Gå til innhold

Kule funnet ved Mjøsas bredd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt vanskelig å daterer kuler. Hvor fant du denne? Nær Hamarhus? Da kan den muligens stamme fra 1500-tallet og være fra den nordiske sjuårskrigen (mellom 1563 og 1570.), da svenskene beleiret borgen, og ødela den. Jeg ville levert den inn til et lokalt museum for å vite mer informasjon.   

Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Litt vanskelig å daterer kuler. Hvor fant du denne? Nær Hamarhus? Da kan den muligens stamme fra 1500-tallet og være fra den nordiske sjuårskrigen (mellom 1563 og 1570.), da svenskene beleiret borgen, og ødela den. Jeg ville levert den inn til et lokalt museum for å vite mer informasjon.   

Den ble funnet ved Jessnes, litt nord for Hamar sentrum.

Lenke til kommentar

På bilde nr 2, helt til venstre på kula så ser det ut som om det er noe glimmer-metall som reflekteres i lyset. Er den menneskelagd eller en naturlig stein? Om det er en stein, kan det være noe som heter kulenoritt. Om du søker opp bilder av kulenoritt ligner de veldig på det du har bilde av. 

Endret av Trippelure
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (5 minutter siden):

Mest sannsynligvis til en muskett/kanon eller noe ikke den som drepte Karl den 12 vel ? 

Han ble vell drept i Halden? Hamar ble angrepet flere ganger på 14-og 1500-tallet. Jeg vil tippe at den stammer fra en av disse konfliktene, hvis det da er en muskett-kule, og ikke noe annet.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (6 minutter siden):

Han ble vell drept i Halden? Hamar ble angrepet flere ganger på 14-og 1500-tallet. Jeg vil tippe at den stammer fra en av disse konfliktene, hvis det da er en muskett-kule, og ikke noe annet.

Kula ble visst funnet i ett sandtak og var vel ikke noe sandtak på festningen ? det er en støpt kule av noe slag for meg ser det ut som muskettkule men som du sier kan være noe annet også 😉

Lenke til kommentar

Om dette er jern så burde kula vege ca 110 gram.

I farta finn eg ikkje eigenvekta til kulenoritt som @Trippelure foreslår, men eg er tilbøyeleg til å være einig ettersom stein vanlegvis er lettare enn jern, og på grunn av glimmeret.

Eg får heller ikkje dimensjonen til å stemme med eit prosjektil, det er vell litt vel stort til å være muskedunderkule og litt liten til å være kanonkule? 

 

Det er heller ikkje heilt utenkeleg at det kan være ein meteoritt. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (3 minutter siden):

Om dette er jern så burde kula vege ca 110 gram.

I farta finn eg ikkje eigenvekta til kulenoritt som @Trippelure foreslår, men eg er tilbøyeleg til å være einig ettersom stein vanlegvis er lettare enn jern, og på grunn av glimmeret.

Eg får heller ikkje dimensjonen til å stemme med eit prosjektil, det er vell litt vel stort til å være muskedunderkule og litt liten til å være kanonkule? 

 

Det er heller ikkje heilt utenkeleg at det kan være ein meteoritt. 

 

Nei det er vanskelig å finne informasjon om da det er en veldig skjelden stein, som også er fredet på de få lokalitetene den finnes i Norge (skjelden i verdenssammenheng også). Alternativt kan det være en annen kulebergart: kuledioritt eller kulelamprofyr (men jeg finner ikke gode bilder av disse steinene). Størrelsen er litt liten til å være kulenoritt, men det var det første jeg tenkte på da jeg så bildene. Har selv en kulenoritt som er arvet og plukket lenge før de ble vernet. 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (4 timer siden):

Kula ble visst funnet i ett sandtak og var vel ikke noe sandtak på festningen ? det er en støpt kule av noe slag for meg ser det ut som muskettkule men som du sier kan være noe annet også 😉

Denne kula ble vell ikke funnet på et sandtak i Halden ;) ? Men ved strandkanten på Hamar. 

Uansett spennende hva det kan være. Uansett om det er ammunisjon eller er sjelden type stein, så bør TS få en ekspert til å se på den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (5 minutter siden):

Denne kula ble vell ikke funnet på et sandtak i Halden ;) ? Men ved strandkanten på Hamar. 

Uansett spennende hva det kan være. Uansett om det er ammunisjon eller er sjelden type stein, så bør TS få en ekspert til å se på den :)

Her kontakt med en geolog som tror det er naturlig og ikke menneskeskapt. Han mener det er en størkningsbergart. Noe med sideritt. Han skal kike på den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ThreeKidneys skrev (14 minutter siden):

Her kontakt med en geolog som tror det er naturlig og ikke menneskeskapt. Han mener det er en størkningsbergart. Noe med sideritt. Han skal kike på den.

Kult! Håper du deler svaret du får her med oss i tråden. Jeg er veldig nysgjerrig på hva det egentlig er 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...