Gå til innhold

Problem med bank-ID innlogging


Anbefalte innlegg

Eg har to stasjonære PCar kopla til KVMP-switch, ein frittståande stasjonær og ein bærbar PC.

Det er dei to førstnevnte som er arbeids-PCar, og på dei har eit underleg problem har oppstått: Eg kan logge meg inn på nettbanken, men ikkje på skatteetaten. Problemet oppstod for 2 veker sidan. Idag kan eg heller ikkje logge meg på hos vegvesenet. Eg kan logge meg inn på skatteetaten hvis eg bruker Chrome-inkognitopålogging.

Det er ingen problem med den frittstånde PCen eller den bærbare.

Er det noen som forstår seg på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
karekbo skrev (21 minutter siden):

Eg har to stasjonære PCar kopla til KVMP-switch, ein frittståande stasjonær og ein bærbar PC.

Det er dei to førstnevnte som er arbeids-PCar, og på dei har eit underleg problem har oppstått: Eg kan logge meg inn på nettbanken, men ikkje på skatteetaten. Problemet oppstod for 2 veker sidan. Idag kan eg heller ikkje logge meg på hos vegvesenet. Eg kan logge meg inn på skatteetaten hvis eg bruker Chrome-inkognitopålogging.

Det er ingen problem med den frittstånde PCen eller den bærbare.

Er det noen som forstår seg på dette?

Prøv en annen nettleser, eller slett cookies.

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 minutter siden):

(Men jeg taster det fortsatt inn som om det var case sensitivt...)

Meg også, fant det ut ved en tilfeldighet, da jeg kom inn selv om jeg visste at jeg hadde tastet feil idet jeg trykket på login.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
13 minutes ago, zanta said:

BankID-passordet er (utrolig nok) ikke case sensitivt.

Beklager off topic, men: hæææ?

Tilbake til tema:

Er det noen cookies eller lignende som krøller det til? Evnt. VPN eller annen nettverkskonfigurasjon som er muffens?

Lenke til kommentar
5 hours ago, karekbo said:

Eg har to stasjonære PCar kopla til KVMP-switch, ein frittståande stasjonær og ein bærbar PC.

Det er dei to førstnevnte som er arbeids-PCar, og på dei har eit underleg problem har oppstått: Eg kan logge meg inn på nettbanken, men ikkje på skatteetaten. Problemet oppstod for 2 veker sidan. Idag kan eg heller ikkje logge meg på hos vegvesenet. Eg kan logge meg inn på skatteetaten hvis eg bruker Chrome-inkognitopålogging.

Det er ingen problem med den frittstånde PCen eller den bærbare.

Er det noen som forstår seg på dette?

Jeg har også 2 stasjonære som deler tastatur. Men jeg gjør dette med barrier ("Barrier is software that mimics the functionality of a KVM switch"), og der har jeg opplevd at norsk tastatur har skapt problemer med enkelte taster inntil jeg fant ut hvordan jeg kunne konfigurere dette korrekt.

Prøv å koble til PC-ene direkte med tastatur (ikke via KVMP-switch) og se om det gjør en forskjell. Det kan tenkes ditt passord bruker bokstaver som skaper problem via KVMP-switch. 

Lenke til kommentar

Takk for alle svar

Eg har prøvt å bruke tastatur utenom KVMP switch, det hjalp ikkje.

Eg har også tømt loggen.

Men det eg ikkje kan begripe er dette:

Eg kan logge meg på nettbanken, men ikkje på skatteetaten, nå heller ikkje vegvesenet-det er altså stadig fleire instansar som blir utilgjengelige

Eg kan logge meg inn på alle PCar som ikkje er kopla til KVMP, altså kopla til same ruter

Eg kan kople meg til skatteetat, vegvesen etc via chrome inkognito på KVMP switch-PCane. Så vidt eg skjønner vil inkognitofane bety at eg ikkje legg igjen spor, det berører altså ikkje tidlegare aktivitet. La meg også seie at eg har avinstallert Norton antivirus og aktivert Microsoft antivirus og brannmur, men problemene med innlogging oppstod før denne endringa

Problemet er forsåvidt løyst med inkognitofane, men eg skjønner ikkje kva det betyr. Kva er det for slag sperre som ligg i desse to PCane som inkognitofana går utanom?

 

Lenke til kommentar
karekbo skrev (51 minutter siden):

Eg har også tømt loggen.

Eg kan kople meg til skatteetat, vegvesen etc via chrome inkognito på KVMP switch-PCane. 

Problemet er forsåvidt løyst med inkognitofane, men eg skjønner ikkje kva det betyr. Kva er det for slag sperre som ligg i desse to PCane som inkognitofana går utanom?

Har du slettet cookies, ikke bare loggen? Har du prøvd en annen nettleser?

Lenke til kommentar
Skavold skrev (18 timer siden):

Beklager off topic, men: hæææ?

BankID skiller ikke store og små bokstaver i passord (dagbladet.no)

Nå får jeg ikke lest hele saken siden jeg ikke er pålogget (og nekter å logge meg på slike tjenester)
Men om jeg ikke husker feil så sier BankID at dem ikke er det pga 2FA.
Du må ha mer en bare et passord for å komme deg inn, så sikkerhetsmessig har det minimal betydning.
Så dem har kommet fram til at Brukervenligheten du får, oppveier den bittelille bakdelen av at passordet ikke er case sensitiv.
Står faktisk når du lager bankID for første gang (om du faktisk gidder å lese instruksjonene)

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eg veit ikkje om noen av dokk gode hjelparar framleis heng med, men her er ei oppfølging av mysteriet:

Eg har flytta meg dei 60 mila frå Oslo til Sunnmøre. Eg har tatt med meg den mobile PC der eg til nå har logga meg på alle instansar, både på Edge og Chrome; nå er det Telenor (ikkje Vikenfiber) som via mobil ruter forsyner meg med nettilgang.

Nå er Edge blokkert på denne PCen for pålogging "din side" i vegvesenet, mens pålogging går greit på Chrome, uten Inkognitofane (inntil vidare?). 

Kva dette skuldast er utanfor mine begrep

Lenke til kommentar

Noen av disse nettstedene benytter analyse av tastetrykk for å avgjøre om du er menneske / har et fast mønster. 

Jeg er kjent med at nettleser-tillegg kan manipulere dette for å forhindre sporing. Tillegg kjører ikke automatisk incognito. Tilsvarende kunne tenkes å skje med en KVM switch dersom det bufres og sendes i intervaller. 

En ting å undersøke hvertfall.

 

Endret av process
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...