Gå til innhold

Vil ikke forsørge samboer lenger..


Anbefalte innlegg

Subara skrev (5 minutter siden):

Nei, ikke hvis man er i et samboerforhold. (Gjeldsordning har jeg ikke greie på).

Da har i så fall NAV endret kurs til det bedre, at man behandler voksne som selvstendige individer.

En har ikke forsørgerplikt ovenfor samboere, det er nå slik loven er.

Så om en etter at husleie og strøm er betalt ikke har igjen til livsopphold så har en krav på sosialhjelp, uavhengig av om en har gjeldsordning eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Subara skrev (7 minutter siden):

Nei, ikke hvis man er i et samboerforhold. (Gjeldsordning har jeg ikke greie på).

Da har i så fall NAV endret kurs til det bedre, at man behandler voksne som selvstendige individer.

Det er ikke fordi han har samboer, men fordi han har nok til livsopphold gjennom gjeldssaneringsavtalen sin. Samboende kan ha rett på sosialhjelp.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (3 minutter siden):

En har ikke forsørgerplikt ovenfor samboere, det er nå slik loven er.

Så om en etter at husleie og strøm er betalt ikke har igjen til livsopphold så har en krav på sosialhjelp, uavhengig av om en har gjeldsordning eller ikke.

Strategen skrev (3 minutter siden):

Det er ikke fordi han har samboer, men fordi han har nok til livsopphold gjennom gjeldssaneringsavtalen sin. Samboende kan ha rett på sosialhjelp.

Det visste jeg ikke. Husleie og strøm deles på to, og hvis den ene ikke har penger nok til å betale hele summen - selv om inntekten til den andre er høy nok til å dekke det som mangler - har vedkommende rett på sosialhjelp.

Det er jo ganske bra, da. Jeg trodde at NAV var strengere enn som så.

Lenke til kommentar
Subara skrev (8 minutter siden):

Det visste jeg ikke. Husleie og strøm deles på to, og hvis den ene ikke har penger nok til å betale hele summen - selv om inntekten til den andre er høy nok til å dekke det som mangler - har vedkommende rett på sosialhjelp.

Det er jo ganske bra, da. Jeg trodde at NAV var strengere enn som så.

Ekteskapsloven. 

Men for alt jeg vet kan det være kommer nye regler de siste årene. Er noen år siden jeg undersøkte dette. Var en diskusjon rundt det her på forumet tidligere 

https://www.diskusjon.no/topic/1553289-har-en-forsørgerplikt-for-samboer-i-følge-sosialhelseloven/

Endret av ProphetSe7en
  • Liker 2
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (55 minutter siden):

En har ikke forsørgerplikt ovenfor samboere, det er nå slik loven er.

Så om en etter at husleie og strøm er betalt ikke har igjen til livsopphold så har en krav på sosialhjelp, uavhengig av om en har gjeldsordning eller ikke.

Gjeldsordning innebærer at man skal ha igjen til livsopphold, ellers får man ikke gjeldsordning. Alle kan få nødpenger til mat for dagen, men man vil ikke ha rett til livsopphold på grunnlag av at man har brukt opp pengene sine. Da vil gjeldsordningen falle, eller man må søke om endring basert på ny, lavere inntekt.

Endret av Strategen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Strategen skrev (9 minutter siden):

Gjeldsordning innebærer at man skal ha igjen til livsopphold, ellers får man ikke gjeldsordning. Alle kan få nødpenger til mat for dagen, men man vil ikke ha rett til livsopphold på grunnlag av at man har brukt opp pengene sine. Da vil gjeldsordningen falle, eller man må søke om endring basert på ny, lavere inntekt.

Tar det som en selvfølge at han opplyser om endring av inntekt i henhold til avtalen han har inngått. Men det sier seg selv at om noen mister jobben eller av andre grunner får endring av inntekt så faller ikke gjeldsordningen bort automatisk av den grunn. "Varig ute av stand til å betale" står det som krav. Det er ikke noe krav om at en skal ha inntekt, da ville en utelukket alle som har høy gjeld og endt opp sosialhjelp av ulike grunner. Men en skal selvsagt gjøre det en kan for å ha inntekt 

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (16 timer siden):

Ellers enig med @Neffi. Kjærlighet og samhold er så mye mer enn økonomi. Derfor har jeg gladelig betalt i mange år når sambo ikke har hatt mulighet. Har alltid sett på det som en selvfølge. Man tar vare på de man bryr seg om.

Utover det er det vanskelig å bedømme andres situasjon.

Støtter dette 100 %. Så kommer det an på hvor godt du kjenner ham? Har dere vært sammen lenge? Kan du stole på ham? Ville han gjort det samme for deg? Det er i dette rommet ekte kjærlighet ligger. Tillit i et forhold er grunnbjelken man ikke kan brekke av uten at det går utover forholdet. Kjenner du ham ikke godt nok (forholdet er realtivt nytt f.eks) ville jeg vært mer avventende. Bli isåfall ordentlig kjent med ham først, inntil du kjenner at du kan stole på ham. Gi det god tid, men ikke på den måten at du har følere og pigger ute til enhver tid. Da blir det destruktivt, og det skal det ikke være i et nylig inngått forhold. Men vær også på vakt for å se alt igjennom nylig oppståtte og rosenrøde forelskelses-briller. Dette er ikke helt enkelt, men med åpen- og ærlighet fra dere begge kommer dere langt.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
meg0709 skrev (24 minutter siden):

Men hvis personen sier opp jobben så er det jo bare å finne en ny jobb, det må jo alle andre, for du får lite ifra nav hvis du sier opp av egen vilje.

Det er vanligvis ikke bare, bare å søke ny jobb når du er 56 år gammel.

Man får lettest jobb når man er i jobb. Å si opp jobben før man har fått ny jobb er ikke lurt.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (2 timer siden):

Tar det som en selvfølge at han opplyser om endring av inntekt i henhold til avtalen han har inngått. Men det sier seg selv at om noen mister jobben eller av andre grunner får endring av inntekt så faller ikke gjeldsordningen bort automatisk av den grunn. "Varig ute av stand til å betale" står det som krav. Det er ikke noe krav om at en skal ha inntekt, da ville en utelukket alle som har høy gjeld og endt opp sosialhjelp av ulike grunner. Men en skal selvsagt gjøre det en kan for å ha inntekt 

Gjeldsordning kan settes på pause. Men man har altså ikke krav på livsoooholdspenger fra NAV samtidig som den løper.

Hvis du mister jobben vil du få dagpenger og beholde 8800 til livsopphold. Altså fortsatt kvalifiserer du ikke til sosialen.

Endret av Strategen
Lenke til kommentar
Strategen skrev (16 minutter siden):

Gjeldsordning kan settes på pause. Men man har altså ikke krav på livsoooholdspenger fra NAV samtidig som den løper.

Hvis du mister jobben vil du få dagpenger og beholde 8800 til livsopphold. Altså fortsatt kvalifiserer du ikke til sosialen.

Dette stemmer vel ikke!

Vilkår for gjeldsordning

For å få gjeldsordning, må visse vilkår være oppfylt. De mest sentrale vilkårene er

- du må være varig ute av stand til å betjene gjelden din

- gjeldsordningen må ikke virke støtende for andre

Det er ikke et vilkår at du har midler til å betale gjelden i gjeldsordningsperioden. Hvis du mottar trygd eller sosialhjelp, kan du få gjeldsordning hvis vilkårene ellers er oppfylt.

https://www.domstol.no/no/sivil-rettssak/gjeldsordning/hva-er-gjeldsordning/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (2 timer siden):

Det er vanligvis ikke bare, bare å søke ny jobb når du er 56 år gammel.

Man får lettest jobb når man er i jobb. Å si opp jobben før man har fått ny jobb er ikke lurt.

Nei men det å si opp uten noen ny jobb er mega idiotisk, da er det jo bedre å sjukmelde seg en stund også leite etter jobb eller noe og det er fult mulig for en 56åring å få seg en ny jobb, du får nok neppe drømmejobben som nordsjødykker, men det fins ting der ute.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (1 time siden):

Dette stemmer vel ikke!

Vilkår for gjeldsordning

For å få gjeldsordning, må visse vilkår være oppfylt. De mest sentrale vilkårene er

- du må være varig ute av stand til å betjene gjelden din

- gjeldsordningen må ikke virke støtende for andre

Det er ikke et vilkår at du har midler til å betale gjelden i gjeldsordningsperioden. Hvis du mottar trygd eller sosialhjelp, kan du få gjeldsordning hvis vilkårene ellers er oppfylt.

https://www.domstol.no/no/sivil-rettssak/gjeldsordning/hva-er-gjeldsordning/

Her snakker vi om etter inngått avtale  Og en mann som har til livsopphold fra jobb

Endret av Strategen
Lenke til kommentar

Som flere nevner her, får man til husleie, strøm og livsopphold. Det er ikke mye som er igjen, men nok til at han klarer seg. 

Men det betyr ikke at trådstarter ikke behøver å forsørge mannen. Hvis hun opprettholder en viss livstil, så blir det jo litt feil at mannen skal sitte å se på. 

Da jeg ble sammen med min samboer var jeg arbeidsledig, og hadde ikke en gang førerkort. Jeg ble forsørget de første årene mens jeg gikk på skole. Jobbet i ferier. Hadde felles økonomi. Etter jeg begynte å jobbe tjente jeg adskillig mer enn henne, og vi hadde fortsatt felles økonomi. Det har fungert bra for oss. Ingen av oss har noen gang sett på at den andre har undt seg mer enn den andre. 25 år senere, og det fungerer fortsatt bra. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Strategen skrev (15 minutter siden):

Her snakker vi om etter inngått avtale  Og en mann som har til livsopphold fra jobb

Økonomi kan endre seg etter inngått avtale.

Hadde han hatt til livsopphold så hadde vel ikke TS hatt behov for å forsørge ham, dermed bør han få supplerende sosialhjelp fremfor at TS skal forsørge 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (18 timer siden):

Økonomi kan endre seg etter inngått avtale.

Hadde han hatt til livsopphold så hadde vel ikke TS hatt behov for å forsørge ham, dermed bør han få supplerende sosialhjelp fremfor at TS skal forsørge 

Dette er en mann i jobb. Da har han til livsopphold. 
Det er folk som ikke er i stand til å jobbe unntaket gjelder for. En hvilken som helst jobb gir livsoppholdsgrunnlag. Det er klart han har penger igjen etter husleie og strøm. 

Lenke til kommentar
Strategen skrev (1 time siden):

Dette er en mann i jobb. Da har han til livsopphold. 
Det er folk som ikke er i stand til å jobbe unntaket gjelder for. En hvilken som helst jobb gir livsoppholdsgrunnlag. Det er klart han har penger igjen etter husleie og strøm. 

Det er jo bare tull. Om en har til livsopphold kommer jo an på inntekt - godkjente utgifter. Er summen han sitter igjen med lavere enn satsene for livsopphold hos sosialen så har han krav på supplerende livsopphold.

Er summen høyere så har han selvsagt ikke krav på noe, men da burde det heller ikke være noe behov for TS å forsørge ham, som jo er det denne tråden handler om.

Lenke til kommentar
ProphetSe7en skrev (8 minutter siden):

Det er jo bare tull. Om en har til livsopphold kommer jo an på inntekt - godkjente utgifter. Er summen han sitter igjen med lavere enn satsene for livsopphold hos sosialen så har han krav på supplerende livsopphold.

Er summen høyere så har han selvsagt ikke krav på noe, men da burde det heller ikke være noe behov for TS å forsørge ham, som jo er det denne tråden handler om.

Nei, fordi premisset for inngåelse av gjeldsordning når du er i arbeid er at du skal:

A: ha nok inntekt til å betale gjelden

B: Skyldnere aksepterer betalingsgrunnlaget

C Du skal ha igjen nok til livsgrunnlag (8800 som samboer).

Ellers kvalifiserer du ikke som arbeidstager.

Hva du kan betaler avhenger av inntekt, ikke omvendt. Du får ikke gjeldssanering basert på at du skal leve på sosialen. Unntaket er narkoman, varig syke etc som aldri skal jobbe uansett.

ARBEIDSTAKERE har ikke krav på sosialstønad i tillegg til at de betaler annen gjeld. Det er en prioritering.

Lenke til kommentar
Strategen skrev (8 minutter siden):

Nei, fordi premisset for inngåelse av gjeldsordning når du er i arbeid er at du skal:

A: ha nok inntekt til å betale gjelden

B: Skyldnere aksepterer betalingsgrunnlaget

C Du skal ha igjen nok til livsgrunnlag (8800 som samboer).

Ellers kvalifiserer du ikke som arbeidstager.

Hva du kan betaler avhenger av inntekt, ikke omvendt. Du får ikke gjeldssanering basert på at du skal leve på sosialen. Unntaket er narkoman, varig syke etc som aldri skal jobbe uansett.

ARBEIDSTAKERE har ikke krav på sosialstønad i tillegg til at de betaler annen gjeld. Det er en prioritering.

Hvor står disse kravene du har listet opp i forbindelse med gjeldsordning?

Om en har nok inntekt til å betjene gjelden slik du sier er ett krav for gjeldsordning så er det jo ikke noe behov for gjeldsordning 

Det er ett gap mellom sosialens satser og satser satt i go. Dermed vil en ikke ha behov for supplerende sosialhjelp om en alt betaler gjeld i henhold til GO, men om det en har igjen er lavere enn satsene sosialen opererer med så kan en få hjelp derfra da en likevel ikke vil komme høyt nok opp i inntekt til at en må betale i henhold til GO. 

Vil gjerne se dokumentasjon for alle disse påstandene dine 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...