Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SAS kort ser ingen hardisker


Anbefalte innlegg

Hei, driver og setter opp en nas, men har dukket opp litt problemer da kontroller kortet mitt ikke ser noen disker i det hele tatt, det er ett m1115 flashet til 9211-8i it mode og nyeste firmware.

Begynner og mistenke at minisas til sata kablene jeg kjøpte kan være av feil type da det tydeligvis er 2 forskjellige av disse??? Noen som vet hvordan man kan måle(ohme) en slik label for og finne ut om jeg har riktig eller feil? Og om det er noen i nærheten av Jessheim området med 2 slike kabler til overs så kjøper jeg de gjerne, så lenge fungerer fra kontroller og rett i sata disk. 

Om noe mere info trengs eller det er noen vanlige feil jeg kan ha gjort så ikke nøl og kom med ett inspill.

Begynner og bli smått desperat her nå

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det skal være korrekt kabel. Det er i BIOS til RAID-kortet eller i programvaren til kortet du prøver å sette opp diskene? Jeg mener å huske at du ikke finner noe som helst i diskbehandling i Windows før de er konfigurert i RAID-kontrolleren.

Kablene kan av og til være litt knotete å plugge helt inn. Du skal merke et solid "klikk" idét den trykkes helt inn.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Kablene er trykket helt inn(kan dra i dem uten at de faller ut) og går ikke ut igjenn med mindre jeg klemmer in feste på mini sas siden. Ser ingen disker i biosen til kontrolleren eller i megarec programvaren, kan heller ikke se noen står nå 6 forskjellige disker koblet til for og evt utelukke at det kunne være hardisktypen jeg hadde tenkt til og bruke som var problemet. Har også prøvd og flashe kontrolleren til firmware uten bios men det gjør heller ingen forskjell

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Hvilken oppskrift brukte du for å gjøre dette?

Lastet ned p20 firmware og bios+flash programvare fra broadcom sin support side. kontrolleren rapporterer it mode i bios, og it mode i linux.

Kortet så forsovidt ingen sata disker i m1115 modus heller.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Den andre typen kabel har vel en helt annen tilkobling og vil ikke passe fysisk.

2703724_02c9c5a0a79a.thumb.webp.44537aca950c0a6c1531e9bf3c25c464.webp

Leste noe om at det fantes forward or reverse av minisas til sata kabler, så tanken var at jeg kansje har kjøpt feil type selv om annonsen tydelig var merket med sas til sata og sto det var fra sasport og rett i disker, derfor jeg tenkte og ohme den med ett multimeter for og se om kontaktpunktene isåfall stemte overens men vet ikke hvor som skal gå hvor på de, evt om noen befinner seg i nærheten og har en kabel til overs som kan lånes bort i ett par timer eller selges

Lenke til kommentar

Mer eller mindre holder ikke. Det må være følgende:

Sitat

megarec -writesbr 0 sbrempty.bin
megarec -cleanflash 0
<reboot, back to USB stick >
sas2flsh -o -f 2118it.bin -b mptsas2.rom (sas2flsh -o -f 2118it.bin if OptionROM is not needed)
sas2flsh -o -sasadd 500605bxxxxxxxxx (x= numbers for SAS address)
<reboot>

 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 minutt siden):

Mer eller mindre holder ikke. Det må være følgende:

 

Som jeg sa, kommadoene og rekkefølgen er den samme som jeg har gjort, første gang brukte jeg faktisk filene som ligger linket til på den siden, men de er med litt utdatert firmware og så i andre tråder at de anbefalte p20, så flashet over med det igjen etter at p14 eller hva det var som lå i den linken ikke fungerte

Lenke til kommentar

Jeg henger meg på denne, for jeg har / har hatt samme problem. Sier "har hatt" fordi jeg gav opp til slutt, og kjøpte en ren SATA-kontroller fra Highpoint (640L) som fungerte med en gang. Min kontroller er en LSI 9267-8i fra Ebay, og SAS-SATA kabler fra Dustinhome. I mitt tilfelle var ikke RAID noe ønske, jeg var kun ute etter mulighet for flere disker satt som JBOD.

Mitt problem var også at Windows ikke fant noen disker. Flere år siden jeg så på dette, men jeg mener å huske at Windows (Windows 10) ikke fant noen ting, og jeg kom ingen vei uansett hva jeg prøvde.

Vet ikke hvor relevant det er for akkurat denne saken, men jeg fulgte disse veiledningene:
https://www.broadcom.com/support/knowledgebase/1211161500948/unable-to-enter-megaraid-bios-webbios-configuration-utility-usin
https://docs.broadcom.com/doc/12352340

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Har ikke hatt mulighet til og ohme kablene i dag da multimeteret var dødt, men mistankene mine mot de er forsterket, en kamerat hadde en gammel ibm m4 server liggende med sas backplane og kabler til den. etter litt klipp og lim for og få power til den og fikk kablet den opp mot kontrolleren fungerer både sas og sata disker på det backplanet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...