Gå til innhold

Hjelp til å velge ny laptop


Anbefalte innlegg

Jeg har en laptop som snart takker for seg etter bortimot 10 års tjeneste. Jeg er en eldre mann, har aldri benyttet data som en del av yrket mitt (er musiker) , kun til å kommunisere via mail og andre kanaler, bildebehandling på amatørnivå (Photoshop elements o.l.) ,  skrive private brev og dokumenter, surfe osv. Noe arbeid med å digitalisere gamle musikkassetter. Nå ønsker jeg å finne en laptop som er "god nok" for meg, og ikke koster skjorta, helst ikke over 5-6000. Jeg vil gjerne ha en 15'6 tommers skjerm. Kan f. eks. denne være noe for meg? https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-1-15iau7-156-baerbar-pc/p-2471107/#cnc  På forhånd takk for tips og gode råd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg ville heller ha valgt denne. Den har 16GB RAM, 8GB er litt lite i 2024. Den har også en bedre skjerm, IPS egner seg bedre til bildebehandling enn TN.
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-1-15alc7-156-baerbar-pc/p-2736223/
Den er på tilbud nå, men selges dessverre ikke på nett. Men hvis du bor i Lørenskog området så er det mulig å gjøre et kupp :)

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Uderzo said:

Hei

Jeg ville heller ha valgt denne. Den har 16GB RAM, 8GB er litt lite i 2024. Den har også en bedre skjerm, IPS egner seg bedre til bildebehandling enn TN.
https://www.power.no/data-og-tilbehoer/pc-og-mac/baerbar-pc/lenovo-ideapad-1-15alc7-156-baerbar-pc/p-2736223/
Den er på tilbud nå, men selges dessverre ikke på nett. Men hvis du bor i Lørenskog området så er det mulig å gjøre et kupp :)

 

Enig, mye bedre maskin, som også er tilgjengelig på Storo.

Jeg ville imidlertid helst holdt meg unna Power. De har litt mangelfulle rutiner når alt ikke går som det skal, og jeg har også problemer med både kundeservicen og forretningsfilosofien deres.

Derfor kan det være verdt å se på denne fra Komplett: https://www.komplett.no/product/1251212/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/hp-pavilion-15-eh1014no-156-fhd

Litt svakere prosessor, men også ca 10% billigere. Og en mer proff forhandler.

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

 

Aetius skrev (54 minutter siden):

Enig, mye bedre maskin, som også er tilgjengelig på Storo.

Jeg ville imidlertid helst holdt meg unna Power. De har litt mangelfulle rutiner når alt ikke går som det skal, og jeg har også problemer med både kundeservicen og forretningsfilosofien deres.

Derfor kan det være verdt å se på denne fra Komplett: https://www.komplett.no/product/1251212/pc-nettbrett/pc-baerbar-laptop/hp-pavilion-15-eh1014no-156-fhd

Litt svakere prosessor, men også ca 10% billigere. Og en mer proff forhandler.

 

Takk for svar til begge. Ang å handle hos Komplett: Hvordan er det da hvis det trengs reparasjon? Synes det er greit å ha en butikk å gå til, men de har kanskje verksted(er) i Oslo?

Endret av Gurleifur
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gurleifur said:

 

Takk for svar til begge. Ang å handle hos Komplett: Hvordan er det da hvis det trengs reparasjon? Synes det er greit å ha en butikk å gå til, men de har kanskje verksted(er) i Oslo?

De har hentebod i Barcode hvor du kan levere en ev retur, men de sender også pakkelapp på epost som du kan skrive ut og sende pakken med. 

Lenke til kommentar

Jeg har veldig dårlig erfaring med Komplett, særlig når det kommer til retur om det er feil på produktet. Det er alfa og omega og kunne ta med produktet til en fysisk butikk og vise hva som er feil. Åpent kjøp er også noe man bør ha.

Skjermkvaliteten synes jeg er litt så som så på bærbare. Mange har utvaskede farger og som viser feks. feil rødfarge (ser orange ut). For meg er skjermen viktigste egenskap.

Lenke til kommentar

Hva rutiner når noe galt angår så har jeg hatt gode og dårlige opplevelser med begge. Er for øyeblikket i konflikt med Komplett fordi de ikke forholder seg til forbrukerkjøpsloven til tross for at jeg har fått medhold i Forbrukerrådet. Dette kan du risikere uansett hvem du handler hos, og anbefalingene vil nok variere basert på folks erfaringer med enkelthendelser.

Lenke til kommentar

Hvis det er veldig viktig med riktig fargegjengivelse på bilder, særlig knyttet til likhet mellom farge på skjerm og farge på print, så er det helt andre vurderinger som vil måtte gjøres.

Om det er helt greit at det er noe avvik, om du har vært fornøyd med skjermkvaliteten på en rimelig PC du kjøpte for ti år siden frem til nå går jeg ut i fra at dette ikke nødvendigvis er så mye et tema, men det er en problemstilling du må tenke gjennom om du holder på med fargejustering på bilder. 

IMG_20240307_201047.thumb.jpg.5a95457d6b2a2173f8b6f706bbdf2065.jpg

Nå er det ikke enorme forskjeller på mine skjermer, men her er en digital tegning i photoshop og skjermen til høyre har et varmere fargestikk enn skjermen til venstre. Det er litt vanskelig å se når jeg tok bilde med mobilen ser jeg, kanskje lettere å se på den grå topprammen til photoshop der det er en varmere grå til høyere enn til venstre.

På to separate skjermer er ikke dette noe man nødvendigvis legger merke til. Og for hobbybruk har det kanskje ikke stor betydning. Men det er klart at en dårlig skjerm vil ha noe større avvik, og justering av farge på skjerm kan få litt uventet resultat på en annen skjerm, eller på print som sagt. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...