Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Diaré av pannekaker


Gjest d279d...8af

Anbefalte innlegg

Gjest d279d...8af

Noen flere som har det? Hva skyldes det for deg? Jeg føler ikke jeg får diaré av bre melk og heller ikke av sånn vanlig grovbrød fra butikken. 

Anonymous poster hash: d279d...8af

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Laktoseintoleranse kan gi slike symptomer. Kjøp en liter laktosefri melk og se om det fungerer bedre for deg. 

Hvis du ikke reagerer på det, så gratulerer, du har funnet ut av det. Da kan du se frem til å lese innholdsfortegnelser på matvarer resten av livet, innse at det er melkepulver i stort sett alt av halvfabrikata, og at du bør lage mat fra bunnen. :)

De gode nyhetene er at laktosefritt smaker det samme som "vanlig" melk. Du kan også kjøpe laktasepiller på apoteket som du kan ta hvis du ikke har kontroll på hva du får i deg, f. eks. hvis du skal spise ute. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det ikkje er laktose frå melk eller gluten frå mjølet du reagerer på, då står vi vel eigentleg berre igjen med eggealergi som også kan gi diaré som eit av symptoma. 

Er dette noko som alltid skjer? For diaré kan sjølvsagt også skuldast matforgiftning på grunn av dårleg melk, at steikespaden er for dårleg vaska, og liknande. 

Et du veldig manger pannekaker når du fyrst lagar dette? Om du berre har ein intoleranse for f.eks. gluten så kan det være at du ikkje reagerer så sterkt på dei to grovskivene du et dagleg, men at du bikker over grensa dei dagane du lager pannekaker til middag og sett til livs 10 pannekaker av fint mjøl i staden for å ein middag med kjøtt/fisk og poteter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oi, jeg leste feil. Hvis du ikke får symptomer av bare melk er det nok neppe laktoseintoleranse. De jeg kjenner med cøliaki blir skamdårlige av minimale mengder mel, så om du kan spise vanlig brød ville jeg egentlig ikke tro det er det heller. 

Egg, som Avatar er inne på? Test med et kokt egg? 

Lenke til kommentar

Hvis du pleier å ha blåbærsyltetøy på pannekakene, så kan det være årsaken (det er avsilt blåbær som hjelper mot diare, ikke blåbær i form av syltetøy, osv., det kan ha motsatt effekt). 

Er det noe forskjell om du bruker pannekakemix (inneholder mange unødvendige tilsetningsstoffer) eller lager røra selv? 

Endret av Gufi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hvis du starter dagen med 3 kopper sterk kaffe og et par pannekaker eller vaffel-plater, da bør du helst nøye deg med en halv arbeidsdag. For den første halve dagen er dømt til å sitte på dass. Trenger ingen diagnose for å teste den opplevelsen.

Det er nå min og mange rundt meg sin erfaring..

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

En del får ulike grader av treghet av melk, og mer fortgang i tarmsystemet av hvetemel, og når man blader dette så kan det utarte seg forskjellig. Tenker i utgangspunktet at det kanskje er en annen reaksjon på en dårlig ingrediens i miksen. Du må nok skrive litt mer detaljer for mer spesifikke svar.

Allergi mot melk og hvetemel er normalt sett ganske vanlig. Forsåvidt også egg. En matintoleransetest kan være verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest 22665...224

Å steke pannekakene mer og grovere mel i røra har hjulpet for min del. Men var verre før, blitt bedre nå. 

Anonymous poster hash: 22665...224

Lenke til kommentar
Sovna skrev (1 time siden):

Hvis du starter dagen med 3 kopper sterk kaffe og et par pannekaker eller vaffel-plater, da bør du helst nøye deg med en halv arbeidsdag. For den første halve dagen er dømt til å sitte på dass. Trenger ingen diagnose for å teste den opplevelsen.

Det er nå min og mange rundt meg sin erfaring..

Hva er problemet? 3-4 store kaffekopper og noen pannekaker er jo super frokost!

Lenke til kommentar
zanta skrev (21 minutter siden):

Hva er problemet? 3-4 store kaffekopper og noen pannekaker er jo super frokost!

Da har du sannsynligvis et fordøyelsessystem av jern. Jeg er ikke spes sensitiv på noe som helst annet. Bortsett fra akkurat en slik start på dagen som vi beskriver. Det går virkelig galt. Tenkte en stund at det kanskje bare var tilfeldigheter, den dagen liksom. Men etter noen gjentagelser er statistikken 100% negativ. Og jeg er ikke alene. Siste gang var en frokost med min onkel, kone og meg. Den dagen ønsket vi oss to dasser for å si det sånn..😱

Endret av Sovna
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sovna skrev (17 timer siden):

Da har du sannsynligvis et fordøyelsessystem av jern.

Det tror jeg ikke. I et land noe vest for oss bor det ca 350.000.000 personer, og minst halvparten av disse (basert på gjetning, ikke statistikk) starter dagen med 3-4 store kaffekopper og pannekaker. Med lønnesirup, bacon, sausages og hash browns. Yummy!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...