Gå til innhold

Hvordan blir man mellomledd mellom to bedrifter i en avtale?


Anbefalte innlegg

Jeg fikk nylig høre om en ganske interessang mulighet via en venn. Jeg vil ikke gå inn i for mye detaljer, men trenger hjelp til å vite hvordan å gå frem.

Vennen min møtte en person høyt oppe i en spesifikk bransje med et spesifikt problem de var interressert i å fikse. vennen min fortalte dem at problemet allerede var fikset fordi han visste at jeg har jobbet med akkurat det tidligere. Av dette åpnet det seg en mulighet. De vil ha informasjon og teknologien til å fikse dette problemet hos dem, og vi kjenner til folkene som kan hjelpe dem.

Foreløpig har vi interesse fra begge parter uten at de kjenner hverandre, men både meg og vennen min har 0 erfaring rundt hvordan vi skulle satt sammen en avtale hvor at vi tjener noe på at vi setter dem i kontakt med hverandre. Vi er redde for at om vi gir for mye informasjon at de "kutter ut mellommannen".

Vi er heller ikke interressert i å gjøre oss selv økonomisk ansvarlig dersom noe skulle gå galt. Dette prosjektet har potensialet for å koste flere millioner, altså penger jeg ikke har.

Alle tips og råd settes stor pris på

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du inngår en avtale med den av partene som du tror er mest interessert i dine tjenester, som sier at du skal introdusere part A for en eller flere bedrifter som skal gjøre oppgave X, og at du skal ha betalt kr. Y dersom de ingår avtale med noen på listen din innen Z måneder fra de blri henvist. Så gir du dem en skriftlig henvisning til part B. I noen bransjer er dette vanlig, i andre er det uvanlig. Er du på "feil" område vil bedriftene le deg ut døra og/eller vurdere dette som korrupsjon. 

Alternativt inngår du en avtale med innkjøper om at du skal utføre oppgave X  (og sikrer deg rett til å bruke underleverandør), samtidig som du inngår avtale med leverandløren om at de skal utføre oppgave X for deg eller den du utpeker. Da tar du betydelig mer risiko og bør få mer betalt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at du klarer å lage en avtale som tilsier at når kontakt først er etablert mellom selskapene..At "toppen" i denne bransjen ikke går bak ryggen på deg og kompisen og gjør en egen avtale med selskapet.

Du skal ha temmelig heftig krutt for å takle bransjetopper i en potensiell sak,

 

Mine "råd" er enkle
1. Prøv å vise baller og krev det du tror du fortjener gitt det blir en avtale.
2. Dropp grådigheten, sørg heller for å sette deg i en posisjon hvor du nå har mulighet til å bygge bro med en bransjetopp.

 

Er ingen fasit, Lykke til.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
businessmann1 skrev (På 29.2.2024 den 2:31 PM):

Jeg fikk nylig høre om en ganske interessang mulighet via en venn. Jeg vil ikke gå inn i for mye detaljer, men trenger hjelp til å vite hvordan å gå frem.

Vennen min møtte en person høyt oppe i en spesifikk bransje med et spesifikt problem de var interressert i å fikse. vennen min fortalte dem at problemet allerede var fikset fordi han visste at jeg har jobbet med akkurat det tidligere. Av dette åpnet det seg en mulighet. De vil ha informasjon og teknologien til å fikse dette problemet hos dem, og vi kjenner til folkene som kan hjelpe dem.

Foreløpig har vi interesse fra begge parter uten at de kjenner hverandre, men både meg og vennen min har 0 erfaring rundt hvordan vi skulle satt sammen en avtale hvor at vi tjener noe på at vi setter dem i kontakt med hverandre. Vi er redde for at om vi gir for mye informasjon at de "kutter ut mellommannen".

Vi er heller ikke interressert i å gjøre oss selv økonomisk ansvarlig dersom noe skulle gå galt. Dette prosjektet har potensialet for å koste flere millioner, altså penger jeg ikke har.

Alle tips og råd settes stor pris på

Med tanke på at du snakker om forretninger, tror du virkelig at svarene er å få på et diskusjonsforum der hvem som helst kan svare (og på internett er jo alle eksperter!)? Burde du ikke heller rådføre deg med de som har erfaring og utdannelse om det du trenger hjelp for? 

Kunne LinkedIn være et passende sted?

Endret av Boing_80
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...