Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan motivere en partner?


Gjest 8be5d...d62

Anbefalte innlegg

Gjest 8be5d...d62

Dama har jobbet redusert i snart 1 år.

Jeg sliter med å få motivert dama til å finne seg en jobb.
Hun har hatt lavt lønnet jobb i alle år.  Butikk - Barnehage.
Ingen utdanning utover VGS.
 

Hn har perioder hvor hun blir gira når en stilling kommer opp..Hun vil jobbe i kundeservice så det kommer noe stadig vekk.
Hun er veldig kresen på hvor, og spesielt hvordan ordlyden i annonsene er. På jobbfront søking har hun ekstremt lav selvtillit og har lite tro på seg selv. 
 

Et godt eksempel var en annonse hvor jobben var å være kundeservice for et splitter nytt lokalt bilsenter, i arbeidsoppgavene ble det nevnt at man sitter da i "front desk" og tar i mot henvendelser.  Som er det hun vil.
Men så stod det også " Må har førerkort B da man til tider må bistå med å flytte biler" " Må kunne gjøre enkel overflatevask av biler"
Da tok hun helt avstand fra den jobben..Selv om de andre oppgavene i praksis kanskje er å flytte en bil på parkeringen i ny og ne, eller inne i lokalene..Eller bare å sveipe over dashbordet på utstillingsbilene. 
Men dette er arbeidsoppgaver hun ikke er akkurat nå komfortable med siden hun "ikke kan dette"

Så ja. Sånn går no dagan.

 

Noen som har tips til hvordan jeg kan motivere henne til å prøve litt?  Det hjelper ikke å si at hun bare må prøve heller. Jeg føler jeg har prøvd alt..Alt fra å være støttende, til rolig og tilbakeholden, lytte..You name it.


Dette var bare et eksempel ovenfor her.. Et annet eksempel var feks en kundeservicejobb på et storsenter.. Men så stod det " Må kunne håndtere arbeidsoppgaver som gjelder mottak og utlevering av post" 
Da var det helt krise, for hun kunne jo ikke noe om post. ( og joda..opplæring stod klart og tydelig at det vil bli gitt også ) 

Hun har jobbet redusert i snart 1 år for å få mer tid med ungene..Men økonomisk begynner vi å slite, så derfor hun også føler et lite press der..Og vurderer nå å gå tilbake til gamle jobber..Som hun ikke trives med å gjøre og som i tillegg betaler dårlig.

 

Anonymous poster hash: 8be5d...d62

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det er så mye du får gjort. Det er hun som trenger å finne sin indre styrke, sin motivasjon.

Kanskje hun faktisk burde tatt seg noe mer utdanning. Men det passer kanskje ekstra dårlig akkurat nå når det er viktigere for dere å få penger inn. Kanskje helgejobb i helsevesenet kunne vært noe? Kommer jo også an på deg selv, om du har mulighet til å være hjemme med barna i helger hun jobber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest 8be5d...d62 said:

Noen som har tips til hvordan jeg kan motivere henne til å prøve litt?  Det hjelper ikke å si at hun bare må prøve heller. Jeg føler jeg har prøvd alt..Alt fra å være støttende, til rolig og tilbakeholden, lytte..You name it.

"Nød lærer naken kvinne å spinne."

Så lenge hun kan komme unna med å ikke ta et tak, tvivler jeg meget på at noe endrer seg.  Hun er langt fra den eneste som tenker sånn, derav uttrykket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hva med en psykolog? Mange damer sier ofte det samme. "Kan ikke" betyr ikke at hun ikke innser at det er en helt enkel og overkommelig oppgave å mestre. Hun VIL ikke, av ulike årsaker, og trenger hjelp til å finne ut hvorfor hun ikke vil dette, når det er tydelig at det er behov. En del går gjennom livet ved å omgå problemet, men de fleste har godt av å utfordre seg selv på det planet. 

Menn er lettere sånn. Større tro på å få det til, mindre frykt for å feile. Ofte en kombinasjon som gjør at menn gjøe ting de ikke kan, eller bør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, OJ Doe said:

Tja, hva med en psykolog? Mange damer sier ofte det samme. "Kan ikke" betyr ikke at hun ikke innser at det er en helt enkel og overkommelig oppgave å mestre. Hun VIL ikke, av ulike årsaker, og trenger hjelp til å finne ut hvorfor hun ikke vil dette, når det er tydelig at det er behov. En del går gjennom livet ved å omgå problemet, men de fleste har godt av å utfordre seg selv på det planet. 

Menn er lettere sånn. Større tro på å få det til, mindre frykt for å feile. Ofte en kombinasjon som gjør at menn gjøe ting de ikke kan, eller bør.

Hver gang jeg får vite om noen som har vært hos psykolog, eller kjenner noen som har vært hos psykolog spør jeg:
"Ble du/de bedre? Sånn at de ikke trenger psykolog lengre altså."

Jeg har ikke fått et ja enda. Samtlige slutter over tid fordi de sakte forstår de ikke får det de trenger, eller at det rett og slett ikke fører til noen endring. Det er begrenset hvor mye det hjelper å bare snakke om noe, selv om det selvfølgelig er bra.

Endret av Trontron
Lenke til kommentar
Gjest 8be5d...d62 skrev (På 26.2.2024 den 11:44 AM):

Hn har perioder hvor hun blir gira når en stilling kommer opp..Hun vil jobbe i kundeservice så det kommer noe stadig vekk.
Hun er veldig kresen på hvor, og spesielt hvordan ordlyden i annonsene er.

Anonymous poster hash: 8be5d...d62

Hvordan kan en være kresen når en er arbeidsledig og ikke har noe utdannelse i jakten på ny jobb? Dama di er lat og jo fortere du innser det, jo bedre er det for psyken din. 

Hilsen en som tok på seg alle oppdrag via Adecco/Manpower mens jeg søkte på skoleplass i Danmark. Jeg har jobbet på Narvesen, 7 eleven, gravd grøfter for et gravefirma osv.

Endret av Boing_80
Lenke til kommentar
Gjest 8be5d...d62 skrev (På 26.2.2024 den 11:44 AM):

Hun har jobbet redusert i snart 1 år for å få mer tid med ungene..Men økonomisk begynner vi å slite, så derfor hun også føler et lite press der.

Hvem sitt forslag var det egentlig at hun skulle jobbe redusert for å få mer tid med ungene? Hvis det var hun selv så er det tydelig at hun egentlig ikke ønsker å være i full jobb. Hvis det var ditt forslag så tenker jeg at det forslaget der kommer tilbake og biter deg selv i rassen akkurat nå. 

En slik dame, hvis hun er helt frisk ellers, og at det ikke er sykdom som gjør at hun trenger å jobbe redusert, det hadde faktisk ikke jeg giddet å være sammen med hvis det betyr at du må dra hele det økonomiske lasset selv... Det som kan funke er at du nå setter foten skikkelig ned. Ikke dikke og dulle med henne. So what om hun mistrives i enkelte stillinger og at hun syns at lønna er for lav. Hun har en familie å ta vare på, det er like mye hennes ansvar som ditt å få økonomien til å gå rundt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...