Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noen her med auris eller corolla hybrid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Femtekolonne skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer på å kjøpe en sånn. Men tester er litt negative til motoren og fartsresurser.  Er det sånn at de sliter med å henge med trafikken? Jeg kjører mye motorvei, sikkert 70%. Bruker de mye på langkjøring i 100-110? 

Den er masete når du gir mye gass, blir som en scooter. Går på høyt turtall hele tiden. Normal kjøring, også på motorvei i 110 er null problem. 

Lenke til kommentar

Har hatt en Auris 2014 mod. i ett år. Den går på høyt turtall når man gir litt gass, men jeg synes ikke det er noe plagsomt. Man venner seg til det. Og den er faktisk greit rask, opp til 130. Kjørt den en del i Tyskland. 

Endret av Tåkelys
Lenke til kommentar

Hvordan er det i bakker? Tenker da på sånnt som den famøse Oslofjordtunnelen med lang nedover og lav hastighet. Er det mulig å låse gir eller motorbremse ned eller må jeg bremse hele veien nedover? Har ikke erfaring med automat på bensinbiler. Jeg har vært å tittet på corolla og la merke til at det på 1.8 sto B på giret, mens det på 2 literen så ut til at man kunne velge gir manuelt med -+ stilling på girvelger. Hvordan er forbruket i 110 foresten? 

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg ser på hybridversjonen er at de virker dønn solide. Jeg så først på mercedes e klasse da disse vistnok går evig. Men når jeg går litt dypere insamtalen med.mine mb-frelste kolleger så virker det som det også koster å holde dem på veien. Jeg har hatt en del vag biler av eldre årgang og disse har vært forholdsvis billige å drifte, men mye takket være kompis som skrur billig. Men jeg er ganske lei av feil og lamper som lyser. En bil som starter og går og ikke krever mer enn en service årlig er fristende. Turtall eller ikke.

Lenke til kommentar
1 minute ago, zanta said:

Alle Toyota med hybrid har CVT, dette bør prøves før man kjøper. Noen hater CVT, andre liker det (=bryr seg ikke). CVT er bedre enn den gamle EMG, men jeg foretrekker DSG eller klassisk automat (aller helst manuell).

Emg, er det sånn automatisert manuell girkasse? Har hatt en sånn automat med hydraulisk styring av clutchen.Vag-bil fra 2000. Var så sinnsyk at det til tider var morsomt. Har ikke prøvd cvt, men har sett noen videoer av systemet. Virker å være bedre enn manuell med tanke på at den kan holde motor på mest gunstig turtall gjennom hele fartsøkningen, den blir ikke slitt ut av køkjøring som en dsg og har ikke effekt tapet man vil få i en klassisk automat. Jeg har kjørt en moderne dsg og det er smud, men en kilde til bekymring om den skulle feile. Cvt fra Toyota feiler ikke om jeg har lest det riktig. Men at motor får karakteristikk som ett aggregat kan jeg se for meg at er en tilvenningssak og noe man enten lever med eller hater. 

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 time siden):

Emg, er det sånn automatisert manuell girkasse? Har hatt en sånn automat med hydraulisk styring av clutchen.Vag-bil fra 2000. Var så sinnsyk at det til tider var morsomt. Har ikke prøvd cvt, men har sett noen videoer av systemet. Virker å være bedre enn manuell med tanke på at den kan holde motor på mest gunstig turtall gjennom hele fartsøkningen, den blir ikke slitt ut av køkjøring som en dsg og har ikke effekt tapet man vil få i en klassisk automat. Jeg har kjørt en moderne dsg og det er smud, men en kilde til bekymring om den skulle feile. Cvt fra Toyota feiler ikke om jeg har lest det riktig. Men at motor får karakteristikk som ett aggregat kan jeg se for meg at er en tilvenningssak og noe man enten lever med eller hater. 

EMG har (hatt) flere forskjellige navn: Toyota kaller det MultiMode, Opel kaller det EasyTronic, og sikkert andre varianter enn PSAs EMG. Alle er IMO helt tragiske å kjøre med. Har VAG hatt EMG? Ukjent for meg.

CVT har mer effekttap enn en klassisk automat med lock-up converter, og selv om de fra Toyota kanskje er bedre enn andre, er CVT kjent for å feile (spesielt de fra Nissan). Har kjørt CVT i mange biler, og selv i en Lexus hybrid-SUV med kraftig V6 får man irriterende høyt turtall i motbakker.

Lenke til kommentar

Bilene er solide og hybridsystemet med girkasse er utrolig gjennomprøvd. De har drevet med dette siden 97 og har fått mye erfaring. Du kan jo også vurdere Prius eller CT200h. Dette er biler med lite feil og holder seg godt i pris. 

Lenke til kommentar
20 minutes ago, zanta said:

EMG har (hatt) flere forskjellige navn: Toyota kaller det MultiMode, Opel kaller det EasyTronic, og sikkert andre varianter enn PSAs EMG. Alle er IMO helt tragiske å kjøre med. Har VAG hatt EMG? Ukjent for meg.

CVT har mer effekttap enn en klassisk automat med lock-up converter, og selv om de fra Toyota kanskje er bedre enn andre, er CVT kjent for å feile (spesielt de fra Nissan). Har kjørt CVT i mange biler, og selv i en Lexus hybrid-SUV med kraftig V6 får man irriterende høyt turtall i motbakker.

Vag hadde i audi a2 og lupo kombinert med 1.2tdi. Tror også den typen ble med over i de første utgavene av up, men da elektronisk styrt. Var ett sant mareritt på allt annet enn motorvei.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (12 timer siden):

Hvordan er det i bakker? Tenker da på sånnt som den famøse Oslofjordtunnelen med lang nedover og lav hastighet. Er det mulig å låse gir eller motorbremse ned eller må jeg bremse hele veien nedover? Har ikke erfaring med automat på bensinbiler. Jeg har vært å tittet på corolla og la merke til at det på 1.8 sto B på giret, mens det på 2 literen så ut til at man kunne velge gir manuelt med -+ stilling på girvelger. Hvordan er forbruket i 110 foresten? 

Du må bremse hele veien ned. B-giret tror jeg er ment til sakte fart nedover stupbratte bakker. Om du setter i B nedover Oslofjordtunnelen vil du få et helvetes høyt turtall og kraftig motorbrems slik at du til slutt må gi gass nedover. Det er mulig cruisekontrollen kan bremse for deg, men dette er jeg usikker på.

Hybridene til Toyota er utrolig slitesterke og det er sjelden noe galt. Forbruket er relativt lavt men på motorvei bruker de tilsvarende andre biler. Fordelen med denne type hybrid viser seg først i bykjøring eller på vei med lavere hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at ingen av dagens personbiler genuint sliter med å henge med i norsk trafikk. En pent brukt Skoda Fabia med den minste motoren har omtrent 75 hk/tonn. Til sammenligning har moderne minibusser gjerne 40 hk/tonn eller mindre, og fullsize busser er under 30 hk/tonn, og de deltar i den samme trafikken som oss andre uten å være til særlig hinder.

Men, om man med 75 hk/tonn skal henge med i norsk trafikk må man regne med mye turtall og støy. Alle motorer støyer mer når de jobber hardere, så hvis man vil holde støynivået lavt må man ha såpass motor at man til ordinær kjøring ikke trenger å nærme seg maks effekt. På mine bensinbiler er jeg sjelden over 2500 rpm, men jeg begynte på 100 hk/tonn på min aller første bil og har gått betydelig opp siden.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (17 timer siden):

Grunnen til at jeg ser på hybridversjonen er at de virker dønn solide. Jeg så først på mercedes e klasse da disse vistnok går evig. Men når jeg går litt dypere insamtalen med.mine mb-frelste kolleger så virker det som det også koster å holde dem på veien. Jeg har hatt en del vag biler av eldre årgang og disse har vært forholdsvis billige å drifte, men mye takket være kompis som skrur billig. Men jeg er ganske lei av feil og lamper som lyser. En bil som starter og går og ikke krever mer enn en service årlig er fristende. Turtall eller ikke.

De er bunnsolide de moterene der. Og veldig økonomisk hvis du kjører pent(0,3-0,4 på mila i 60-80). I 110 må du nok regne med 0,6-0,7. 

2 literen oppleves mye sterkere. Hadde gått for den om økonomien er der. 

B er motorbrems/regenerering ja. Hvis det lille batteriet er fullt så bremser den alt på motoren, og det fungerer fint men den får litt høyt turtall så bittelitt irriterende å høre på. 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...