Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Installere boblebad/badekar uten sluk på gulvet


Anbefalte innlegg

Sikkert dumt spørsmål. 

Men vi har et stort baderom delt i 2. Halvparten er dusj, toalett og vask. Mens andre halvparten er det kun benker og skap. 

Jeg har veldig lyst på boblebad/badekar der det ikke er noe. Det er lagt opp til vaskemaskin (vann inn og ut på veggen), men ingen sluk på gulvet. Ei heller helling. Sluket til dusjen er langt unna. 

Må man ha et sluk på gulvet og helling for å installere et boblebad eller badekar? Altså ta opp store deler av baderomsgulvet og legge nytt? 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ørjanø skrev (19 minutter siden):

Må man ha et sluk på gulvet og helling for å installere et boblebad eller badekar?

Jeg tviler på at du får en rørlegger til å montere et badekar uten sluk til badekaret. Det trengs strengt tatt ikke sluk siden det er sluk i rommet i forbindelse med dusjen.

Det trengs tilførsel av varmt og kalt vann, avløp fra badekaret og tett baderomsgulv. Våtstøvsuger er kjekt å ha tilgjengelig.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt at badekaret skal tømmes? Der vaskemaskin tømmes? 
Jeg vet ikke hvor utrygt det er å ha karet stående langt unna sluk, i utgangspunktet er det vel tømmeprosessen som kan føre til vannlekkasje utover gulvet, men den prosessen har man jo forsåvidt "kontroll" på. 

 

Lenke til kommentar
Hr Kotelett skrev (26 minutter siden):

Får du vannlekkasje fra boblebadet må du kanskje ta opp gulvet alikevel 😅

Ikke sant 🤔 

Baranladion skrev (5 minutter siden):

Hvordan har du tenkt at badekaret skal tømmes? Der vaskemaskin tømmes? 
Jeg vet ikke hvor utrygt det er å ha karet stående langt unna sluk, i utgangspunktet er det vel tømmeprosessen som kan føre til vannlekkasje utover gulvet, men den prosessen har man jo forsåvidt "kontroll" på. 

 

Ja, lurte på om det var mulig å tømme det der vaskemaskinen tømmes. Men er kanskje for risky. 

Ja, slukte til dusjen er noen meter unna. 

Det er tidligere eiere som hadde vaskemaskin der. Vi har ikke hatt det pga mangel på sluk på gulvet. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Jeg tviler på at du får en rørlegger til å montere et badekar uten sluk til badekaret. Det trengs strengt tatt ikke sluk siden det er sluk i rommet i forbindelse med dusjen.

Det trengs tilførsel av varmt og kalt vann, avløp fra badekaret og tett baderomsgulv. Våtstøvsuger er kjekt å ha tilgjengelig.

Ja, er nok litt for stor risk tror jeg. Sluket er for langt unna, ingen helning. Kan fort bli mye søl og fare for fukt. 

Tror vi satser på boblebad ute. 😅 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (39 minutter siden):

Ikke sant 🤔 

Ja, lurte på om det var mulig å tømme det der vaskemaskinen tømmes. Men er kanskje for risky. 

Ja, slukte til dusjen er noen meter unna. 

Det er tidligere eiere som hadde vaskemaskin der. Vi har ikke hatt det pga mangel på sluk på gulvet. 

Er noen som har lik(?)  problemstilling her (gammel tråd): Drenasje til badekar? Kan i veggen? - ByggeBolig
Så ser jo ut som det er mulig å få til, men hvorvidt det er "lovlig" mtp forsikring osv har jeg ikke peiling på, jeg vil anta at det som gjelder som korrekt metode er rør fra badekar til sluk. 

Du bør jo også forsikre deg om at det er tilstrekkelig membran der du skal ha badekaret, det vil garantert bli vannsøl ved bruk av badekar/boblekar og hvis det kun er gjort ordentlig våtsonearbeid i området ved dusjen så kan jo det også på sikt by på problemer, spesielt ved skjult lekkasje eller lignende fra karet. 

 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (17 minutter siden):

Er noen som har lik(?)  problemstilling her (gammel tråd): Drenasje til badekar? Kan i veggen? - ByggeBolig
Så ser jo ut som det er mulig å få til, men hvorvidt det er "lovlig" mtp forsikring osv har jeg ikke peiling på, jeg vil anta at det som gjelder som korrekt metode er rør fra badekar til sluk. 

Du bør jo også forsikre deg om at det er tilstrekkelig membran der du skal ha badekaret, det vil garantert bli vannsøl ved bruk av badekar/boblekar og hvis det kun er gjort ordentlig våtsonearbeid i området ved dusjen så kan jo det også på sikt by på problemer, spesielt ved skjult lekkasje eller lignende fra karet. 

 

Nei, vil ikke ha noen snarveier som kan koste oss dyrt senere. Ønsker ikke å tulle med baderommet. 

Membran måtte selvfølgelig bli sjekket først. Men tror vi legger det hele på hylla enn så lenge. Den dagen badet må pusses opp så kan man heller gjøre endringer da. 

Bare så unødvendig med så mye baredromsplass som egentlig bare er til pynt. 

Lenke til kommentar
Ørjanø skrev (48 minutter siden):

Nei, vil ikke ha noen snarveier som kan koste oss dyrt senere. Ønsker ikke å tulle med baderommet. 

Membran måtte selvfølgelig bli sjekket først. Men tror vi legger det hele på hylla enn så lenge. Den dagen badet må pusses opp så kan man heller gjøre endringer da. 

Bare så unødvendig med så mye baredromsplass som egentlig bare er til pynt. 

Det finnes jo sikkert løsninger, som waterguard for å stoppe vannet ved lekkasjer og en fleksibel slange du kan gjemme under badekaret og ta frem og føre til sluket når du skal tømme karet, men jeg også ville vært skeptisk mtp søl fra badekar og vann som potensielt trekker inn i vegger og gulv. 

Jeg har liksom aldri skjønt greia med svært bad, man bruker jo egentlig ganske lite tid der inne, så forstår utfordringen med masse plass man ikke får brukt til noe. Praktisk plass til å ha tørkestativ for klær der da i det minste

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Det finnes jo sikkert løsninger, som waterguard for å stoppe vannet ved lekkasjer og en fleksibel slange du kan gjemme under badekaret og ta frem og føre til sluket når du skal tømme karet, men jeg også ville vært skeptisk mtp søl fra badekar og vann som potensielt trekker inn i vegger og gulv. 

Jeg har liksom aldri skjønt greia med svært bad, man bruker jo egentlig ganske lite tid der inne, så forstår utfordringen med masse plass man ikke får brukt til noe. Praktisk plass til å ha tørkestativ for klær der da i det minste

Nei, tør ikke å ta noen sjanser. For stor risiko. 

Vi bruker faktisk badet mye og glad i stort baderom. Men river meg litt i håret over den store plassen og hvordan få utnyttet det bedre.

Snuser litt på badstu. 

Vaskerommet er nede og plass til tørkestativ der, og pga manglende sluk oppe så tør vi ikke å ha vaskemaskin oppe på badet 😅 Ikke så fint med tørkestativ på badet med mindre man må. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...