Gå til innhold

Nytt utstyr for en avdanket amatør som vil ta bilder av familien?


Anbefalte innlegg

Som tittelen antyder, så er jeg på jakt etter råd og innspill angående innkjøp av nytt kamerautstyr.

Litt bakgrunnsinfo til å begynne med:
Jeg er absolutt på hobbynivå. For rundt 12 år siden drev jeg mer eller mindre aktivt med foto over en periode på noen år, så jeg lærte meg det mest grunnleggende, men gjorde ikke så mye ut av det.

Jeg gikk for MFT den gangen med et Olympus PEN E-PM1, men er ikke mer investert enn at jeg i dag kun sitter igjen med 14-42 kit, samt en Sigma 19 mm. Dette er utstyr som jeg stort sett var fornøyd med den gangen, bortsett fra ergonomien til kamerahuset. Det var mye "street" den gangen. Litt landskap, og noe portrett.

Hovedårsaken til at jeg nå ønsker å oppdatere utstyret og tre varsomt inn i "manesjen" igjen, er primært drevet av ønsket om å ha noe mer enn mobilen til å ta bilder av familie og barn. Dagens telefoner er imponerende når det kommer til kamera (selv er jeg veldig fornøyd med min Xperia 5 III), men det blir ikke helt det samme merker jeg. Dessuten stjeler allerede mobilen nok oppmerksomhet, noe et kamera ikke vil gjøre på samme måte (det er også litt av motivasjonen).
Når det kommer til øvrig bruk, så har jeg på sikt en tanke om å kunne ta litt halvgreie nordlys- og astrofoto (jeg har venner og bekjente som vil stå for opplæring, og som selv bruker ustyr i samme kategori som jeg tenker), samt å bruke utstyret til ferie- og reisebilder. Det foreligger feks. ingen planer om spesielt mye fotografi fugl/dyreliv.

Så, til nå har jeg primært utforsket tre muligheter, der utforskingen stort sett begrenser seg til å ha lest gjennom en rekke tråder på Reddit og et utvalg andre fora. Jeg ønsker å holde utstyret så lite i fysisk størrelse som mulig. Bortsett fra dette har jeg ingen spesielt strenge krav, annet enn budsjett, som bør være under 15k (helst nærmere 10k).

  1. Gå for MFT på nytt. Det er etter hva jeg kan skjønne et ganske godt bruktmarked her. Som eksempel har jeg sett på OM-D E-M10, som man kan få med diverse utstyr for mellom 5k og 10k på Finn, avhengig av utgave og medfølgende utstyr. Jeg liker størrelsene i MFT-universet, og har allerede litt erfaring med Olympus.
     
  2. Fujifilm X, og da kanskje spesifikt S10 (evt. S20, men prisen diskvalifiserer). Naiv forbruker som jeg er, så frister jo Fuji litt mer enn MFT, men så er jeg såpass oppegående at jeg lukter et hint av "gresset-er-grønnere"-syndrom hos meg selv. Jeg har heller aldri brukt Fuji i mitt liv, og har ingen forutsetninger for å si om det er "best" til verken det ene eller det andre.
     
  3. Droppe hele tanken om systemkamera, og gå for et Sony RX100 (Mk. et-eller-annet). Av det jeg har sett så er det imponerende kvalitet, og etter det jeg kan skjønne veldig god autofokus.

Er det noe åpenbart jeg har oversett som burde være med i betraktningen? Er en eller flere av mulighetene helt håpløse? Burde jeg bare spare pengene og bruke mobilen? Jeg setter pris på alle mulige innspill fra kyndige så vel som "ukyndige" som meg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde vel fortsatt i MFT leiren, hadde jeg vært deg. Her er det godt bruktmarked, og mange bra kameraer og objektiver til salgs. Olympus/ OM systemet har utrolig mye fikse muligheter som andre ikke har på samme måte.

Fuji kjenner jeg ikke så mye, men har nettopp kjøpt en X100VI som er helt fantastisk (og utenfor budsjettet ditt).



 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Fuji utstyr for 50k da jeg fikk unger. Ble solgt etter noen år og har brukt Samsung S21 siden høsten 2021. Vi tok over 90% av bildene med dårlige telefoner og da bestemte jeg meg for å selge kamera utstyret og kjøpte to like telefoner, en til meg og en til fruen.

Jeg har vært meget interessert i fotografering, hobbyen dabbet av i 2012 og ungene kom i 2015 og 2017. Interessen var ikke der lengre og det utstyret jeg kjøpte i 2016 er det beste jeg noen gang har hatt. Å ta bilder med Fuji X-T2 og 90mm f/2 til 9000kr MYE bedre enn en mobil, men det var ikke ofte jeg tok med kameraet og optikken jeg hadde. 

Er ikke interessen der så blir det ikke brukt. 

Så mitt råd er å kjøpe en mobil med det beste kameraet du kan. Kjøp det samme til fruen, da får du også være med på bildene istedet for at det er kun du som flyr rundt med kamera og tar bilder av ungene og fruen. Itillegg tar disse mobilene meget gode videoer. Ta mer video, mye bedre minner enn masse stillbilder. I tillegg så har man lett tilgang til skybasert lagring, gode redigeringsapper til både video og bilder. Slipper styret med å føre over til en PC og redigere.

I tillegg til mobilene har jeg følgende:

LumeCube LC-V2. En liten LED sak med CTO filter. Hjelper med litt ekstra lys rundt juletider.

Fujifilm Instax Link Wide Printer

Fujifilm Instax Square Link Smartphone Printer (Jeg har forrige versjon).

Jeg kjøpte også DJI OSMO Action (den første) da de kom på tilbud. Kjøpte en dongle sak til å plugge i telefonen og redigerte små videosnutter fra ferie og strandlivet med ungene på mobilen, lastet opp på Snap så besteforeldre, tanter/onkler osv kunne se.

 

 

Endret av Kenhten
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (7 minutter siden):

Jeg kjøpte Fuji utstyr for 50k da jeg fikk unger. Ble solgt etter noen år og har brukt Samsung S21 siden høsten 2021. Vi tok over 90% av bildene med dårlige telefoner og da bestemte jeg meg for å selge kamera utstyret og kjøpte to like telefoner, en til meg og en til fruen.

Jeg har vært meget interessert i fotografering, hobbyen dabbet av i 2012 og ungene kom i 2015 og 2017. Interessen var ikke der lengre og det utstyret jeg kjøpte i 2016 er det beste jeg noen gang har hatt. Å ta bilder med Fuji X-T2 og 90mm f/2 til 9000kr MYE bedre enn en mobil, men det var ikke ofte jeg tok med kameraet og optikken jeg hadde. 

Er ikke interessen der så blir det ikke brukt. 

Så mitt råd er å kjøpe en mobil med det beste kameraet du kan. Kjøp det samme til fruen, da får du også være med på bildene istedet for at det er kun du som flyr rundt med kamera og tar bilder av ungene og fruen. Itillegg tar disse mobilene meget gode videoer. Ta mer video, mye bedre minner enn masse stillbilder. I tillegg så har man lett tilgang til skybasert lagring, gode redigeringsapper til både video og bilder. Slipper styret med å føre over til en PC og redigere.

I tillegg til mobilene har jeg følgende:

LumeCube LC-V2. En liten LED sak med CTO filter. Hjelper med litt ekstra lys rundt juletider.

Fujifilm Instax Link Wide Printer

Fujifilm Instax Square Link Smartphone Printer (Jeg har forrige versjon).

Jeg kjøpte også DJI OSMO Action (den første) da de kom på tilbud. Kjøpte en dongle sak til å plugge i telefonen og redigerte små videosnutter fra ferie og strandlivet med ungene på mobilen, lastet opp på Snap så besteforeldre, tanter/onkler osv kunne se.

 

 

Seriøst?

Er ikke du i feil forum? 
Hvis det er mobil og foto så er det vel bedre her: https://www.diskusjon.no/forum/219-mobiltelefoner/

Les innlegget til trådstarter igjen. Han vil ha noe annet enn mobil. Noe jeg forstår godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde ment a6400 er bedre på den prisklassen. men få kameraer i den prisklassen er spesielt komfortable.

gir ikke om 12-40 2.8 noe poeng når sigma 18-50 2.8 er på sony og fujii (oog veier like mye. 2000 dyrere ny men verdt det)

m50 og r50 vil jeg på objektivgrunnlag gi strykkarakter (eos m er faset ut). eos rp med objektiv er en honorable mention.

https://cameradecision.com/compare/Sony-Alpha-a6400-vs-Olympus-OM-D-E-M10-II

Olympus har billige/små objektiv men alt av elektronikk og iso støy vil trekke ned. (ville ikke kjipet ut med a6000)

Raspeball skrev (På 8.3.2024 den 10:12 PM):

Fujifilm X, og da kanskje spesifikt S10 (evt. S20, men prisen diskvalifiserer). Naiv forbruker som jeg er, så frister jo Fuji litt mer enn MFT, men så er jeg såpass oppegående at jeg lukter et hint av "gresset-er-grønnere"-syndrom hos meg selv. Jeg har heller aldri brukt Fuji i mitt liv, og har ingen forutsetninger for å si om det er "best" til verken det ene eller det andre.

klar fujii fordel. syntes sony har bedre objektivutvalg brukt.

Spoiler

 

birk88 skrev (55 minutter siden):

Les innlegget til trådstarter igjen. Han vil ha noe annet enn mobil. Noe jeg forstår godt.

 

dyr telefon tar ikke så gode bilder på uansett nesten hva av nyere kamera.

Spoiler

 

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
birk88 skrev (10 minutter siden):

Seriøst?

Er ikke du i feil forum? 
Hvis det er mobil og foto så er det vel bedre her: https://www.diskusjon.no/forum/219-mobiltelefoner/

Les innlegget til trådstarter igjen. Han vil ha noe annet enn mobil. Noe jeg forstår godt.

Helt seriøst. Så foto med en mobiltelefon er ikke foto? Glad jeg er vekke fra measurebating. Fotoforumet er uansett dødt. Var noe annet da jeg var aktiv. Men det er hyggelig å se at de to kameratrådene jeg opprettet i 2008 og 2009 fortsatt er aktiv og er av de største.

 

Så i etterkant at TS hadde Xperia 5III. Meget god telefon. 

Det er uansett ikke mye å hente på å kjøpe nytt. Kjøp brukt. Har ikke skjedd mye framskritt. Kameraene tok svært gode bilder 15 år siden. 

 

Det beste kameraet er det du har med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Raspeball skrev (På 8.3.2024 den 10:12 PM):

Droppe hele tanken om systemkamera, og gå for et Sony RX100 (Mk. et-eller-annet). Av det jeg har sett så er det imponerende kvalitet, og etter det jeg kan skjønne veldig god autofokus.

Hadde gitt g7x mark 2 en seriøs vurdering. fargene er noe helt annet enn mobil. mye bedre enn sony på det bruket.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4025820

(m200/m50/r50 er bedre men har ikke den ccd sensor bildene)

omtrent umulig få tak i brukt.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (34 minutter siden):

 Men det er hyggelig å se at de to kameratrådene jeg opprettet i 2008 og 2009 fortsatt er aktiv og er av de største.

 

Det beste kameraet er det du har med deg. 

Da burde du virkelig være mer entusiastisk når noen prøver å bruke forumet. Ikke være så negativ som du ser ut til å være vs kameraer.

Jeg ser stor forskjell på mange bilder fra MFT/APS-C og "fullformat". Mange kan være relativt like, men fullformat får oftere en 3d følelse enn de mindre formatene. 
Mobilkamera har en mye mindre sensor, og er flott til sitt bruk. Men for meg, blir bildene greie, ikke noe mer.

Lenke til kommentar

Mobil er som oftest fint supplement. kompaktkamera kjekt når man trenger noe til lommen.

systemkamera når foto/videokvalitet trengs

 

Verste med internett er finne ut at folk mener utstyret er dårlig. Ville ment at valget på utstyr uansett blir et åpent spørsmål. man må egentlig bare velge det man tror man blir fornøyd med og ikke tenke at andre valg var bedre. byttet kamera nok ganger til vite det.

https://www.musicradar.com/news/7-stages-of-gear-acquisition-syndrome

(x100v eller x100vi eiere har ingenting med saken å gjøre) uansett fotografer med det man har.

Spoiler

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
birk88 skrev (9 timer siden):

Da burde du virkelig være mer entusiastisk når noen prøver å bruke forumet. Ikke være så negativ som du ser ut til å være vs kameraer.

Jeg ser stor forskjell på mange bilder fra MFT/APS-C og "fullformat". Mange kan være relativt like, men fullformat får oftere en 3d følelse enn de mindre formatene. 
Mobilkamera har en mye mindre sensor, og er flott til sitt bruk. Men for meg, blir bildene greie, ikke noe mer.

Hvem er du? Negativ til kameraer? Eneste negative her er du. 

Hadde jeg brukt kameraer og hadde samme interesse som jeg hadde i for 16 år siden så hadde jeg bestilt begge Ricoh GRIII, Fuji X100VI og to Mint kameraer for Fuji square og wide.

Jeg bare ga mine 2C til TS, han spurte;

《Er det noe åpenbart jeg har oversett som burde være med i betraktningen? Er en eller flere av mulighetene helt håpløse? Burde jeg bare spare pengene og bruke mobilen? Jeg setter pris på alle mulige innspill fra kyndige så vel som "ukyndige" som meg selv.》

 

Hjelper lite å ha stor sensor når den sensoren ligger i en skuff.

Har sprunget rundt med APS-C, FT, mFT, FF, analog 35mm, analog MF og mange kompaktkameraer i flere år da det var min hobby. 

Hva man gjør med bildene har mye å si. Jeg printer ut på Fuji Instax square og wide. Sender via Snap. Jeg tar bilder av Fuji Instax og Polaroid bildene med mobilen og de blir vist fram i en selvlaget bilderamme som består av 24" PC skjerm og en Raspberry Pi. Har ikke brukt PS, Lightroom, OnOne, Topaz og Nik siden 2012. Alt blir redigert på mobil. Tok bilder i jpg på mitt siste kamera,Fuji X-T2. Kjøpte Fuji pga jpg og filmsim. Brukte mobil hvis jeg skulle redigere litt. 

Alt har med interesse. Har man interesse og kunnskap kan man ta mye bedre bilder med mobilen enn en som har null interesse/kunnskap og springer rundt med dyrt kamera og optikk.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spoiler

 

Jeg heller litt mer mot å fortsette (egentlig gå tilbake til, men) med MFT. En god grunn til det er bruktmarkedet - jeg har i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe noe av utstyret nytt, med mindre det dukker opp svært gode tilbud. Som nevnt i OP kan man jo få feks E-M10 med litt glass for det jeg oppfatter som gode priser (se feks https://finn.no/301106453 )

Spoiler

 

Takker for innspill. Jeg har tenkt en del på om det ikke ville være mer gunstig og praktisk å holde seg til mobilen, men jeg blir ikke helt enig med meg selv. Jeg har allerede en mobil som jeg kan få ganske gode bilder ut av. Litt av poenget med et dedikert kamera er - foruten ergonomi og søker - å kunne la mobilen ligge. Det er en "tidstyv" for min egen del (som det sikkert er for mange andre), og jeg stoler ikke helt på at jeg greier å forholde meg til den som "bare et kamera". Når det er sagt, så nevner du jo en rekke svært hendige og praktiske aspekter med mobilen, som feks deling, som jo er viktig. Jeg setter pris på innspillet, og tar det med i vurderingen. Det er veldig fint å høre fra noen med erfaring.

Spoiler

 

Takk for tips. G7X har ikke vært i mitt søkelys i det hele tatt. Ser også at du nevner Son a6400 lengre opp i tråden. Jeg har sett litt på 6400 og 6100. Jeg er veldig fornøyd med Sony mobiltelefon, og diverse andre Sony-produkter jeg eier, så det er jo noe som teller positivt. Jeg vet ikke hvordan de stiller seg mot resten av forslagene, men ser i alle fall at det gjøres et poeng ut av Sony sin autofokus, som visstnok skal være meget godt. Jeg har ikke sjekket priser og slikt på objektiver på bruktmarkedet, men min første tanke er at det fort kan bli litt mer kostbart enn feks MFT.

 

For øvrig, så vil jeg bare gjenta at jeg setter stor pris på alle tilbakemeldinger i tråden så langt. Jeg har i alle fall mye å lære av tilbakemeldinger fra folk med erfaring, så vel som konkrete kjøpstips og vurderinger. Takk så langt.

Lenke til kommentar

Siden du holdt døren åpen for mobil og fokuserer på familiebilder så ville jeg vurdert iPhone 15/16 Pro Max med mulighet til å ta 3D-video. Det skal gi en veldig nær og personlig opplevelse når man ser det igjen. Utstyret for å se 3D er ikke her helt enda, foruten Apple Vision Pro, men det er mulig å se i 3D på f ex utstyr fra Meta. Og man kan starte å ta opp minnene nå.

Jeg tror det vil gi minner for fremtiden som du ikke kan skaffe på annet vis. 

Lenke til kommentar
Raspeball skrev (1 time siden):

Som nevnt i OP kan man jo få feks E-M10 med litt glass for det jeg oppfatter som gode priser (se feks https://finn.no/301106453 )

på papiret er den bedre enn g7x. bytte objektiv er en stor fordel)

https://cameradecision.com/compare/Olympus-OM-D-E-M10-Mark-III-vs-Canon-PowerShot-G7-X-Mark-II

verken kamera eller mobil er verdt 15 laken for kroppen. glass taper ikke verdi så veldig fort.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye av dette er jo ganske subjektivt. Personlig ville jeg valgt Fuji, ettersom MFT har bremset kraftig opp på kamerafronten når det gjelder husene. Jeg er ikke spesielt interessert i verken fuglefoto eller video, men det virker som det er sånt OM System og Panasonic brenner for akkurat nå. Er ikke så begeistret for kamerahusene til Sony heller, og Nikon og Canon har ikke noe voldsomt utvalg av APS-C-optikk. I tillegg til objektivutvalget, skader jo heller ikke at Fuji får et par ekstrapoeng for design.

Lurte veldig på å plukke opp en X-S10 da jeg så etter en oppgradering i høst. Valget falt til slutt på en Lumix S5, men det var delvis fordi jeg allerede har et kurant MFT-system, så ville ha størst mulig oppgradering på sensorfronten, på et kamera som kan gjøre "alt". Ender fortsatt med å ta med meg GX80 med 17mm 1.8 ut minst like ofte, da det er så utrolig mye mer portabelt.

Endret av Okapi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fujfilm har ikke beste utvalget på finn (3x mindre enn konkurrentene skrivende stund)

Okapi skrev (16 timer siden):

Jeg er ikke spesielt interessert i verken fuglefoto eller video, men det virker som det er sånt OM System og Panasonic brenner for akkurat nå.

Mener folk flest ikke har behov for et moderne system. kommer først når man driver med video. eller når man spesialiserer seg. olympus som små kameraer er helt greit da andre produsenter ikke bryr seg om den delen av markedet. ef-m til canon har holdt seg stabilt om det så har blitt faset ut.

bør nevne ikke bruker det mye på a6700, men ibis, batteritid, komfort trekker opp. holde og filme et lite kamera noen timer på arrangement er ikke det enkleste. (kvitter meg nok med litt objektiv for slippe ta med overalt)

Raspeball skrev (På 8.3.2024 den 10:12 PM):

Når det kommer til øvrig bruk, så har jeg på sikt en tanke om å kunne ta litt halvgreie nordlys- og astrofoto (jeg har venner og bekjente som vil stå for opplæring, og som selv bruker ustyr i samme kategori som jeg tenker)

Spørs om man vil bruke penger på fullformat. objektiv til astro koster mye om man ikke regner med sigma 16 1.4 splittet nok på synet om verdt drasse med. ville vurdert å teste

spørs om man vil ha en veske (lettere drasse med) https://www.japanphoto.no/produkt/think-tank-mirrorless-mover-20-mørk-blå

eller ryggsekk som slik https://www.japanphoto.no/produkt/think-tank-mindshift-photocross-15-grå-ryggsekk (fantastisk bag siden ikke hekter seg fast i alt) kjedelig drasse med hele samlingen overalt man går. og tungvingt bytte objektiv.

 

Endret av joandreas
Lenke til kommentar
On 10.3.2024 at 11:30 PM, Okapi said:

Mye av dette er jo ganske subjektivt. Personlig ville jeg valgt Fuji, ettersom MFT har bremset kraftig opp på kamerafronten når det gjelder husene. Jeg er ikke spesielt interessert i verken fuglefoto eller video, men det virker som det er sånt OM System og Panasonic brenner for akkurat nå. Er ikke så begeistret for kamerahusene til Sony heller, og Nikon og Canon har ikke noe voldsomt utvalg av APS-C-optikk. I tillegg til objektivutvalget, skader jo heller ikke at Fuji får et par ekstrapoeng for design.

Lurte veldig på å plukke opp en X-S10 da jeg så etter en oppgradering i høst. Valget falt til slutt på en Lumix S5, men det var delvis fordi jeg allerede har et kurant MFT-system, så ville ha størst mulig oppgradering på sensorfronten, på et kamera som kan gjøre "alt". Ender fortsatt med å ta med meg GX80 med 17mm 1.8 ut minst like ofte, da det er så utrolig mye mer portabelt.

Har det egentlig skjedd noe særlig på kamerahus-fronten de siste 10 årene? Jeg startet med Nikon APS, i lengden ble disse for store, så jeg byttet til MFT. Det nyeste kamerahuset mitt er en GX80. Opp til det punktet syntes jeg det hadde skjedd en god del; fjernstyring via Wi-Fi, dobbel optisk bildestabilisering, men så virket det for meg at det stoppet opp.

For meg virker det som om de har satset på de større formfaktorene, men skal jeg ha noe kamera, så må det passe i en jakkelomme. Linsene jeg ender opp med å bruke, er 20mm f1.7, 42.5mm f1.7, 45-150mm f4-5.6. 

Har det blitt slik at kameraprodusentene kun fokuserer på proffene, og har gitt opp amatørene?

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kalle Klo said:

Har det egentlig skjedd noe særlig på kamerahus-fronten de siste 10 årene? Jeg startet med Nikon APS, i lengden ble disse for store, så jeg byttet til MFT. Det nyeste kamerahuset mitt er en GX80. Opp til det punktet syntes jeg det hadde skjedd en god del; fjernstyring via Wi-Fi, dobbel optisk bildestabilisering, men så virket det for meg at det stoppet opp.

For meg virker det som om de har satset på de større formfaktorene, men skal jeg ha noe kamera, så må det passe i en jakkelomme. Linsene jeg ender opp med å bruke, er 20mm f1.7, 42.5mm f1.7, 45-150mm f4-5.6. 

Har det blitt slik at kameraprodusentene kun fokuserer på proffene, og har gitt opp amatørene?

Tja, det er vel litt både og. Med mindre du vil ha 40+ megapiksler, har det nok stoppet litt opp akkurat på sensorfronten, men det skjer jo ting med autofokus, videoegenskaper, værtetting og programvare. Vil jo si det er relativt stor forskjell på f.eks. Sony A7 kontra A7 Mk IV.

Mine problemet med GX80 har ikke egentlig så mye med selve teknologien å gjøre, men heller teite valg de tok ta kameraet ble lansert. Knallbra videospecs og IBIS, men ingen mikrofoninngang er bare tullete, spesielt når Sony og Fuji har det på kameraer med tilsvarende formfaktor. Ingen mulighet for å få 1080/60 uten å "hacke" kameraet (og så ofre 1080/50 oom man gjør). Personlig avskyr jeg micro-USB, og har vært ganske oppgitt over hvor lenge kameraprodusentene insisterte på å bruke denne pluggen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Okapi said:

Tja, det er vel litt både og. Med mindre du vil ha 40+ megapiksler, har det nok stoppet litt opp akkurat på sensorfronten, men det skjer jo ting med autofokus, videoegenskaper, værtetting og programvare. Vil jo si det er relativt stor forskjell på f.eks. Sony A7 kontra A7 Mk IV.

Mine problemet med GX80 har ikke egentlig så mye med selve teknologien å gjøre, men heller teite valg de tok ta kameraet ble lansert. Knallbra videospecs og IBIS, men ingen mikrofoninngang er bare tullete, spesielt når Sony og Fuji har det på kameraer med tilsvarende formfaktor. Ingen mulighet for å få 1080/60 uten å "hacke" kameraet (og så ofre 1080/50 oom man gjør). Personlig avskyr jeg micro-USB, og har vært ganske oppgitt over hvor lenge kameraprodusentene insisterte på å bruke denne pluggen.

Tja, enig i mikrofonport, men har en portabel lydopptaker, så kan nesten like godt bruke den de få gangene jeg skal ta video. På mange måter er vel GX80 for bra hvis ikke fabrikantene har giddet å forbedre vestentlig på det på snart 10 år.

Begrensning på 30 min video er irriterende, men det er jo en toll-greie. Synd, for det skaper et kunstig skille på video og stillkameraer som ikke gir mening lengre. 

Enig på mikro-USB, men det er jo en bagatell i det store bildet.

Kjøpte mitt første MFT-kamera GF1 i Japan ca 5 år før jeg kjøpte GX80, og da skjedde det enorme forbedringer mellom de to (ikke så mye på sensor, men på alt annet), var også innom GX1 i mellomtiden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Spoiler

 

Takk for godt innspill.

Nå ligger OM-D E-M5 Mk. III og Fuji X-S10 veldig likt i pris på bruktmarkedet, så jeg merker at jeg er litt mer fristet av Fuji. Samtidig, så dukker det av og til opp en M5 med 12-40 2.8 PRO, som frister litt mer enn 15-45-objektivet som S10 ofte kommer med. Når det er sagt, så er det ikke sikkert det har så mye å si i den "virkelige verden" for mitt bruk. Jeg har jo tross alt ingen erfaringer å komme med når det gjelder Fuji.

Spoiler

 

Fine betraktninger. Jeg er ikke så veldig bekymret for optikk på bruktmarkedet egentlig. Av det litt begrensede utvalget jeg har kjøpt til nå, så er på MFT vs Fuji X nærmere hverandre enn det jeg hadde trodd. Utvalget er - som du påpeker - selvfølgelig mye større til MFT.

Spesielt takk for tips til video - det er jo gjerne på litt naive brukere som meg slike videoer er beregnet. Det gjør jo at jeg tenker at jeg kanskje bare skal skaffe meg en Olympus 45 mm 1.8, og la det stå til med E-PM1, til tross for alle manglene det har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...