Gå til innhold

Synes vi må bli mer forståelsesfulle for de som sliter økonomisk


Anbefalte innlegg

Tussi skrev (4 minutter siden):

Vel, jeg var ungdom under Bosnia-krigen. jeg glemmer aldri historien om en kvinne som søkte familiegjenforening med sin far, som var 60 år. Fikk avslag, uker senere blir han drept av en granat i Sarajevo. Eller hva med tolker som jobbet for norge i Afghanistan som ikke fikk komme hot? https://www.nrk.no/norge/afghansk-tolk-nektet-norsk-opphold-1.11732678

Disse menneskene er verdt noen skattekroner. Som sagt, ikke ubegrenset, og som sagt, vi må velge hvem vi vil ha, men dette er jo bare hjerteskjærende

Selvfølgelig er det det, og jeg tror de aller fleste av oss gjerne vil hjelpe så mange som mulig, men poenget er at vi samtidig selvfølgelig først sørger for oss selv og våre. Litt av overskuddet klarer også mange av oss å gi bort, og på den måten så klapper vi oss selv på skulderen og sier "bra jobba, du bidro". Når dette kun går over skatteseddelen så blir jeg litt mer i tvil om hvor mye man egentlig ønsker å ofre. 

Vi kan faktisk enda all fattigdom i verden, men det betyr at vi alle må ofre ekstremt mye, og det kommer vi ikke til å gjøre. 

Vi kan, via stemmeseddelen sette vårt eget velferdssamfunn helt til side, og hjelpe millioner av mennesker opp på et "levelig" nivå, selvom det betyr at vi selv må leve av havregryn og på statens nåde.

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
trn100 skrev (8 minutter siden):

Er så lite religiøs som det er mulig å bli, men om det er ett poeng jeg har fått med meg må det være:

"Elsk din neste som deg selv!"

Så diskuter gjerne prosenter, skatter, innvandrere og nordmenn, hvem som fortjener mer og/eller mindre, for jeg synes jo det er litt interressant tross alt 😉

Det er en ren floskel. Det er et ekstremt lite antall mennesker som ville ofret sin egen og sin egen families velferd for å gi noen andre et bedre liv på bekostning av seg selv. Tanken er god, men gjennomføringskraften er ikke-eksisterende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Det er en ren floskel. Det er et ekstremt lite antall mennesker som ville ofret sin egen og sin egen families velferd for å gi noen andre et bedre liv på bekostning av seg selv. Tanken er god, men gjennomføringskraften er ikke-eksisterende. 

Selvsagt, og det er jeg ikke uenig i! Det er dog ikke en "floskel" men et poeng flere burde tenke litt over. Alle er seg selv nærmest, tross alt.

Det blir jo nesten som å forvente at noen skal stille opp for en som ikke stiller opp for andre, hvilket er helt normalt...

Lenke til kommentar
trn100 skrev (1 minutt siden):

Selvsagt, og det er jeg ikke uenig i! Det er dog ikke en "floskel" men et poeng flere burde tenke litt over. Alle er seg selv nærmest, tross alt.

Det blir jo nesten som å forvente at noen skal stille opp for en som ikke stiller opp for andre, hvilket er helt normalt...

Det er en floskel da mennesker ikke er skrudd slik sammen. Det handler om evolusjon og overlevelse, og da betyr det egentlig ingenting hvordan en som bor 200 mil unna egentlig har det. Tvertimot så er det en eksistensiell trussel mot deg selv hvis du sørger for at andre rundt deg har det samme utgangspunktet. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...