Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lite bremsespørsmål


Anbefalte innlegg

God kveld!

Ingenting galt med bilen, men et lite spørsmål relatert til bremser.

Foran på bilen min har jeg nå fått noen mm kant på ytter og innerkant av bremseskivene. Såvidt jeg kunne se visuelt er det mellom 5-10mm belegg igjen på klossene, så de skal jo holde en stund til, så regner med skivene går først (vet alt skiftes samtidig).

Spørsmålet er rett og slett hvor høy kant som er forsvarlig? Jeg kjører ikke ekstremt mye, men noen langturer av og til, og skal ha service om 3 mnd ca, så håper å kunne vente til da, men tenkte å høre med de mer kunnskapsrike her om hvor kritisk det er når kanten først har kommet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det massive eller ventilerte skiver? 
en slik kant utenfor annlegsflaten til klossene er ikke noe farlig å kjøre med, i værste fall vill det begynne å lage ulyd om selve stål delen av bremse klossen begynner å skrape i kanten, belegget på klossen er som vanlig mindre og smalere enn selve Stålet belegget er limt/vulket med 

 

om du er ekstra ivrig eller ønsker å gjøre med det kan du som oftest banke vekk den kanten med en hammer( vist kanten er rust)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12.4.2024 at 10:35 AM, MAtroxX said:

Er det massive eller ventilerte skiver? 
en slik kant utenfor annlegsflaten til klossene er ikke noe farlig å kjøre med, i værste fall vill det begynne å lage ulyd om selve stål delen av bremse klossen begynner å skrape i kanten, belegget på klossen er som vanlig mindre og smalere enn selve Stålet belegget er limt/vulket med 

 

om du er ekstra ivrig eller ønsker å gjøre med det kan du som oftest banke vekk den kanten med en hammer( vist kanten er rust)

 

Takk for svar.

De er ikke spesielt store, og ikke ventilerte.

Lokale verkstedet her har 20% bremseskift i april, så tror jeg skal slå til å få det overstått 😊

Lenke til kommentar
On 11.4.2024 at 8:25 PM, thbergseng said:

God kveld!

Ingenting galt med bilen, men et lite spørsmål relatert til bremser.

Foran på bilen min har jeg nå fått noen mm kant på ytter og innerkant av bremseskivene. Såvidt jeg kunne se visuelt er det mellom 5-10mm belegg igjen på klossene, så de skal jo holde en stund til, så regner med skivene går først (vet alt skiftes samtidig).

Spørsmålet er rett og slett hvor høy kant som er forsvarlig? Jeg kjører ikke ekstremt mye, men noen langturer av og til, og skal ha service om 3 mnd ca, så håper å kunne vente til da, men tenkte å høre med de mer kunnskapsrike her om hvor kritisk det er når kanten først har kommet?

Bremseskiver byttes sjelden og først når tykkelsen er kome ned mot minimum krav eller under. Klosser byttes oftare da dette er den slitedelen som skal bli "brukt opp". Det viktigaste pga saltevja bilen blir utsatt for gjennom vinteren er egentlig å serve bremser vår og haust når man bytter dekk. Med serve bremser blir det da å få smurt glidere, glideområde på klosser viss di har, og elles sjekk av calipter og eventuell fjær. Viss man ikkje server bremser vil bremseklosser og bremseskiver slitast ut mykje oftare.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Maabren said:

Bremseskiver byttes sjelden og først når tykkelsen er kome ned mot minimum krav eller under. Klosser byttes oftare da dette er den slitedelen som skal bli "brukt opp". Det viktigaste pga saltevja bilen blir utsatt for gjennom vinteren er egentlig å serve bremser vår og haust når man bytter dekk. Med serve bremser blir det da å få smurt glidere, glideområde på klosser viss di har, og elles sjekk av calipter og eventuell fjær. Viss man ikkje server bremser vil bremseklosser og bremseskiver slitast ut mykje oftare.

Tingen her er at jeg snart skal ha bilen på EU-kontroll. så kanter på skiver blir vel ikke sett på med så veldig blide øyne da om jeg har forstått riktig?

Lenke til kommentar

Sjekk minstetykkelse, dette finner du på sider der skiver kjøpes, f.eks eurodel eller mekonomen. Så skraper du bort kanten på innside og utside og måler skivens tykkelse med skyvelær. Er den innafor er det bare å kjøre. Det er vanlig at det blir en kant etterhvert pga klossenes utforming som ikke sliter hele skiva, men du kan jo ta av skivene og pusse bort kanten med vinkelsliper. Det har jeg gjort mange ganger. Men slip så lite som overhodet mulig, du vil jo ikke gjøre skivene for tynne. 

Lenke til kommentar

En liten kant ytterst er ikke noe grunn til å bytte skiver. Det er helt normalt etter litt tid. Rust får den til å svulme opp, så det ser ut som skiven er mer slitt enn den er. Om det ikke er andre problemer kan de holde lenge enda. Blir kanten så stor at den lager skrapelyder før skiven er utslitt det files/slipes/kakkes av.

Normalt er det rundt 2mm slitebane på skivene før de må byttes, i tillegg ruster det, så du har godt over en millimeter med kant på hver side før skivene er utslitt hvis du ikke sliper bort underveis.

Lenke til kommentar
On 15.4.2024 at 8:23 AM, thbergseng said:

Tingen her er at jeg snart skal ha bilen på EU-kontroll. så kanter på skiver blir vel ikke sett på med så veldig blide øyne da om jeg har forstått riktig?

Det har du rett i. Om du ikkje mekker sjølv, er det smart å få bytta både skive og klosser slik ståa synast å være med dine bremser nå. Viss du bytter dekk sjølv, kan det være mykje å spare på å lære seg å serve bremser sjølv samtidig med dekkbytte. Viss verksted skal gjere det kjem det egentlig ann på kost/nytte for lommeboka di.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...