Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan foreldrene mine si nei at jeg kan kjøpe ting med mine egne penger?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en stor diskusjon med mamma. Jeg skal selge pcen min og skjermen til å kjøpe noe annet. Men hun sier nei. Hun er lei av kjøpingen min og impuls kjøpet mitt. Jeg har adhd så det forstår jeg. Men jeg mister ikke noe penger. Jeg bare selger pcen og skjermen til å kjøpe noe til samme sum. Jeg har kjøpt ting og solgt det ikke så lenge etterpå flere ganger. Jeg er 15år!

Endret av Noah Eggan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (4 minutter siden):

Så lenge du er under 18 år så må du nok dessverre finne deg i at din mor bestemmer.

I vergemålsloven § 33 står det at du selv etter fylte 15 år kan bestemme over penger du har tjent selv. Foreldrene dine kan bare bestemme over dette dersom hensynet til ditt "tarv" (interesse) krever det. Det skal mye til før de kan bestemme over det, men hvis du f.eks. bruker pengenene på narkotika eller andre skadelige ting kan de ta kontrollen over dem.

Lenke til kommentar
Noah Eggan skrev (42 minutter siden):

Hei. Jeg har en stor diskusjon med mamma. Jeg skal selge pcen min og skjermen til å kjøpe noe annet. Men hun sier nei. Hun er lei av kjøpingen min og impuls kjøpet mitt. Jeg har adhd så det forstår jeg. Men jeg mister ikke noe penger. Jeg bare selger pcen og skjermen til å kjøpe noe til samme sum. Jeg har kjøpt ting og solgt det ikke så lenge etterpå flere ganger. Jeg er 15år!

Moren din vil deg godt og prøver å hjelpe deg med grensesetting. Du er sikkert under 18 år og umoden/uansvarlig. Takk heller moren din for at hun er der for deg. Det finnes foreldre som gir blanke faen i barna sine.

Jeg vil anta at det er blitt gjort avtale med deg, moren din og fastlegen/hjelpeapparatet om hvordan du kan få hjelp til å sette grenser for deg selv? Når du blir 18 år så er du myndig og kan gjøre hva du vil. 

Endret av Boing_80
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Utgangspunktet er at en mindreårig selv bestemmer over penger og eiendeler som vedkommende har tjent ved eget arbeid etter fylte 15 år, og alle penger og eiendeler som noen har gitt den mindreårige til egen rådighet, se vergemålsloven § 12. 

Men: Den mindreårige kan ikke selge løsøre av stor verdi eller spesiell betydning. Dette følger av § 12 annet ledd, som viser til begrensningene i bl.a. § 39. 

Foreldrene i fellesskap kan frata den mindreårige slik selvbestemmelsesrett. Hvis den mindreårige er fylt 15 år skal statsforvalteren samtykke for at bestemmelsesretten kan fratas. Kravet for å gjøre det er at "hensynet til den mindreårige" gjør det nødvendig. Det skal legges vekt på den mindreåriges selvbestemmelsesrett, men det vil også i praksis legges vekt på om du gir en moden og overveid begrunnelse for hvorfor du gjør som du gjør. 

Impulsshopping og kortsiktig motiverte handlinger er veldig praktiske eksempler på når dette kan være nødvendig. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (17 minutter siden):

Moren din vil deg godt og prøver å hjelpe deg med grensesetting. Du er sikkert under 18 år og umoden/uansvarlig. Takk heller moren din for at hun er der for deg. Det finnes foreldre som gir blanke faen i barna sine.

Jeg vil anta at det er blitt gjort avtale med deg, moren din og fastlegen/hjelpeapparatet om hvordan du kan få hjelp til å sette grenser for deg selv? Når du blir 18 år så er du myndig og kan gjøre hva du vil. 

Beste svare her. Moren min er en veldig omsorgsfull dame. Så hun prøver bare å hjelpe meg. Jeg skal si beklager til Mamma nå!

  • Liker 1
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Noah Eggan skrev (1 minutt siden):

Beste svare her. Moren min er en veldig omsorgsfull dame. Så hun prøver bare å hjelpe meg. Jeg skal si beklager til Mamma nå!

Ikke noe problem :) Kanskje du kan snakke med henne slik at dere begge kan få en forståelse av hva greia egentlig er? Dere har sikkert rett på hver deres side, men når det blir mange følelser så blir den egentlige intensjonen ofte borte. Lykke til! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (1 minutt siden):

Ikke noe problem :) Kanskje du kan snakke med henne slik at dere begge kan få en forståelse av hva greia egentlig er? Dere har sikkert rett på hver deres side, men når det blir mange følelser så blir den egentlige intensjonen ofte borte. Lykke til! 

Tusen takk. ha en fin dag videre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Normalt vil en forelder barnet sitt godt også med å forstå økonomi.

Det å ofte ville bytte til noe nytt og annet er det mye press på. Tiktok, Snapchat, noen venner og andre vil at du skal bruke penger på ting ofte. Det er fordi man vil selge ting og tjene penger. De tenker ikke på deg, men hva du kan ha penger til å kjøpe.

Mange får en vanskelig start på livet, når man er fristet til å hele tiden bytte noe, eller kjøpe noe.

Bruk det du har så lenge det virker og passer.

Når du blir 18 år vil mange butikker presse på deg å låne penger, de vil gi deg kredittkort du ikke har bedt om. Sende mail og SMS om at du kan få mye penger fort. De ønsker bare en ting, at du skal bruke mer penger enn du selv tjener inn.

Når du bruker mer penger enn du har, så vil de tjene masse ekstra på deg.

Eksempel:

Du kan få et brev fra Elkjøp. Der det står. Hei, takk for at du handlet TV hos oss, vi vil gjerne gi deg dette kortet, med dette kan du kan handle for 20.000 uten å ha pengene selv.

Det som er mer usynlig er at om du kjøper for kr 5000 på det kortet, må du betale kanskje 8000 tilbake. De tjener maaaaange penger på deg. Du betaler da myyyye mer for hver ting, når de som har git deg kortet krever betaling fra deg.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...