Gå til innhold

Indisk nettside krever BankID for å levere


Anbefalte innlegg

Hva deler BankID av informasjon om meg til et brukersted?

Har handlet noe og nå i ettertid er det forespørsel fra nettside fra indisk domene at jeg må verifisere meg via BankID.  Har lite lyst til å dele mer enn navn og adresse som stedet har fått.

Blir sendt til login.bankid.no så det er ekte lenke. Men hva gir BankID tilbake? 

Det er vel andre GDPR regler i India? Det er vel nettsiden sitt domenetilhørighetsom bestemmer regler for personver? Altså det landet domenet tilhører? 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg lest om før her på forumet. Det ville vært uaktuelt for meg å gjør dette.

Hvorfor mener de at du må "verifisere" deg med bankid nå i ettertid. Det må jo være totalt unødvendig.

plankeby skrev (46 minutter siden):

Blir sendt til login.bankid.no så det er ekte lenke.

Er du sikker på at det er ekte og at du ikke blir lurt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (7 timer siden):

Dette har jeg lest om før her på forumet. Det ville vært uaktuelt for meg å gjør dette.

Hvorfor mener de at du må "verifisere" deg med bankid nå i ettertid. Det må jo være totalt unødvendig.

Er du sikker på at det er ekte og at du ikke blir lurt?

Ja. Det er et reelt fraktsekap, bare misliker at nettsiden er punkt IO side, som er Indisk og at persondata der neppe er på Europeisk nivå med GDPR....

Hva deler BankID? Ønsker ikke at dem får mitt personnummer. Selv om det ikke anses sensitivt lengre. 

Nettsiden til BankID sier ingenting om hva de deler av data til nettsiden som ber om dette. For de skal jo verifisere kunden tilbake til nettstedet.

Jeg bare undrer, er nok litt overskeptisk... Når det er domener utenfor Europa. 

 

Screenshot_20240306_073407.jpg

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (4 timer siden):

punkt IO side, som er Indisk

Nei, .in er indisk. Hmmm, høres kjent ut dette også.

.io er "British Indian Ocean Territory", domenet er populært fordi forkortelsen "io" betyr input-optput og skulle her gi assosiasjoner til pakker inn og ut.

Jeg aner ikke hvorfor Instabox/Porterbuddy skal "verifisere" med bankid. Jeg har aldri fått noen slik henvendelse fra noe fraktselskap (har fått tilsendt ganske mye fra utlandet). Koster noen varer i bestillingen over 3000 kroner?

Jeg er ganske sikker på at dette er lik sak som jeg har lest om tidligere her på forumet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Høres ikke legit ut.

Men jeg ville hatt mer info før jeg kunne si det 100%. Er det fraktselskapet eller butikken som ønsker verifisering? 

Om det er en scam kan jeg tenke meg at du skal oppgi f.eks. f.nr. Deretter kommer det en telefon der det er ønskelig at du logger på med bank-id på en "ny side", der du ender med å avlevere det som trengs for å benytte din pålogging til et annet sted igjen. 

Hvor bestilte du egentlig varen?

Endret av Pop
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Det er fraktselskapet som ber om BankID.

Gjennomførte bankID for å få varen levert.

Det interessante er at siden til BankID ikke gir noe info om hva slags data eller hvordan det verifiseres til brukersted som ber om BankID. Min bank var kritisk, men ante ikke noe om hva BankID deler ut av data.

Så mysteriet er hva deler BankID ut av data. Særlig når det også er til nettsider uten com eller Europeisk domene. Der GDPR vel er annerledes? Min undring er om brukersted et nå også fikk min fødselsdato/personnummer fra BankID.

 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (38 minutter siden):

Så mysteriet er hva deler BankID ut av data. Særlig når det også er til nettsider uten com eller Europeisk domene. Der GDPR vel er annerledes?

Det som er relevant er hvor firmaet holder til og til hvem de tilbyr sine tjenester, ikke at domenet er noe annet enn com eller "europeisk".

Fraktselskapet trenger ditt personnummer for fortolling.

Endret av mobile999
La til "og til hvem de tilbyr sine tjenester"
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mobile999 skrev (17 minutter siden):

Det som er relevant er hvor firmaet holder til, ikke at domenet er noe annet enn com eller "europeisk".

Fraktselskapet trenger ditt personnummer for fortolling.

Ja, ser den. Får lese meg opp. Det betyr at alle verdens domener kan koble seg på verifisering/avtale med BankID, når de tilbyr varer/tjenester til mottakere i Norge. Firmaet har kontor i Belgia...

Mysteriet med hva, hvordan BankID verifisere det som kunde (firmaet) ber om er åpent.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Noen ganger kreves personnummer for å identifisere deg når varen skal fortolles: hvis jeg har skjønt dette rett så er "problemet" for Tollvesenet at privatpersoner ikke har et org.nr. Så da bruker de et annet nummer som unikt identifiserer personer ... personnummer.

Dersom dette er tilfellet her, så er nettbutikken (gjennom VOEC-tilknytning eller tilsvarende) bedt om å hente inn denne opplysningen (i dette tilfellet personnummer) på vegne av tollvesenet.
Synes ikke dette er det smarteste løsningen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...