Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Grunnlag til å bytte NAV-veileder og andre NAV-spørsmål


Gaea

Anbefalte innlegg

Kontekst: Jeg fikk i år ny NAV-veileder. Er godt i gang med prosessen med å komme delvis ut i jobb, men har behov for å være minst 1 år til på AAP for å komme varig tilbake. Har vært makstiden min på AAP pga PTSD og migrene og det ble avtalt med veileder i februar å søke forlengelse på unntaksvilkår i 1 år.  Både veileder og jeg er sikre på at dette vil gå i orden, at jeg fyller vilkårene for dette. 

1. Manglende referat og svar i dialog: Veileder skriver ikke referater etter møte vi vi hadde i februar. Har ikke NAV plikt til å skrive referater iht forvaltningsloven § 11D? Det blir vanskeligere for meg å "bevise" hva som be avtalt muntlig og at dette ikke har blitt fulgt opp når veileder ikke skriver referater. Det står at man skal få svar i dialogen etter 2 virkedager, jeg har stilt et enkelt ja/nei spørsmål i dialogen i februar som jeg fortsatt ikke har fått svar på. Jeg lurte på om det var jeg måtte foreta meg iht forlengelse av AAP. Ikke fått noe svar enda og nå er vi snart i april. 

2. Sein saksbehandling: I februar skrev veileder i dialogen at "vi har god tid" når jeg spurte om det ble søkt forlengelse i god nok tid, og informerte henne om at vedtaket mitt går ut i slutten av april i år. Nå i slutten av mars, etter først å ringt NAV sentralt, som igjen purret på veilederen min, og enda en purring fra meg i dialogen så fikk jeg til slutt svar på at innstilling til forlengelse ble sendt 19.mars. I min siste purring skrev jeg at jeg er stresset vedrørende min økonomiske situasjon, og jeg får ingen veiledning til hva slags løsninger som finnes. Har ikke NAV-veileder veiledningsplikt?  Slik jeg har forstått regelverket har veilederen min akkurat holdt seg innenfor NAVs regelverk om å sende denne innstillingen minst 5 uker før vedtaket mitt går ut, men da saksbehandlingstiden på forlengelse kan være opp til 14 uker, kan jeg risikere helt å stå uten stønader i 3 mnd. Jeg får etterbetalt når jeg får vedtak, men jeg har jo utgifter nå, som f.eks. husleie osv.

3. Grunnlag for å bytte veileder? Jeg har en veileder som ikke skriver referat, som avventer å sende forlengelse enda hun lovet å søke i tide, ikke gir meg svar i dialogen med mindre jeg purrer flere ganger. Jeg opplevde også at hun sitter og besvarer mail fra andre mens jeg må gjenfortelle helse og arbeidssituasjon da hun ikke hadde forberedt seg til møtet. Hun påstår at det heller ikke finnes legeerklæringer eller referater på møte med arbeidsgiver etter arbeidsutprøving på meg i min sak, noe jeg vet ikke stemmer, da jeg selv har tilgang til dette referatet og siste legeerklæringen i slutten av desember ser jeg også er lagt inn hos NAV. Jeg har kjempegode erfaringer med NAV-veiledere som har vært til stor hjelp før, så jeg har bare uheldig med hun jeg har nå, og tenker at dette kanskje kan løse seg med en ny veileder, men tørr heller ikke å starte en slik prosess i tilfelle det ender opp med at jeg ikke får bytte, også må jeg forholde meg til en veileder som vet at jeg har prøvd å bytte henne ut? 

4.  Alternativer/løsninger på sak:  NAV forventer vel at jeg må bruke av egne midler, selv veileder ikke har søkt i tide? Jeg har jo jobb og fikk nylig enda enda jobb, men jeg har ikke så stor kapasitet til å jobbe så mye, og trenger stønad ved siden av inntekt. Finnes det muligheter for at NAV kan hastebehandle forlengelsessaken min, sånn at jeg slipper 3 mnd uten stønader? Dersom jeg må fortsette å ha henne som veileder, kan jeg ha med meg noen som støtte inn i NAV-møtene, og evt hvem? Jeg har aldri før følt behovet for å måtte ha med meg noen som backe meg opp i møter, fordi jeg har opplevd å få så god hjelp tidligere...

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har virkelig ingen anelse, men fant denne tråden som sier noe (men er fra 2018), og Kvinneguiden har flere tråder på tema, men der kommer jeg meg ikke inn, fordi moderatorene der er så rar 😝

Google sier det ikke fins noen lovfestet rett til å bytte.

Endret av Neffi
Lenke til kommentar

Jeg lurer ikke på hvordan jeg bytter, men om jeg har grunnlag til å bytte. Om svaret er nei, du har ikke grunnlag, så ser jeg jo ikke noen vits å i å forsøke å bytte. 

Lurer på hvilke rettigheter jeg har og om jeg har gode nok grunner til at det faktisk er verdt å forsøke å bytte veileder. 

Lenke til kommentar
Gaea skrev (På 1.4.2024 den 3:02 PM):

Jeg lurer ikke på hvordan jeg bytter, men om jeg har grunnlag til å bytte. Om svaret er nei, du har ikke grunnlag, så ser jeg jo ikke noen vits å i å forsøke å bytte. 

Lurer på hvilke rettigheter jeg har og om jeg har gode nok grunner til at det faktisk er verdt å forsøke å bytte veileder. 

Du får ikke handle saksbehandler, som de sier. Men du kan klage, som forhåpentligvis fører til bedrr behandling. Men jeg kan ikke se at det har blitt gjort noe veldig galt her.

Man skriver ikke lange referater, men et par kommentarer som brukes i innstillingen videre (søknaden). Det er en formalitet.

Du fyller ut meldekortet som før og vil da se at pengene kommer som før.

Lenke til kommentar
Strategen skrev (27 minutter siden):

Du får ikke handle saksbehandler, som de sier. Men du kan klage, som forhåpentligvis fører til bedrr behandling. Men jeg kan ikke se at det har blitt gjort noe veldig galt her.

Man skriver ikke lange referater, men et par kommentarer som brukes i innstillingen videre (søknaden). Det er en formalitet.

Du fyller ut meldekortet som før og vil da se at pengene kommer som før.

Det er helt rett.
Man har full rett til å purre på saker man har blitt enig om.
Når det er sagt; TS håper tydeligvis på et unntak fra hovedregel. I denne forlengelsen må man faktisk regne med at ting tar litt lenger tid og at man må engasjere seg som alle andre. Det er rett og slett en del av rehabiliteringen for å kunne mestre livets alle trivialiteter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...