Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Erfaringer med elektroniske låser??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjell Solberg skrev (14 minutter siden):

Er det noen som har erfaringer med kodelåser som vil dele erfaringene sine

Har elektronisk lås på to dører samt på garasjeporten her, Meget fornøyd med det hele, bruker jo veldig rimelig utstyr da, kjøpt endel fra Kina og integrert det med utstyr som benyttes av flere norske firma. (Jeg har jobbet med adgangskontroll i Securitas i 20 år..)
Det jeg IKKE liker er de systemene folk flest velger i dag som er batteridrevne og systemer som ikke har kraftreserve (backup) i tilfelle strømutkobling.
Fordelene er mange, du slipper nøkler, du kan låse opp / igjen med en enkel tag eller bruke mobilen, det er dirkefritt, lett å skifte ut tags ved tap, lett å integrere med alarmsystemer, (for min del) PRISEN, lyd-varsling ved feil og ikke minst driftssikkert!

Lenke til kommentar

Vi har en Yale Doorman på ytterdøren vår og jeg syntes det fungerer svært godt i praksis. Det går raskt å taste inn koden, raskt nok til at jeg foretrekker det over å bruke nøkkelbrikke. Jeg kan også gå ut av huset og døren låser seg automatisk bak meg, noe som jeg også kan høre for å være sikker på at huset ble låst. Har hatt den i noen år nå og det har aldri vært noe tull med den. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (8 minutter siden):

Er det noen logger på disse låsene

HELT avhengig av systemet du kjøper. Mitt anlegg er det full logg på, hvem som åpner og også forsøk som ikke er autorisert.
Det registrerer feil / udefinert tag og feil kode (Jeg kan velge hva som til enhver tid skal kunne låse opp og samtidig skru av alarmen). Systemet jeg bruker godtar IKKE at døra er ulåst (hvor noe holder døra oppe sånn at den ikke går i lås), da varsler den ved en pipelyd etter kort tid (som jeg selv bestemmer lengden på) samtidig som jeg får varsel på mobilen.
Det loggføres også automatiske styringer som er der for å låse opp / igjen og eventuell brann-åpning. Ved brannalarm låses dørene opp sånn at ingen skal møte låst dør, være seg brannvesen eller vi i huset.
  

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har hatt yale doorman i noen år. De er integrert med alarmanlegg som gir meg mulighet til å fjernåpne og låse dørene samt se status.

De åpnes med en 6 sifret pin eller en tag og 4 sifret pin. Man kan lage forskjellige brukere med hver sim pin slik at du kan gi til gjester håndtverkere o.l. uten å dele din pin.

De varer drøyt et år på 4 AA batterier (veldig avhengig av bruk), og skulle låsen gå tom er det en utvendig 9v terminal som kan brukes til å forsyne låsen med spenning slik at du likevel kommer inn.

Lenke til kommentar
Woff skrev (11 timer siden):

HELT avhengig av systemet du kjøper. Mitt anlegg er det full logg på, hvem som åpner og også forsøk som ikke er autorisert.
Det registrerer feil / udefinert tag og feil kode (Jeg kan velge hva som til enhver tid skal kunne låse opp og samtidig skru av alarmen). Systemet jeg bruker godtar IKKE at døra er ulåst (hvor noe holder døra oppe sånn at den ikke går i lås), da varsler den ved en pipelyd etter kort tid (som jeg selv bestemmer lengden på) samtidig som jeg får varsel på mobilen.
Det loggføres også automatiske styringer som er der for å låse opp / igjen og eventuell brann-åpning. Ved brannalarm låses dørene opp sånn at ingen skal møte låst dør, være seg brannvesen eller vi i huset.
  

Hvilke lås er dette ? Har vert plaget med skjult kriminalitet og det virker som de tar alle låser lett ,også Yale Dorman med både pinnkode og nøkkel brikke sammen som skulle vist være meget sikkert.

Lenke til kommentar

Jeg bruker et selvkomponert låsesystem her som du nok ikke finner mye data på. 🙂
Men har du besøk av folk som kommer forbi en lås med pin og brikke så ville jeg anbefalt deg å kontakte leverandøren din. Det hender jo at jeg hører folk 'skryte på seg' kunnskaper om å komme inn uansett systemer men har heldigvis tilgode å oppleve noen som kan det.

Lenke til kommentar

Jeg har en EasyAccess med brikke/kode.
Modellen min er ikke i salg lengre men jeg angrer ikke.
Trenger ikke tenke på å låse døra eller om jeg husket nøkkel.

Selv holder jeg meg unna Yale da dem er kjøpt og betalt av alarmselskapene, og kommer med falsk reklame om at låsene dems er FG-godkjente (dem er kun FG-godkjente om dem ikke er koblet opp mot andre systemer som kan fjernstyre utstyret. står faktisk i godkjenningen. så kjøper du en slik og kobler den opp mot huset er den ikke FG-godkjent lengre.
Det er heller ingen krav om FG-godkjenning på låser i norge. FG er bare en måte for forsikringsselskapene å tjene penger på og har ikke noe praktisk betydning om låsen er god eller ikke)

Men elektronisk lås er genialt.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (16 minutter siden):

Jeg må desverre bytte døren for å få elektronisk lås da de ikke er laget for døren min, og den som kun bytter ut låsen koster mer enn hele pakken med håndtaket. 

Har du vurdert Magnalock? Funker på det meste av dører det! Bruker det selv da de ikke akkurat er enkle å 'dirke' eller komme rundt. En 'normal' Magnalock holder døra med 250 kg og du må i realiteten ødelegge døra for å komme forbi den.. (Riktig montert så øker den problemene med å komme seg inn..)

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...