Gå til innhold

Lønn istedenfor feriepenger, når lite opptjent


Anbefalte innlegg

Byttet jobb i november i fjor og har tjent meg opp lite feriepenger på nåværende arbeidsplass. Og har foreløpig knapt tatt meg ut noen feriedager i sommer og ellers i år. Feriepengene fra forrige arbeidsplass fikk jeg når jeg slutta der, men «måtte» bli brukt reparasjoner av hus og ventilasjon. Er det mulig å få lønn istedenfor feriepenger? eller få lønn for resterende som feriepengene ikke dekker så månedslønna blir som vanlig? Altså hvis vanlig månedslønn er 60k og opptjent feriepenger er 6k, så får jeg 54k i lønn i tillegg. Får lønn fra staten, men er usikker på hvordan dette fungerer der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke helt hva du ber om/regnestykket. 
 

Lønn får du hvis du jobber i ferien din, du kan ikke bytte feriepenger med lønn med mindre du jobber og tjener pengene..

I praksis har du 66 tusen i lønn i måneden du får feriepenger gitt du hadde jobbet fult og ikke tatt ferie. Så blir du trekt for dagene du ikke jobber.  Så hvis du skal ha 54K tilsvarer det kanskje en uke ferie. 

Jobber du ikke og tar 5 ukers ferie går du fort i minus, da du blir trekt en månedslønn pluss noen dager da 5 uker ferie er mer en en månedslønn. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Arbeidsgiver er pålagt å se til at du tar ferie, så nei du kan ikke bare droppe ferien og få lønn.

 

Unntaket er om ferie gir deg økonomiske problemer pga manglende feriepenger. Men her er det du som har brukt de tidlig så jeg tviler på at det gjelder. Det er mer for de som har sitt første år i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

 

MrL skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke helt hva du ber om/regnestykket. 
 

Lønn får du hvis du jobber i ferien din, du kan ikke bytte feriepenger med lønn med mindre du jobber og tjener pengene..

I praksis dekker feriepengene dine knapt et par dager ferie, så hvis du skulle hatt 54K måtte du jobbet hele ferien minus noen dager. 

Jobber du ikke og tar 5 ukers ferie går du fort i minus, da du blir trekt en månedslønn pluss noen dager da 5 uker ferie er mer en en månedslønn. 

Det blir snakk om lite ferie i juni når feriepengene kommer. Regnestykket var vel ment at vanlig månedslønn er 60k og at jeg har opptjent 6k etter å ha jobbet en måned i fjor. Og får jeg kun 6k i feriepenger i juni, så gjenstår det 54k for at det skulle vært som vanlig månedslønn. Så at jeg får 6k i ferpenger+54k lønn som blir 60k

Lenke til kommentar
Sheldon( skrev (6 minutter siden):

 

Det blir snakk om lite ferie i juni når feriepengene kommer. Regnestykket var vel ment at vanlig månedslønn er 60k og at jeg har opptjent 6k etter å ha jobbet en måned i fjor. Og får jeg kun 6k i feriepenger i juni, så gjenstår det 54k for at det skulle vært som vanlig månedslønn. Så at jeg får 6k i ferpenger+54k lønn som blir 60k

Med 60K får du enkelt og greit ferie for tilsvarende antall dager det tar for deg å tjene 6K, gjerne et par dager ferie kanskje. 

En annet sak er om du har lov til å jobbe i ferien. Det er regler på uttak. 

 

Lenke til kommentar
Sheldon( skrev (10 minutter siden):

 

Det blir snakk om lite ferie i juni når feriepengene kommer. Regnestykket var vel ment at vanlig månedslønn er 60k og at jeg har opptjent 6k etter å ha jobbet en måned i fjor. Og får jeg kun 6k i feriepenger i juni, så gjenstår det 54k for at det skulle vært som vanlig månedslønn. Så at jeg får 6k i ferpenger+54k lønn som blir 60k

Det bør du snakke med din arbeidsgiver om. :)
Nyansatte hos oss bestemmer stort sett selv om de ønsker å ta ut ferie uten lønn. Det er ikke ønskelig for arbeidsgiver å sette folk i en vanskelig posisjon.
Men hos andre bedrifter som stenger helt i fellesferien og alle tar ferie samtidig, vet jeg det kan være vanskelig å gjøre på annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du ikke har noen feriepenger til ferien din (du tok dem ut tidlig og brukte dem opp) så kan du enten ta deg en ubetalt ferie eller velge å jobbe i denne perioden og motta vanlig lønn. Stanser bedriften din driften i fellesferien så du ikke har mulighet til å jobbe så må du derimot ta deg ubetalt* ferie i denne perioden.

*ed. ubetalt, ikke utbetalt.

Endret av Noxhaven
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (4 timer siden):

Siden du ikke har noen feriepenger til ferien din (du tok dem ut tidlig og brukte dem opp) så kan du enten ta deg en ubetalt ferie eller velge å jobbe i denne perioden og motta vanlig lønn. Stanser bedriften din driften i fellesferien så du ikke har mulighet til å jobbe så må du derimot ta deg ubetalt* ferie i denne perioden.

*ed. ubetalt, ikke utbetalt.

Strengt tatt kan du ikke det når du har fått feriepenger fra gammel jobb. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det avhenger helt av arbeidsgivers praksis. Noen er kyniske og pålegger deg å avvikle full ferie uten feriepengerettigheter. Andre forventer ikke at du tar ut ferie og utbetaler full lønn, der du i stedet blir trukket dersom du likevel tar ut ferie. Her hvor jeg jobber får du aldri utbetalt mindre enn en månedslønn i slike tilfeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (1 minutt siden):

Det avhenger helt av arbeidsgivers praksis. Noen er kyniske og pålegger deg å avvikle full ferie uten feriepengerettigheter. Andre forventer ikke at du tar ut ferie og utbetaler full lønn, der du i stedet blir trukket dersom du likevel tar ut ferie. Her hvor jeg jobber får du aldri utbetalt mindre enn en månedslønn i slike tilfeller. 

Du mener Arbeidsgivere som ikke følger loven... Arbeidsgiver skal påse at ferie blir tatt, om ikke bryter de loven.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Du mener Arbeidsgivere som ikke følger loven... Arbeidsgiver skal påse at ferie blir tatt, om ikke bryter de loven.

Arbeidsmiljøloven er laget til den ansattes fordel. Likevel ser vi arbeidsgivere som misbruker bestemmelsen "påse at den ansatte tar ut ferie" for å spare lønnskostnader. Arbeidsgivere som følger praksisen om å ikke automatisk tvinge folk til ferie uten feriepenger, er i hovedsak større bedrifter og offentlig etater.  Ingen av disse bryter loven. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (33 minutter siden):

Strengt tatt kan du ikke det når du har fått feriepenger fra gammel jobb. 

Aner ikke gråsonen rundt dette. Når han fikk utbetalt feriepengene fra forrige arbeidsgiver høsten 2023 og brukte dem opp og har 6000 oppspart. Går dette da som at feriepengene han har opptjent fra forrige og/eller nåværende arbeidsgiver dekker lønnsbortfallet under denne ferien?

image.png.d8dfded62b1ddebc1893b0780a30c5b8.png

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/#:~:text=Arbeidsgiver kan pålegge deg å,ferieavvikling%2C for eksempel under fellesferien.

Lenke til kommentar
Mercruiser skrev (21 minutter siden):

Arbeidsmiljøloven er laget til den ansattes fordel. Likevel ser vi arbeidsgivere som misbruker bestemmelsen "påse at den ansatte tar ut ferie" for å spare lønnskostnader. Arbeidsgivere som følger praksisen om å ikke automatisk tvinge folk til ferie uten feriepenger, er i hovedsak større bedrifter og offentlig etater.  Ingen av disse bryter loven. 

Jo, arbeidsgiver er lovpålagt å påse at arbeidstakere tar ut ferie. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Med små unntak som nevnt i denne tråden tidligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (20 minutter siden):

Aner ikke gråsonen rundt dette. Når han fikk utbetalt feriepengene fra forrige arbeidsgiver høsten 2023 og brukte dem opp og har 6000 oppspart. Går dette da som at feriepengene han har opptjent fra forrige og/eller nåværende arbeidsgiver dekker lønnsbortfallet under denne ferien?

image.png.d8dfded62b1ddebc1893b0780a30c5b8.png

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/#:~:text=Arbeidsgiver kan pålegge deg å,ferieavvikling%2C for eksempel under fellesferien.

Men det er jo ikke problemet her, problemet er at TS har brukt opp pengene. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Men det er jo ikke problemet her, problemet er at TS har brukt opp pengene. 

Ikke uenig.

Er det irrelevant hvor mye han fikk utbetalt fra forrige arbeidsgiver? Begrepet "dekker lønnsbortfallet" fremstår for meg som at feriepengene (som han har brukt opp + nye 6000 fra ny arbeidsgiver) må være like høyt eller høyere en det han har utbetalt som månedslønn?

 

Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (4 minutter siden):

Ikke uenig.

Er det irrelevant hvor mye han fikk utbetalt fra forrige arbeidsgiver? Begrepet "dekker lønnsbortfallet" fremstår for meg som at feriepengene (som han har brukt opp + nye 6000 fra ny arbeidsgiver) må være like høyt eller høyere en det han har utbetalt som månedslønn?

 

Nei, men små forskjeller utgjør nok ikke nok for at en kan ta store deler av ferien vekk. Kanskje noen timer eller dager. 

Hovedgrunnen til denne regelen, slik jeg har skjønt det er de som har sitt første år i arbeid. Der er det rimelig at de kan redusere ferien sin for å unngå økonomiske problemer pga ikke opptjent feriepenger enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Nei, men små forskjeller utgjør nok ikke nok for at en kan ta store deler av ferien vekk. Kanskje noen timer eller dager. 

Hovedgrunnen til denne regelen, slik jeg har skjønt det er de som har sitt første år i arbeid. Der er det rimelig at de kan redusere ferien sin for å unngå økonomiske problemer pga ikke opptjent feriepenger enda. 

Aner ikke hvordan utfallet ville blitt i retten, eller om det i det hele tatt har blitt utprøvd.
Om feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet kanskje han kan motsette seg dager relativt til avviket mellom opptjente feriepenger fra forrige arbeidsgiver og ny månedslønn. 

Uansett så er det nok best for TS at han tar en samtale med sjefen og hører om han kan fordele ferien utover året. Har han lite på konto og ikke har inntekt en måned kan det være ekstremt problematisk om hele feriepenge beløpet utbetales og frafall av en hel månedslønn skjer på samme tid.

Her er paragrafen fra lovdata: 
 

(5) (Arbeidstaker uten full opptjening)

Arbeidstaker kan kreve å få feriefritid etter bestemmelsene ovenfor uavhengig av opptjeningen av feriepenger. Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde.

https://lovdata.no/lov/1988-04-29-21/§5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (50 minutter siden):

Ikke uenig.

Er det irrelevant hvor mye han fikk utbetalt fra forrige arbeidsgiver? Begrepet "dekker lønnsbortfallet" fremstår for meg som at feriepengene (som han har brukt opp + nye 6000 fra ny arbeidsgiver) må være like høyt eller høyere en det han har utbetalt som månedslønn?

 

Ja, det stemmer. Du må regne med det han tjente opp i fjor i sum, selv om det er brukt opp. 

Hvis du tjente mindre hos forrige arbeidsgiver (eller hadde lavere fp-prosent) kan du kreve å ta ut en forholdsmessig kortere ferie. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Jo, arbeidsgiver er lovpålagt å påse at arbeidstakere tar ut ferie. 

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/

Med små unntak som nevnt i denne tråden tidligere.

Du representerer den største misforståelsen som eksisterer i norsk arbeidsliv. Lovteksten er ment å sørge for at arbeidsgiver ikke er til hinder for at den ansatte skal kunne ta ut ferie de har krav på, altså ikke å misbrukes for å spare lønnskostnader for ferie den ansatte ikke ønsker å ta ut. De fleste store seriøse arbeidsgivere følger en praksis der det ikke forventes at den ansatte tar ut mer ferie enn de har opptjent feriepenger til.

Mener du eksempelvis Telenor systematisk bryter loven for sine mange tusen ansatte? Hva med alle offentlige etater som følger denne praksisen? Dette er en praksis som er til den ansattes fordel. Din misforståelse bidrar til det motsatte. 

Jeg jobber for øvrig som økonomisjef i et større selskap og er borti problemstillingen stadig vekk. Dette har vi sjekket ut med departementet en rekke ganger. 

For øvrig er det nevnt en rekke unntak i denne tråden som bryter fundamentalt med det du hevder. 

Endret av Mercruiser
  • Liker 2
Lenke til kommentar
53 minutes ago, Salvesen. said:

Nei, men små forskjeller utgjør nok ikke nok for at en kan ta store deler av ferien vekk. Kanskje noen timer eller dager. 

Hovedgrunnen til denne regelen, slik jeg har skjønt det er de som har sitt første år i arbeid. Der er det rimelig at de kan redusere ferien sin for å unngå økonomiske problemer pga ikke opptjent feriepenger enda. 

Hovedgrunnen til denne regelen er å forhindre at kyniske arbeidsgivere som representerer ditt syn, ikke skal kunne føre en urimelig praksis der de tvinger ansatte til å ta ut ferie de ikke ønsker, og som i tillegg skaper økonomiske problemer.

En praksis der den ansatte selv kan ha fleksibilitet i forhold uttak av ferie iht. opptjente feriepenger, vil være til den ansattes fordel og er følgelig innenfor loven. Det er faktisk ikke av hensyn til arbeidsgiver arbeidsmiljøloven eksisterer.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...