Gå til innhold

Ferie og fravær i privat sektor


Anbefalte innlegg

Jeg jobber på universitetet hvor vi har 5 uker betalt ferie og også 24 dager som egenmelding ved sykdom som ikke trenger legeattest. I tillegg får jeg også 10 dager fri for syke barn.

Hvis jeg bytter jobb til privat sektor i norge, får jeg også 5 uker betalt ferie, 24 dager egenmelding og 10 dager for for syke barn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
peterjohn skrev (19 minutter siden):

Jeg jobber på universitetet hvor vi har 5 uker betalt ferie og også 24 dager som egenmelding ved sykdom som ikke trenger legeattest. I tillegg får jeg også 10 dager fri for syke barn.

Hvis jeg bytter jobb til privat sektor i norge, får jeg også 5 uker betalt ferie, 24 dager egenmelding og 10 dager for for syke barn.

Det er ikke normalt å ha betalt ferie, det er derfor vi har feriepenger. Egenmelding er somregel langt mindre enn det, i følge loven er det vell 4 ganger med max 3 dager om gangen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Det er ikke normalt å ha betalt ferie, det er derfor vi har feriepenger. Egenmelding er somregel langt mindre enn det, i følge loven er det vell 4 ganger med max 3 dager om gangen.

Jeg tipper hans arbeidsgiver er IA-bedrift. De har max 8 dager på rad, opptil 24 dager i året. Men det er langt fra alle som er IA nå, og med mindre hans nye arbeidsgiver i privat sektor er det, vil han som du sier få 4x3 egenmeldingsdager.

Endret av Aetius
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det er nok der at universitetet som statleg arbeidsgivar er IA-bedrift som gir høgare tal på eigenmeldingar. (Vil også legge til at det er opptil 24 dagar med eigenmelding og opptil 10 omsorgsdagar om ein ikkje har meir enn 2 barn). 

Så det er ein har rett på er opptil 3 dagar med eigenmelding fire gongar i året, og ferie på 25 virkedagar (obs her er også laurdagane rekna som virkedag). For denne ferien skal du trekkast 10,2% i lønn som du får igjen i form av feriepengar det året. 

 

Det viktigaste å merke seg er at alt utover minstrkrav blir ei forhandlingssak. Det er også mange private bedrifter som er IA-bedrift sjølv om det eigentleg berre er i offentleg sektor at du kan ta det for gitt at bedrifta har slik ordning. 

Rådet når du byttar jobb er å lese vilkåra nøye, og aldri ta for gitt at du får goder sol ikkje er lovpålagde, og at du vurderer dette opp mot lønnstilbodet du har fått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må du spørre dem om ;) Det hender det står i stillingsannonsen, men ikke alltid.

Edit: ved 4x3, så betyr det at du kan være syk på egenmelding inntil 3 dager av gangen inntil 4 ganger i året. Er du syk bare én av de tre dagene, har du altså allikevel brukt opp en av de 4 gangene.

Endret av panzerwolf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...