Gå til innhold

Lenovo RTX 4070 kort - dårlig ytelse


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg kjøpte for en stund tilbake en 4070 prebuilt maskin fra Lenovo. Angrer egentlig greit på det, har allerede byttet ut Kabinett, Ram og Hovedkort (lol) men det er nå så.

Selv etter alle disse oppgraderingene, så sliter jeg fortsatt med performance i forhold til hva jeg kan forvente, og jeg begynner å mistenke at kortet er uendelig svakt. Men er det noe jeg kan gjøre med det?

Specs er:

13-400f
ASUS PRIME Z790-P WIFI
650w PSU 
G.Skill Trident Z5 DDR5 6000MHz 32GB
1 GB M.2 980 pro

I Firestrike får jeg 21851 i score med en average på samme hardware på 30568 og i 3dmark Timespy får jeg ca 12000 i score, mot average på 18000+ med samme hardware.

Jeg mistenker at det er kortet, og det har bare 1 8-pin connecter for strøm, men det skal jo strengt tatt være mer enn nok, når den får 75w via PCIe og 150w fra psu, men uansett.

Noen kloke forslag til hva jeg kan gjøre? Se vedlagt bilde fra HWinfo. 

Skjermbilde 2024-03-06 215622.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar, og du har jo forsåvidt rett, men det er fortsatt avvik. Jeg har tatt Passmark sine tester også, og på samtlige av Directx testene så scorer jeg under average for kortet mitt, samt at "GPU Compute" testen til Passmark klarer jeg ikke fullføre, skjermen går i svart og GPU går på 100% helt til jeg evt restarter maskinen.

Jeg ligger på ca 80% vs average, og det er noe som er galt i forhold til hva som bør forventes. Dessverre så ligger det såpass lite informasjon om Lenovo sitt RTX 4070 kort at jeg ikke finner noe å sammenligne med.

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (14 minutter siden):

Logger du mens du kjører disse testene, sånn at du kan se at det ikke er noen throttling pga. temperatur e.l ?

Ja, det gjør jeg. Den er oppe på 82-83 på det meste. Skal dog sies at hotspot er oppe i 112, men den flukserer veldig og har ikke helt tiltro til at hotspotten er korrekt. 

Lenke til kommentar
Leatherass skrev (8 minutter siden):

Ja, det gjør jeg. Den er oppe på 82-83 på det meste. Skal dog sies at hotspot er oppe i 112, men den flukserer veldig og har ikke helt tiltro til at hotspotten er korrekt. 

Visst du har hotspot temp på 112 grader, så er det ikke rart om ytelsen er litt laber siden kortet da vil klokke seg ned. Sjekket at viftene på skjermkort og kabinett fungerer som de skal? Ville ha prøvd å kjørt på med en mer aggressiv vifte profil og visst ikke det hjelper, så hadde jeg sendt PC i retur.

Lenke til kommentar

Ut fra tester: https://www.techradar.com/reviews/nvidia-geforce-rtx-4070

og denne siden: https://www.wepc.com/gpu/faq/what-temperature-should-the-rtx-4070-run-at/

så forstår jeg det slik at temperatur bruker å være opp til 70 grader, og hotspot opp til ca 80 grader. Er kjøling dårlig kan et alternativ være å skru ned power limit på gpu. Alternativt forbedre kjøling (bytte kjølepad?).

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har sett andre plasser at de bruker "undervolting" for å få ned strømforbruket på RTX 40xx kort.

Kjenner ikke hvordan selv (prinsippet er å bruke f.eks programmet Afterburner til å sette lavere spenning og clock på GPU, og ofte høyere clock på minne), og hvilke innstillinger en kan bruke varierer fra kort til kort, men her er noe fra en annen tråd: "Undervolta det til 2670@915mv+1250MHz vram. 95% av stock ytelse med 70% av strømforbruket."

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...