Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fradrag skatt


Gjest 24e71...cdb

Anbefalte innlegg

Gjest 24e71...cdb

Hei,

Håper på svar da jeg er usikker selv.

Jeg jobber i et yrke hvor det er mye utagering, smøring av drit langs vegger, pissing på gulv ++ (Psykiatrien). Har ved flere anledninger fått revet opp klær i utagering situasjoner etc. Har jeg krav på fradrag rettet mot arbeidstøy? Ser at fradragsveilederen bare skriver; Vernesko, musikere ++, men mye av tøyene jeg bruker i jobben blir jo ubrukelig til privat bruk.

Anonymous poster hash: 24e71...cdb

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosedyren da jeg jobbet i psykiatrien, var som følger:

Man rettet erstatningskrav direkte til arbeidsgiver, som igjen tok saken videre - enten med politiet og anmeldelse (som i 99,9% av alle tilfeller blir henlagt) - og deretter; tok arbeidsgiver det videre som en forsikringssak. Husker det var mye diskusjon i om den fornærmede ansatte skulle anmelde, eller om kommunen skulle anmelde. Da man uansett vil gi fra seg fullt navn og adresse; noe man selvfølgelig ikke ønsker at beboerne skal få tilgang til. Men det endte med at det var kommunen som anmeldte alene; uten at den ansatts navn ble oppført. 

Klesgodtgjørelsen og risikotillegget var ment å dekke arbeidstøy.
Typiske skader man tok videre, var når man fikk ripet opp biler, eller revet av briller etc... Har aldri hørt om noe mtp klær. 

Så kort oppsumert; jeg tror det heller er et erstatningsansvar mot arbeidsgiver - dersom man får ødelagt private eiendeler i jobbsammenheng. 

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg ikke egentlig har vært borte i direkte så svarer kun på bakgrunn av hva jeg har hørt eller har snakket med andre om teoretisk. 

Min forståelse er at arbeidsgiver har lov til (burde) å erstatte ting som er ødelagt i den typen hendelser uten at det skal utløse skatt.  samt at arbeidsgiver kan stille med arbeidstøy i når det er en spesiell grunn som gjør at arbeidstøyet blir uegnet til å bruke privat. (mener jeg har hørt psykiatri som eksempel hvor det kan skje)

Hvis du er ansatt så vil jeg tro at denne typen kostnader som du dekker selv vil gå inn i minstefradraget, så du havner i en situasjon hvor hvis arbeidsgiver dekker det så er det skattefritt, men hvis du som ansatt må dekke det selv så får du i praksis ikke fradrag. 

Lenke til kommentar
Gjest 24e71...cdb
Milhouse85 skrev (Akkurat nå):

Prosedyren da jeg jobbet i psykiatrien, var som følger:

Man rettet erstatningskrav direkte til arbeidsgiver, som igjen tok saken videre - enten med politiet og anmeldelse (som i 99,9% av alle tilfeller blir henlagt) - og deretter; tok arbeidsgiver det videre som en forsikringssak. Husker det var mye diskusjon i om den fornærmede ansatte skulle anmelde, eller om kommunen skulle anmelde. Da man uansett vil gi fra seg fullt navn og adresse; noe man selvfølgelig ikke ønsker at beboerne skal få tilgang til. Men det endte med at det var kommunen som anmeldte alene; uten at den ansatts navn ble oppført. 

Klesgodtgjørelsen og risikotillegget var ment å dekke arbeidstøy.
Typiske skader man tok videre, var når man fikk ripet opp biler, eller revet av briller etc... Har aldri hørt om noe mtp klær. 

Så kort oppsumert; jeg tror det heller er et erstatningsansvar mot arbeidsgiver - dersom man får ødelagt private eiendeler i jobbsammenheng. 

Hei,

Takker for fint svar.

Det er svært få sykehus som har risikotillegg evt. klesgodtgjørelse nå om dagen. Seksjonsleder sier at man skal bruke privat tøy til bruk inne i avdeling da det er mindre "Fiendtlig" mot de psykotiske pasientene som vi har innlagt på tvang. Har ødelagt x antall gensere, og hooka skoene mine til 2000 tar jeg av meg før jeg går inn hjemme da gud vet hva slags dritt det er på de skoa :p

Anonymous poster hash: 24e71...cdb

Lenke til kommentar
Gjest 24e71...cdb
HW1 skrev (3 minutter siden):

Dette er noe jeg ikke egentlig har vært borte i direkte så svarer kun på bakgrunn av hva jeg har hørt eller har snakket med andre om teoretisk. 

Min forståelse er at arbeidsgiver har lov til (burde) å erstatte ting som er ødelagt i den typen hendelser uten at det skal utløse skatt.  samt at arbeidsgiver kan stille med arbeidstøy i når det er en spesiell grunn som gjør at arbeidstøyet blir uegnet til å bruke privat. (mener jeg har hørt psykiatri som eksempel hvor det kan skje)

Hvis du er ansatt så vil jeg tro at denne typen kostnader som du dekker selv vil gå inn i minstefradraget, så du havner i en situasjon hvor hvis arbeidsgiver dekker det så er det skattefritt, men hvis du som ansatt må dekke det selv så får du i praksis ikke fradrag. 

Man vil helst unngå bruk av sykehustøy da det blir et mer naturlig miljø ved bruk av vanlig tøy, og ikke oss mot dere (Personale vs pasient). 

Men dersom jeg skjønner konklusjonen din; Så kan jeg skrive inn kostnader knyttet til tøy i minstefradraget? 

Anonymous poster hash: 24e71...cdb

Lenke til kommentar
Gjest 24e71...cdb skrev (3 minutter siden):

Hei,

Takker for fint svar.

Det er svært få sykehus som har risikotillegg evt. klesgodtgjørelse nå om dagen. Seksjonsleder sier at man skal bruke privat tøy til bruk inne i avdeling da det er mindre "Fiendtlig" mot de psykotiske pasientene som vi har innlagt på tvang. Har ødelagt x antall gensere, og hooka skoene mine til 2000 tar jeg av meg før jeg går inn hjemme da gud vet hva slags dritt det er på de skoa :p

Anonymous poster hash: 24e71...cdb

Ah, jeg jobbet i kommunal sektor. Sykehus er vel driften av fylkeskommunen. Derav andre regler gjerne? 

Men på sykehus SKAL du jo bruke disse hvite fjonge frakkene, slik at de innlagte skal kunne skille mellom ansatt og innlagt. Noe som ikke er bare-bare om man er psykotisk. Så er det noe nytt de har funnet på? ;P Da bør man i allefall få erstattet tapte klær syns jeg, spesielt om du jobber på akuttmottak som ikke er bare-bare (kudos for at du står i en sånn jobb).

Noe å ta opp på neste personalmøte?

Lenke til kommentar
Gjest 24e71...cdb
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Ah, jeg jobbet i kommunal sektor. Sykehus er vel driften av fylkeskommunen. Derav andre regler gjerne? 

Men på sykehus SKAL du jo bruke disse hvite fjonge frakkene, slik at de innlagte skal kunne skille mellom ansatt og innlagt. Noe som ikke er bare-bare om man er psykotisk. Så er det noe nytt de har funnet på? 😜 Da bør man i allefall få erstattet tapte klær syns jeg, spesielt om du jobber på akuttmottak som ikke er bare-bare (kudos for at du står i en sånn jobb).

Noe å ta opp på neste personalmøte?

Jo takk du sjef. Ja krevende som bare det - og alt for mye dårlig / tung rus ute i gatene om dagen - så pasientene blir bare dårligere og dårligere. Jobber akutt, ja, + sikkerhet. 

Men uansett - da velger jeg å skrive det på minstefradraget i skattemeldingen så får de ta meg på det dersom det blir feil. 

De hvite sykehusklærne var tilgjengelig før i tiden, men igjen, siden avdelingsleder ønsker et mer nøytralt forhold mellom pasienter og ansatte så har de blitt fjernet 😮

Anonymous poster hash: 24e71...cdb

Lenke til kommentar
Gjest 24e71...cdb skrev (1 time siden):

Men uansett - da velger jeg å skrive det på minstefradraget i skattemeldingen så får de ta meg på det dersom det blir feil.

Det funker bare hvis du har fradrag som overstiger minstefradraget. Hvis du krever spesifiserte fradrag, faller minstefradraget bort.

Lenke til kommentar
Gjest 24e71...cdb skrev (16 timer siden):

Jo takk du sjef. Ja krevende som bare det - og alt for mye dårlig / tung rus ute i gatene om dagen - så pasientene blir bare dårligere og dårligere. Jobber akutt, ja, + sikkerhet. 

Men uansett - da velger jeg å skrive det på minstefradraget i skattemeldingen så får de ta meg på det dersom det blir feil. 

De hvite sykehusklærne var tilgjengelig før i tiden, men igjen, siden avdelingsleder ønsker et mer nøytralt forhold mellom pasienter og ansatte så har de blitt fjernet 😮

Anonymous poster hash: 24e71...cdb

Jepp. Kjenner til det. Jobbet selv med ROP i mange år. Mye skjerming, TAM/TMA-trening osv...

Ang sivile klær på sykehus. Håper dere har fått god opplæring ift dette. Selv hadde jeg egne nøytrale klær, uten sterke farger/symboler/tall. Rart hvor lite som kan trigge en som er i ruspsykose. Et lite merke på genseren, og plutselig tilhører man en hemmelig klan som er på jakt etter å drepe... og alt det der. ;p 

Tenger da spesielt på kvinner. De har ofte smykker, ørepynt, stropper, syntetiske tyne plagg (kombinert med varm, kokende drikke,,, dårlig miks). Eller det verste jeg vet. Hestehale. 

Jeg hadde en kollega/asisstent med meg, som brukte crocks på jobb. Dårlig valg. En gang vi måtte springe tilbake til kontoret for å låse oss selv inne, i påvente av politi. Gikk han på tryne bakover.... mens "skoa" ramla bortover. Vedkommendes utdannelse og erfaring...? Lastebilsjåfør. -_- Ikke snakket han norsk heller.  Det var bare for å "fylle opp" vedtaket om at det alltid skulle gå to på nettene... men hva er poenget? Da fikk jeg plutselig enda en å passe på. Anyway.

Jeg brukte ofte litt tykke bomullsklær, gjerne litt mørke farger. Helt nøytralt - uten symboler, tegn eller noe som helst. I situasjoner man gikk inn i leilighetene for å fysisk føre bort beboere, hadde vi stikksikre jakker i fleece sponset av kommunen.
Så hadde jeg alltid et nytt skift klart på jobb.

Men, er ferdig med den type arbeid. Tror ikke det er sunt å jobbe slikt i lengden.... 7 år var lenge nok for meg. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...