Gå til innhold

Vurderer gå fra macbook til windows-laptop, pros/cons?


Anbefalte innlegg

Etter å ha brukt mbp 13" retina tidlig 2015 i 9 år nå, har jeg glodd litt på mba og mbp m2/m3. Men prisene for startmodellen er ille nok, og med oppgradering til 16gb ram og 512gb lagring begynner det å bli drøyt. Så tittet litt på windows laptops. Lagring og minne kan jeg fint få for 10+k, og bruksmessig er det ikke så avansert. Det mest krevende jeg utsetter mac'en for er lett redigering i imovie, og fort 30+ faner oppe i chrome, youtube gående i bakgrunnen, flere parti med sjakk oppe samtidig, flere apper/dokumenter oppe osv. Men jeg betaler gladelig ekstra for kvalitet, stabilitet, fremtidssikkerhet osv.
Foreløpig titter jeg på https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/lenovo-legion-slim-5-r7-7840hs161tb4070-16-barbar-gaming-pc/650452
Ser den får ganske gode anmeldelser av de aller fleste techtuberne der ute.

Tanken er at jeg for 6-7k billigere kan få en laptop med på papiret bedre specs som har flere bruksområder.
Men litt usikker på hva jeg ev. går til, og hva jeg ev. forlater. Tror ikke jeg har hatt en eneste feilmelding eller krasj på mac'en i de 9 årene jeg har hatt den, og tipper at det kanskje er dette jeg betalte 15k for back in the day. At jeg er så godt vant med hvor stabil mac'en er at jeg tar det for gitt. Minnet fra den stasjonære gaming riggen jeg kjøpte i 08 var at jeg måtte bruke en del tid på div. forum, feilsøke, finne ut av feilmeldinger, driver-konfigurasjoner osv. Jeg har svææææært liten interesse av å gå tilbake til det, men vet ikke hvor stabilt Windows er i dag.

Såh, bærbar er viktig, batteri er mindre viktig da jeg stort sett vil ha tilgang til strøm, generell kvalitet og OS-stabilitet/sikkerhet er svært viktig, bare bonus hvis maskinen er nogenlunde fremtidssikra. Om macOS er milevis foran windows ift. disse tingene ofrer jeg gladelig versatility, men virker som det er mye for penga i Lenovoen.

Takk for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows har god stabilitet. Ser ikke noe problem i å bruke det.

Billigere med ram og lagring på Windows. Også kan du ha skjermkort.

Fordelen med mac er at de har prosessorer som bruker mindre strøm slik at de er bedre til å gå på batteri.

Mac er en premium maskin med gode skjermer. Så for å få noe tilsvarende på Windows så må en velge en med god skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper du en Lenovo får du ganske brukbart tastatur også. selv gikk jeg tilbake til M2 Pro 16"2023. Blir som nabojenta sa "koster det ikke smaker det ikke". Neida.

Det å ha en bærbar som er kraftig. men holder igjen slik at den er passivt-kjølt mesteparten av tiden var et must for meg. Synes plast-pcer til 10 000kr er mye for pengene misforstå meg rett. 

Skal du derimot sitte å skrive mye eller ha et batteri og skjerm som er i en egen klasse. ja da blir det MacBookPro på deg igjen.

Lenke til kommentar

Det er like vanlig med fastloddede komponenter i windows-leiren og du må gjerne opp i pris om du skal ha samme totalpakka som på mac. Spesielt når man ser på skjerm, høyttalere og batteritid. 

Når det er sagt må du jo selv synes noe om hva som er viktigst for deg. En plain mba med M1 er fremdeles en god maskin til tross for lite lagring og RAM. Den har heller ikke vifte, så om støy er viktig så må du ofte bite i eplet.

Jeg foreslår ideapad pro 14 (muligens med AMD): https://www.notebookcheck.net/Review-of-Lenovo-IdeaPad-5-Pro-14ITL6-sharp-looking-14-inch-laptop.643613.0.html

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en Lenovo Yoga slim 7 Pro for halvannet år siden, den har imponert meg kvalitetsmessig i forhold til pris. Listepris var vel 9999,- for AMD ryzen 7, 16Gb RAM og 512Gb SSD, elkjøp hadde weekend tilbud på den til 6999,-  Svært lavt støynivå, god batteritid, 16:10 skjerm og bra tastatur.

Beste kjøp jeg har gjort noen gang.

På jobb har vi lenovo thinkpad, også fornøyd.

Så hvis du vil ha noe som er bra på PC siden så er Lenovo veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært skeptisk til AMD på en bærbar. Alle bærbare med AMD jeg ha vært borti (inklusive den jeg har nå) har ofte mye viftestøy sammenlignet med de som har Intel.

Mulig bare tilfeldig, men det er min erfaring.

(Men på den stasjonære kjører jeg AMD, og er superfornøyd med det. Lettere med kjøling, og litt støy fra den stasjonære er for meg helt greit.)

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
2 hours ago, KalleKanin said:

Mulig bare tilfeldig, men det er min erfaring.

Det er kun tilfeldig (eller kanskje du har valgt de aller billigste maskinene). Laptop'er av god kvalitet med AMD cpu (Asus, Lenovo, ++) er ikke plaget med viftestøy. Det er min erfaring.

Endret av tingo
bedre setning
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...