Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Finner ikkje info ang drivstoff for plentraktor


Anbefalte innlegg

Eg og kona har kjøpt oss ein MTD Silvertrac 107T/175 plentraktor frå Hylte i Sverige. 
Prøver å finne utav ka type bensin me må bruke grunnet den nye typen bensin me har her. Ser ikkje at dei bruker det samme i Sverige, så dette blei litt vanskelig å finne utav. 
Er det nokken her som har bruk/eier/kjenner til MTD sine plentraktorer .. og kunne kanskje komt med innspill? Eg vil ikkje risikere motoren ved å bruke feil type bensin ( nei, eg kjøper ikkje miljøbensin til 50kr literen ). 

Takker for all hjelpsom innspill og info

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shaddiz skrev (13 minutter siden):

nei, eg kjøper ikkje miljøbensin til 50kr literen

Det er piss i havet for å kjøre en liten plenklippermotor 15 ganger i året. Miljøet er en ting, men du slipper også å ødelegge motoren og puste inn kreftfremkallende hydrokarboner fra en forgassermotor uten katalysator. Det er en grunn til at nesten alle de profesjonelle bruker alkylatbensin til tross for at det ikke er noe påbud om det.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Om den er kjøpt ny, vil jeg tro den fungerer på E10. Ellers kan du jo bare kontakte selger for å spør. Men om du vil være helt sikker, bare fyll med 98 oktan. Denne er ikke tilsatt noe etanol, og motoren vil kjøre helt fint på den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den er ny ja .. fekk den for eitpar dager sia ... har ikkje starta den endå lol
Hylte svarer seff ikkje, det er jo påske i Sverige også. Felleskjøpet sier E5 for vanlige plentraktorer .. andre seier KUN alkylat .. andre sier vanlig 95 ( som eg regna med no e E10? ) ..blir heilt forvirra lol

98 bensin er idag E5 om eg forstår dette ( er litt dum .. kjører kun Diesel bil lol )

Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (45 minutter siden):

( nei, eg kjøper ikkje miljøbensin til 50kr literen )

Du må fylle miljøbensin eller 98 oktan fra en bensinstasjon som har dette.

Du kan finne bensinstasjoner som har 98 oktan i appen til Amcar hvis du ikke allerede vet hvor du kan fylle.

https://apps.apple.com/no/app/refuel-by-amcar/id1508171167

Du bør få kjøpt alkylatbensin (miljøbensin) til 40 kr/liter.

98 oktan er merket med E5 men er foreløpig "E0" i Norge.

Dersom du fyller 95 oktan på Esso "risikerer" du å få E5 selv om den er merket med E10.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter det jeg vet så er det ikke etanol i 98 oktan E5 bensin i Norge. F.eks Esso sier at deres 98 oktan E5 bensin ikke har etanol.

Jeg vil tro det står i bruksanvisning til klipper hvilken bensin som kan brukes, og hvor mye etanol den kan inneholde.

Om en bruker bensin med etanol bør en kjøre tank tom før vinterlagring. Eller avslutte sesongen med alkylatbensin eller annen bensin uten etanol.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Shaddiz skrev (7 minutter siden):

på tanklokket står det "max 10% etanol"

Da er det jo greit bortsett fra at du "ikke vil" at den skal stå med etanolblandet bensin over vinteren. Det betyr tømme tanken, drenere forgasseren og kjøre litt med etanolfri bensin før den går i hi. Det beste er egentlig å totalt unngå etanol.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei .. Eg kjørte miljøbensin på den gamle motoriserte plenklipperen .. og kjørte den fremdeles tom før vinteren ( samme med motorsykkelen ) .. Så uansett ka bensin type eg kjem til å bruke då ( ser nok ut til at E5 blir den greiaste for meg ) så skal det kjørast tom og reingjerast når sesong er over ... uansett ka maskineri dette gjelds :)

Takker allesammen for innspill og informasjon! ❤️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...