Gå til innhold

Strømadapter - hvilken kan jeg bruke?


Anbefalte innlegg

Hei.

Vi har en elektrisk lekebil som barna sitter i og kjører. Den drives av et 12v batteri. Strømadapteren/laderen til dette batteriet er gåent, og jeg finner egentlig ikke noe som tilsvarer det originale, når det kommer til eksakt samme Volt/Ampere/Watt. 

Hvor nøye er egentlig dette? På den originale strømadapteren står det:

INPUT    : 100-240V ~ 50/60Hz
OUTPUT: 15V ;;;; 1000mA

De aller fleste jeg finner er det feks opptil/max 12V output. Vil ikke det være nok til å lade? Eller vil det rett og slett være skadelig for batteriet? Eller er det mA som er det viktige her? At så lenge det er likt, så er det samme hva volten er på?

På forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kunne spesifisere hva slags batteri det er, gjerne bilde av 'merkeskilt' så ville det hjelpe veldig.

Er du forøvrig sikker på at det er laderen som er problemet? Et bly/syre-batteri (bil, moped) som lades med en simpel 15V-strømforsyning har antageligvis kort levetid

Endret av trikola
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Om du kunne spesifisere hva slags batteri det er, gjerne bilde av 'merkeskilt' så ville det hjelpe veldig.

Er du forøvrig sikker på at det er laderen som er problemet? Et bly/syre-batteri (bil, moped) som lades med en simpel 15V-strømforsyning har antageligvis kort levetid

Batteriet er sånn her: Ekstra batteripakke til Elbil Pickup 4WD 12V - 10Ah - Rull (ruller.no)

Ja, helt sikker på at det er laderen, og ikke batteriet.

De har for så vidt strømadapter/lader på denne siden. Men dyrt, og + frakt så blir det veldig dyrt. Hadde håpet å kunne plukke opp noe tilsvarende på Jula/Clas/Biltema etc i nærheten her jeg bor.

Endret av Henrik.H
Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (6 minutter siden):

Batteriet er sånn her: Ekstra batteripakke til Elbil Pickup 4WD 12V - 10Ah - Rull (ruller.no)

Ja, helt sikker på at det er laderen, og ikke batteriet.

De har for så vidt strømadapter/lader på denne siden. Men dyrt, og + frakt så blir det veldig dyrt. Hadde håpet å kunne plukke opp noe tilsvarende på Jula/Clas/Biltema etc i nærheten her jeg bor.

Står det hvilken type teknologi batteriet har? Bl.a. Biltema har "smarte" ladere som kan lade ulike batterityper, som for eksempel denne.

Lenke til kommentar

Jeg har sikkert formulert meg litt dårlig.

Dette er ikke et standard 12V bilbatteri. Dette er et batteri til en lekebil, som gir 12V ut., og som har den typiske "leketøys"-ladeporten.

Strømadapteren/batteriladeren som fulgte med, viser "15V/1000mA" på output. 

Spørsmålet er om jeg kan lade dette batteriet med en strømadapter som f.eks viser "12V/800mA", "18V/1000mA", "10V/1200mA" osv, eller om det må stå nøyaktig det samme som på den originale - altså 15V/1000mA.

Lenke til kommentar

Nei, du har ikke formulert deg litt dårlig. Du kunne nesten ikke skriver mer/bedre: det er dårlig med info i utgangspunkt fra leverandøren.

Jeg tør ikke gjette hva slags batteri det er. Tilsier vekten at det er et blybatteri: veldig tungt? I så fall ville jeg funnet en liten, men smart 12V-lader (i dag er vel de fleste små 12V-ladere smart nok) og byttet pluggen eller laget et adapter. En slik lader går opp til 14.4 V som er nesten det samme som 15V.

Skriver bruksanvisning at du skal tidsbegrense ladingen? Kun et visst antall timer før du skal koble laderen fra?

Lenke til kommentar
Henrik.H skrev (3 timer siden):

Spørsmålet er om jeg kan lade dette batteriet med en strømadapter

For å svare deg litt rundt det du lurer på:
Spenningen (i Volt) er ganske viktig, du skal ha en ladespenning som er over det batteriet gir ut.  Bruker du for høy spenning så risikerer du å overlade batteriet og ødelegge dette.
Strømtrekket er egentlig noe du IKKE trenger tenke på, ladekretsen styrer dette selv. Men du vil helst ha tilgjengelig den samme verdien på 1000 mA (som er 1A) ellers vil ladingen ta lengre tid. Kan du trekke MER enn 1A så styrer som sagt ladekretsen dette og trekker det den trenger.
@^fmj gir et fornuftig tips i så måte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...