negativitet. Nettet som skulle virke demokratiserende har istedet blitt en propagandamaskin for autoritære krefter i samfunnet. 

Jeg har vært med på hele reisen fra optimismen og entusiasmen ved nettets spede begynnelse og tidlige bbs'er til den totale pessimisme når jeg se hva resultatet har blitt. Feilinformasjon, konspirasjonsteorier, hat og generell negativitet florerer. Ordbruken blir bare mer og mer ekstrem og stadig flere får livet ødelagt ved å bli lokket inn i konspidypet. Dehumaniseringen av "de andre" blir mer og mer fremtredende. Alt fra mobbing til å le av eller godte seg over at mennesker man av en eller annen grunn ikke liker blir drept eller fysisk skadd. Idag gikk jeg innom twitter da en venn hadde sendt meg en link til en fotball relatert kommentar. Jeg var dum nok til å bla litt nedover i feeden og kom da over en helt urelatert video som viser en prostituert transe som blir skutt 10+ ganger på kloss hold og drept. I kommentarene under videoen var folk mest opptatt av at de ikke kunne kalle vedkommende "she" men "he" samt at de synes det var bra at slike mennesker ble drept. Når slikt blir dagligdags slik det er nå er det noe med empatien og det sosiale limet som skulle holde folk samlet som blir direkte ødelagt. 

Jeg er glad jeg vokste opp før alle var på nett. 

Anonymous poster hash: 781b6...7b8

Lenke til kommentar
Gjest 25a83...5af
Gjest 781b6...7b8 skrev (3 timer siden):

Sosiale medier og store deler av nettet er ren gift for samfunnet og enkeltpersoner. Spesielt for de som har det vanskelig fra før. Drømmen om internettet som en fri kilde til god kunnskap og gode kontakter drukner i et hav av søppel, sosialt press,  konspirasjonsteorier, propaganda, misinformasjon og generell negativitet. Nettet som skulle virke demokratiserende har istedet blitt en propagandamaskin for autoritære krefter i samfunnet. 

Jeg har vært med på hele reisen fra optimismen og entusiasmen ved nettets spede begynnelse og tidlige bbs'er til den totale pessimisme når jeg se hva resultatet har blitt. Feilinformasjon, konspirasjonsteorier, hat og generell negativitet florerer. Ordbruken blir bare mer og mer ekstrem og stadig flere får livet ødelagt ved å bli lokket inn i konspidypet. Dehumaniseringen av "de andre" blir mer og mer fremtredende. Alt fra mobbing til å le av eller godte seg over at mennesker man av en eller annen grunn ikke liker blir drept eller fysisk skadd. Idag gikk jeg innom twitter da en venn hadde sendt meg en link til en fotball relatert kommentar. Jeg var dum nok til å bla litt nedover i feeden og kom da over en helt urelatert video som viser en prostituert transe som blir skutt 10+ ganger på kloss hold og drept. I kommentarene under videoen var folk mest opptatt av at de ikke kunne kalle vedkommende "she" men "he" samt at de synes det var bra at slike mennesker ble drept. Når slikt blir dagligdags slik det er nå er det noe med empatien og det sosiale limet som skulle holde folk samlet som blir direkte ødelagt. 

Jeg er glad jeg vokste opp før alle var på nett. 

Anonymous poster hash: 781b6...7b8

Jeg tror også det påvirker folks empati. Det gjør noe med ungdommene og barna våre også. Jeg vokste opp når slike samfunn på internett ble populært, husker for eksempel godt Blink og Nettby. 

Det er også noe med det å lese alles tanker og meninger. Jeg syns ikke vi trenger å vite hva alle tenker. Når jeg var ung og ikke visste hva folk tenkte, hadde jeg det ganske bra med meg selv. Nå når jeg kan lese nøyaktig hva andre tenker, og som oftest da de negative og dømmende tankene, så kjenner jeg det påvirker både tillit og selvbilde hos meg selv.

Anonymous poster hash: 25a83...5af

Lenke til kommentar
Gjest 25a83...5af

Tusen takk for mange gode svar. Jeg tror dette skal gå fint, jeg må virkelig logge av. Innser virkelig hvor ille det faktisk er og hvor sterk påvirkningen er. 

Kanskje jeg kan få tilbake både selvbilde og troen på menneskeheten, hvem vet. 

Anonymous poster hash: 25a83...5af

Lenke til kommentar

Du trenger ikke logge av for godt. Ta en pause og få orden på bruken.

Skriv på et ark hva du skal bruke nettet til og i hvilket tidsomfang. Så henger du dette på veggen. Da har du det svart på hvitt formålet og kan måle resultater (tidsbruken) mot det.

Hvis man skal tro på myten så kan man aldri mer bruke nett, drikke alkohol eller spise mat, for enhver bruk vil reaktivere avhengigheten. Viljestyrke finnes og den må trenes.

Lenke til kommentar

Tror alle har godt av å logge av i blant. Leve i nuet, bruke kreativiteten, være med andre mennesker. 

Synes mye av det jeg leser i Some og på netter er skremmende, i kommentarfelt, diskusjoner mm. Tenker ofte, er folk egentlig så kyniske? Så dømmende og lite empatiske? Så frekke? 

Har slitt endel med selvbilde og relasjoner selv. Å lese kommentarer, diskusjoner etc gjør ting egentlig verre. Blir mer mistroisk til andre, forsiktig med å dele ting med venner. 

Samtidig, ingen er perfekte. Det er bare et sted man kan fremstille seg selv som noe annet enn det man er, og det er some. 

Some er vanedannende. Gir en liten dopamin rus og lett tilgjengelig.  Prøv heller å finn noe positivt som gir deg det samme dopamin rushet. En treningsøkt, gåtur, være med venner, vær ute i naturen, lag noe/vær kreativ, yoga mm. 

Slå av varsler til appene du har, kun la varsler som eks melding og ringing være på. Logg av appene. På fronten på mobilen, ha kun positive sider du kan bruke til å hente motivasjon og inspirasjon til. Start dagen uten å se på mobilen. Lag en plan for andre ting du kan gjøre i stede for å bruke mobilen til noe negativt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...