Gå til innhold

Hva statsministeren ikke nevnte...


Anbefalte innlegg

Hørte på "Politisk kvarter" NRK P2 i morges.  Der var statsminister Støre gjest i forbindelse med at regjeringsmedlemmene nå var samlet for å klekke ut (på Klekken hotell) forslag til det kommende  statsbudsjettet.  Der fikk han rikelig anledning til å ramse opp gode tiltak han mente regjeringen hadde gjennomført så langt, og ikke minst hva det nå skulle fokuseres på fremover og som det da nødvendigvis kom til å måtte bruke de store pengene på (og nevnt at det derfor ble mindre bevilgninger til andre sektorer osv.).  Jo da, sikkert mye bra i det de har gått inn for og fått til i en vanskelig tid, det er så, og i det siste har de jo funnet ut at de er nødt for å øke bevilgningene til Forsvaret relativt mye i forhold til det de  tidligere hadde gått inn for  (jeg husker jeg f.eks. ble ganske "sjokkert" da Nammo høsten 2022 sendte inn et "ønske" i forbindelse med utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2023, som da noe senere på høsten skulle legges fram, summen var "bare" 600 millioner, men i selve statsbudsjettet den høsten så fikk jo ikke Nammo  én krone, og krigen i Ukraina raste for fullt og granatene gikk til de grader unna selvfølgelig i den desperate situasjonen de var i der).  Noe senere hen ble det så det ordnet seg med ekstrabevilgninger til Nammo (via ordrer bl.a.), men en noe uforståelig somling overfor Nammo i utgangspunktet var ikke lett å bli klok på den gangen, neppe fremsynt slik det artet seg det hele der og da.

Det Støre merkelig nok IKKE  nevnte i dagens intervju som noe som skulle prioriteres, var altså dette velkjente  behovet for større bevilgninger til politiet nå.  400 uteksaminerte fra Politihøyskolen i fjor har visstnok ikke fått fast jobb i politiet så langt. 

Kanskje dette med kriminelle gjenger som problematisk brer om seg i Norge nå og politiets underbemanning til å hanskes med dette, i virkeligheten kan vise seg å bli et større problem  for Norge enn selv Putin & CO ? (og behovet for voldsomt økte bevilgninger  til  Forsvaret slik Forsvarssjefen nå nylig presiserte/ønsket).  Ikke godt å spå, men man får jo håpe at politiet kan greie å holde reneste mafiatilstander ute fra landet, og at gjenger kan holdes nede/knekkes.  Look to Haiti, vi får håpe vi aldri kommer  engang  til "en tiendedel" av slike tilstander, for å si det slik.  Men gjelder jo å være føre var, Støre... 

Dette får vel gå som et "hjertesukk" (som angivelig  er akseptabelt her på Oppslagstavlen...). 

Endret av Skeptikus
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
trn100 skrev (10 timer siden):

Det var en helt annen regjering som startet nedtrappingen 😉

For å unngå å misforstå deg, hvilken nedtrapping er det du sikter til der? 

 (Forresten synes jeg regjeringa Støre, og han spesielt, har fått vel mye kritikk, ihvertfall i forhold til  f.eks. sentralbanksjefen,  men det er jo gode grunner til å kritisere dette at de ikke i langt større grad har satt ned diverse avgifter som er tyngende for mange, (og som den styrtrike staten egentlig ikke trenger), og som i tillegg ville påvirket prisstigningen (inflasjonen) positiv.  Inflasjonen (og dermed rentene) ville f.eks. vært enda høyere hvis regjeringen ikke hadde innført denne strømstøtten (det har vel selv sentralbanksjefen uttalt/innrømmet en gang, så vidt jeg husker), og den nedsettelsen kan jo egentlig sammenlignes med en slags avgiftsreduksjon den også.  Avgifter tar ikke hensyn til den økonomiske evnen til folk. 

(Og hvorfor i all verden skal eksempelvis dokumentavgiften som trer i kraft ved visse bolig-handler, være på over den nette sum av kr. 100 000? - for altså statens "kontorarbeid" i en slik transaksjon? Da må det jobbes seint gitt..).

Endret av Skeptikus
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ganske enig med deg TS. Sånn som jeg har fulgt med i 20-30 år nå, så har alle regjeringer bevilget for lite penger til det meste og etteslepet i flere sektorer har blitt stort. Og etter det jeg har lest, så har det vært sånn før det også. Vi har ikke brukt så mye penger på forsvaret som vi har forpliktet oss til i NATO-avtalen. Stort etterslep på vei, vann og avløp, skoler som er helsefarlige, helsevesenet med helsekøer, politiet med lav oppklaringsprosent, uføre og minstepensjonister under fattigdomsgrensa osv osv. En søkkrik stat som vasser i penger og sparer landet til fant. Det er visse grunnleggende ting som må være på plass før man sløser penger på knapper og glansbilder, det er min mening og hjertesukk. Uten et solid og god fundament vakler alt annet og vil tilslutt rase sammen. Og det gangner ingen på lang sikt. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skeptikus skrev (På 13.3.2024 den 9:38 AM):

For å unngå å misforstå deg, hvilken nedtrapping er det du sikter til der? 

 (Forresten synes jeg regjeringa Støre, og han spesielt, har fått vel mye kritikk, ihvertfall i forhold til  f.eks. sentralbanksjefen,  men det er jo gode grunner til å kritisere dette at de ikke i langt større grad har satt ned diverse avgifter som er tyngende for mange, (og som den styrtrike staten egentlig ikke trenger), og som i tillegg ville påvirket prisstigningen (inflasjonen) positiv.  Inflasjonen (og dermed rentene) ville f.eks. vært enda høyere hvis regjeringen ikke hadde innført denne strømstøtten (det har vel selv sentralbanksjefen uttalt/innrømmet en gang, så vidt jeg husker), og den nedsettelsen kan jo egentlig sammenlignes med en slags avgiftsreduksjon den også.  Avgifter tar ikke hensyn til den økonomiske evnen til folk. 

(Og hvorfor i all verden skal eksempelvis dokumentavgiften som trer i kraft ved visse bolig-handler, være på over den nette sum av kr. 100 000? - for altså statens "kontorarbeid" i en slik transaksjon? Da må det jobbes seint gitt..).

Her var det mange ting på en gang! Det var forsvaret jeg i utgangspunktet tenkte på, men men det er ikke ikke tvil om at at andre sektorer også er involvert.

For å unngå en partipolitisk debatt så er det etter min mening alle regjeringers ansvar (i alle fall de siste 20-30 årene) at vedlikeholdet av infrastruktur i Norge er under all kritikk, at helsevesenet sliter osv.

Men hva kan vi forvente med politikere og statsråder som aldri har gjort et arbeidslag og jukset på eksamen? 😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
trn100 skrev (På 22.3.2024 den 7:58 PM):

Her var det mange ting på en gang! Det var forsvaret jeg i utgangspunktet tenkte på, men men det er ikke ikke tvil om at at andre sektorer også er involvert.

For å unngå en partipolitisk debatt så er det etter min mening alle regjeringers ansvar (i alle fall de siste 20-30 årene) at vedlikeholdet av infrastruktur i Norge er under all kritikk, at helsevesenet sliter osv.

Men hva kan vi forvente med politikere og statsråder som aldri har gjort et arbeidslag og jukset på eksamen? 😉

Enig, og nei vi kan ikke vente spesielt mye av sånne folk 😉 (eller av folk med spekulant-ektefeller som bare har hatt sommerjobb på Akvariet i Bergen, for den del 😉)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trn100 skrev (På 12.3.2024 den 11:03 PM):

Selv om jeg er enig med deg i at Støre & Co ikke har bidratt med det helt store så mangler du litt historie her. Det var en helt annen regjering som startet nedtrappingen 😉

Så må vi jo ikke glemme dette med Russlands angrep mot Ukraina, altså at en storkrig i Europa uventet (av Vesten), startet  for første gang siden 2. verdenskrig, altså under nåværende regjering i Norge.  En ny epoke m.a.o. Vestens politikere, inkludert "en helt annen regjering", som du uttrykker det, trodde jo i nærmere et par ti-år at Putin kanskje var en leder det gikk an å forholde seg til på et tilnærmet normalt vis, og at det "sikkert" gikk greit om man ikke trappet opp Forsvaret men heller trappet ned bevilgningene, f.eks. til Hæren. 

I nyhetene forleden kunne man forresten  høre at ca. 700 ansatte i Forsvaret hadde sagt opp i fjor.  Tyder ikke bra, det var bl.a. nevnt noe med boforhold som bakgrunn for misnøyen...  (Ja, Norge må jo være gniene og Onkel Skrue-aktige også på svært viktige samfunnsområder som dette må vite, vi har jo bare ca. 17 000 000 0000 0000 i et visst "sikrings"-fond"...

Og apropos å ikke ha råd som nasjon,  et annet felt der vi jo allerede er "under angrep", det er visstnok en alvorlig sultefôring av den nå stadig viktigere toll-etaten, (alvorlige narkosmuglings-tider) mangler f.eks. viktig/effektivt  scanning-utstyr, ble det opplyst forleden.  Men Norge har visst "råd til" å la være å trappe opp på dette viktige feltet.  (Look to Australia... ref. TV-serie derfra, blir litt annet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...