Gå til innhold

Privat låneavtale


Gjest 26c13...cb5

Anbefalte innlegg

Gjest 26c13...cb5

Jeg tenker på muligheten for å få til en privat låneavtale, der det så klart stilles krav til en skriftlig avtale om avdrag, renter, betalingstid, mislighold osv. Pr. nå har jeg forbrukslån med rente på over 20%, dette er høyt, men jeg var dessverre dum nok til å ta opp lån med den renten. Med et lån privat ville jeg vært tjent med bedre renter, og lånegiver ville tjent på rentene. 

Hvor kan en komme i kontakt med noen (som er seriøse) som kan ha interesse av en slik avtale? 

Anonymous poster hash: 26c13...cb5

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 26c13...cb5
Salvesen. skrev (På 22.4.2024 den 10:23 AM):

Finnes også mange tjenester der du kan refinansiere, bør være mulig å redusere den renten en god del! 

Har prøvd å refinansiere, men synes fortsatt renta er høy. Om en kan stille bolig som sikkerhet blir renta mye lavere. Har heller ingen betalingsanmerkninger som kan påvirke det.

Anonymous poster hash: 26c13...cb5

Lenke til kommentar
Gjest 26c13...cb5
Skandinav skrev (På 22.4.2024 den 6:21 PM):

Hvor mye penger er det snakk om?

Det er snakk om 180 000,-

Anonymous poster hash: 26c13...cb5

Lenke til kommentar
Gjest 26c13...cb5 skrev (10 timer siden):

Det er snakk om 180 000,-

Hvis jeg skjønner deg riktig, så er du på søken etter en privat långiver, altså ikke en etablert låneinstitusjon, til å gi deg et usikret lån på kr. 180 000,-, med lavere rente enn det du nå har fra en etablert låneinstitusjon?

Gi gjerne lyd fra deg i denne tråden hvis du finner en slik privatperson som ikke er en del av den familiære flokken din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 26c13...cb5 skrev (10 timer siden):

Har prøvd å refinansiere, men synes fortsatt renta er høy. Om en kan stille bolig som sikkerhet blir renta mye lavere. Har heller ingen betalingsanmerkninger som kan påvirke det.

Anonymous poster hash: 26c13...cb5

Det du gjør med en eneste gang er å refinansiere. Finnes flere tjenester som hjelper deg med det, blant annet Scoopr.

Hva slags tilbud har du fått derfra?

Lenke til kommentar
Gjest 26c13...cb5 skrev (10 timer siden):

Har prøvd å refinansiere, men synes fortsatt renta er høy.

Rentenivået er høyt. Over 20% hørtes tvert i mot ganske ålreit ut i disse tider. Ironisk nok sitter jeg her og skriver denne posten med en kredittkortreklame på samme side hvor effektiv rente er 30,69%.

Ingen privatperson med vettet i behold vil låne deg så mye penger til noe lavere rente. Du må enten refinansiere eller lene deg på ditt eget nettverk, venner, familie eller lignende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (7 minutter siden):

Rentenivået er høyt. Over 20% hørtes tvert i mot ganske ålreit ut i disse tider. Ironisk nok sitter jeg her og skriver denne posten med en kredittkortreklame på samme side hvor effektiv rente er 30,69%.

Ingen privatperson med vettet i behold vil låne deg så mye penger til noe lavere rente. Du må enten refinansiere eller lene deg på ditt eget nettverk, venner, familie eller lignende.

Flere banker har 7-10% på lån i denne størrelsesorden om man har normal fast inntekt og ikke betalingsanmerkninger. Noe jeg misforstår her kanskje?

20-30% er gjerne renta på kredittkort osv? 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 minutt siden):

Flere banker har 7-10% på lån i denne størrelsesorden om man har normal fast inntekt og ikke betalingsanmerkninger. Noe jeg misforstår her kanskje?

Hvor da? :)

Billån ligger jo i den rangen, og det er et lån med sikkerhet.

DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

20-30% er gjerne renta på kredittkort osv? 

Kredittkort og usikrede lån har så og si samme risiko. Noen tilbyr nok lavere rente enn kredittkort på typ refinansieringslån som et produkt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, DrAlban3000 said:

Anbefaler trådstarter å bruke en tjeneste for å se hva som er mulig for å få et skikkelig bilde av det. Bildet under er fra Ikano.

image.png.b9c09e97023244279a1c4fc5d311118f.png

Samme nettside sier nominell rente 10,8% - 15,9% etter risiko samtidig som de viser et eksempel med 7,9% nominell.

Denne type finansieringseksempler er desverre veldig misvisende og sannsynligvis ulovlig markedsføring. Effektive renten man ender opp med etter søknad er 15-20% hos disse også.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (6 minutter siden):

Bildet under er fra Ikano og Instabank.

"Eksempelrente", ja jøss. Disse gir jo tilbud etter man har søkt. Hva trådstarter ender opp med som rente med det vi må anta er en dårlig kredittrating kan jeg aldri se for meg er så lavt som et billån.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (14 minutter siden):

"Eksempelrente", ja jøss. Disse gir jo tilbud etter man har søkt. Hva trådstarter ender opp med som rente med det vi må anta er en dårlig kredittrating kan jeg aldri se for meg er så lavt som et billån.

Vil du ha et eksempel fra den ekte verden? Prøver ikke å lure noen her, men ser ut til at TS kanskje kan spare på å ihvertfall sjekke dette ut.

image.png.fefd04e54ae10b125957c0f03f9b783b.png

Har 950k i inntekt, ikke noen anmerkninger.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (3 minutter siden):

Et skjermbilde? 😅

Det er renten jeg har hos Ikano. Noen ganger kan det lønne seg å innse at man kanskje ikke har helt riktig info. Føler jeg har forsøkt å hjelpe TS ihvertfall, som var poenget. Ville helst ikke legge ut all info på det åpne internett ser du.

Fin dag til deg :) 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

Det er renten jeg har hos Ikano. Noen ganger kan det lønne seg å innse at man kanskje ikke har helt riktig info. Føler jeg har forsøkt å hjelpe TS ihvertfall, som var poenget. Ville helst ikke legge ut all info på det åpne internett ser du.

Da har du en god rente! Behold den for alt det er verdt. Det er neppe noe trådstarter får til om han søker nå.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 minutter siden):

Da har du en god rente! Behold den for alt det er verdt. Det er neppe noe trådstarter får til om han søker nå.

Spørsmålet til TS var om han kunne forbedre renten sin som var 20%, noe han utvilsomt kan gitt at det ikke foreligger anmerkninger og at vedkommende har en normal inntekt. Jeg ser at dette fortsatt ikke går helt inn. At han skal få 7-10% er nok som du sier vanskelig akkurat nå, men å havne i området 10-13% er det nesten sikkert at han får til. Fryktelig langt unna de 20-30% du og han andre her mente at var helt "vanlig".

Jeg tipper han fint klarer å få den ned markant ved å se på mulighetene. Da kan han unngå å ta privatlån som jeg synes er en svært dårlig ide og samtidig ende opp med lavere rente. Siden det krever minimal innsats er det uansett lurt å sjekke ut.

Nimrad skrev (1 time siden):

Rentenivået er høyt. Over 20% hørtes tvert i mot ganske ålreit ut i disse tider. Ironisk nok sitter jeg her og skriver denne posten med en kredittkortreklame på samme side hvor effektiv rente er 30,69%.

Det var dette jeg mente var feil, og det er feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...