Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Avvist av DPS, sykemeldt fra jobb, rådvill


Gjest 8e473...f10

Anbefalte innlegg

Gjest 8e473...f10

Jeg er så fortvilet at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. 

Har vært deprimert lenge, mange år, inn og ut av terapi, fått hjelp av DPS før, men det er lenge siden. Som følge av sykemelding og en vanskelig periode ble det sendt ny henvisning til DPS, men de avviste meg. Jeg orket ikke klage fordi jeg er en selvdestruktiv idiot som ikke klarer noe som helst, ei får jeg til å gjøre noe som er bra for meg. Null gjennomføringsevne. Legen min støtter meg og er forståelsesfull og god, men vi kommer til kort med alt. Jeg orker ikke å klage, orker ikke vise meg verdig at jeg trenger hjelp. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er sykemeldt og jeg begynner å gråte ukontrollert når jeg tenker på å dra tilbake på jobb. Fremtiden er så mørk og jeg har bare èn ting som drar meg opp om morgenen, en hobby som klarer å få meg over på andre tanker. Klarer jeg ikke holde tankene borte er hverdagene et mareritt uten like. Det å være i "kontakt med virkeligheten" trigger meg noe enormt, og de siste ukene på jobb før sykemelding har virkelig vært vanskelig. Gråter til og fra jobb, føler meg ikke som meg selv, gjør ikke jobben min så bra som jeg pleier, ønsker ikke å snakke med kollegaer, irritabel men apatisk når jeg prøver å distansiere meg og holde følelsene under kontroll. 

Jeg spør om råd her da jeg ikke har noen andre å spørre og jeg føler meg så utrolig alene. Har tatt kontakt med privat psykolog. Skal tilbake til legen om en ukes tid, sykemelding går ut om litt over 2 uker. Jeg orker ikke tanken på å dra tilbake på jobb men jeg er også redd for langtidssykemelding. 

Basert på det jeg skriver, hva ville dere gjort i min situasjon? Vær så snill og ta hensyn til det faktum at jeg virkelig føler meg håpløs. Når jeg sier at jeg ikke ser mening med noe som helst og ingen grunn til å stå opp om morgenen så mener jeg det virkelig, men jeg gjør det jo likevel. Jeg har disse skumle tankene, men jeg har vært i kontakt med lege, det er ikke fare for at jeg gjør noe. Det som er verre er at jeg råtner bort for hver dag som går. Jeg håpte at jeg kunne bruke tiden produktivt nå som jeg er sykemeldt for å komme meg ovenpå men jeg står fortsatt veldig fast dessverre, men tro meg når jeg sier at jobben gjør ikke situasjonen min bedre. 

Håper på svar. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har råd, kom deg til en privatpraktiserende psykolog. Hvis ikke må du klage på DPS, så du får time der.

Er ikke fagperson, men det høres ut som en tøff depresjon du har. Har vært der sjøl. Bit tenna sammen og ta en dag om gangen. Det er vanskelig å tro på, men ting vil bli bedre. Du skal ikke alltid føle det slik du føler det nå og tenke slik du tenker nå. Ønsker deg alt godt!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10
Aiven skrev (4 minutter siden):

Hvis du har råd, kom deg til en privatpraktiserende psykolog. Hvis ikke må du klage på DPS, så du får time der.

Er ikke fagperson, men det høres ut som en tøff depresjon du har. Har vært der sjøl. Bit tenna sammen og ta en dag om gangen. Det er vanskelig å tro på, men ting vil bli bedre. Du skal ikke alltid føle det slik du føler det nå og tenke slik du tenker nå. Ønsker deg alt godt!

Har tatt kontakt med privat psykolog, skal dit om et par uker. 

Det er helt jævlig. Heldigvis har jeg en hobby der jeg også snakker med andre som får meg bort fra alt. Hadde jeg ikke hatt det så tror jeg ikke at jeg hadde klart meg. Uten en virkelighetsflukt vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, men dessverre er jo ikke denne virkelighetsflukten produktiv i det hele tatt når det kommer til å bedre depresjonen, det er rett og slett bare en flukt. Tusen takk for svar. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10
Target.Aquired skrev (1 minutt siden):

Hei,

Her må noe gjøres med tankeprosessene dine! En psykolog kan hjelpe her men det tar tid. En må lære og kjenne tankene og luke ut det negative. Her finnes forskjellige metoder og øvelser og i kombinasjon med medikamenter.

Legen burde kunne henvise deg til psykolog alternativt privat psykolog

Har begynt på medisiner. Time hos privat psykolog om et par uker, muligens tidligere om hun får avbestilling, jeg har sagt jeg kan komme på kort varsel. 

Tankeprosessene mine er helt kjørt og jeg har fått hjelp for dette tidligere, men det er mange år siden og jeg har falt helt av lasset. Jeg klarer ikke hjelpe meg selv og jeg sliter med å erkjenne at jeg nå faktisk er skikkelig dårlig og syk. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10 skrev (4 minutter siden):

Har tatt kontakt med privat psykolog, skal dit om et par uker. 

Det er helt jævlig. Heldigvis har jeg en hobby der jeg også snakker med andre som får meg bort fra alt. Hadde jeg ikke hatt det så tror jeg ikke at jeg hadde klart meg. Uten en virkelighetsflukt vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, men dessverre er jo ikke denne virkelighetsflukten produktiv i det hele tatt når det kommer til å bedre depresjonen, det er rett og slett bare en flukt. Tusen takk for svar. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Jepp, virkelighetsflukt trengte jeg også. Ingenting galt i at du har funnet en måte å ta en pause fra det vanskelige i hverdagen synes nå jeg. Men noen løsning er det selvsagt ikke, som du er inne på :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10
tflovik skrev (7 minutter siden):

Hva er det som er så fælt med å dra på jobb at du ikke orker tanken på det? Er det å stå opp om morgenen eller er det jobben i seg selv som du ikke liker.

Du må selv finne ut hvor problemet ligger slik at du kan prøve å ta tak i det.

Det er begge deler samt at jeg er sliten av å opprettholde en fasade hele tiden. Har så mange vonde tanker og følelser at det kjennes som en jobb i seg selv å holde det på avstand i arbeidstiden. Har en krevende jobb og burde kanskje byttet men aner ikke hva det skulle vært. Har null selvtillit eller tro på meg selv og er da skummelt å skulle prøve noe nytt fordi jeg er overbevist om at det ikke kommer til å gå. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10 skrev (1 time siden):

Har tatt kontakt med privat psykolog, skal dit om et par uker. 

Det er helt jævlig. Heldigvis har jeg en hobby der jeg også snakker med andre som får meg bort fra alt. Hadde jeg ikke hatt det så tror jeg ikke at jeg hadde klart meg. Uten en virkelighetsflukt vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, men dessverre er jo ikke denne virkelighetsflukten produktiv i det hele tatt når det kommer til å bedre depresjonen, det er rett og slett bare en flukt. Tusen takk for svar. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10


Huff, blir trist av denne tråden :( Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre for deg!

Er denne hobbyen å game online? Siden du sier at det inkluderer å snakke med andre.
Hvis du trenger flere å spille med så spiller jeg gjerne med deg hvis du spiller enten RL eller FN :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10
Skandinav skrev (25 minutter siden):

Kan du fortelle hva som er årsaken til din depresjon?

Kan jeg sende på pm? Vil ikke utlevere så mye mer her i fare for å bli gjenkjent. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10
Skandinav skrev (2 minutter siden):

La meg heller spørre det slik: Har du en lidelse som årsaker depresjonen eller er din depresjon reaktiv fra konkrete hendelser?

Reaktiv fra konkrete hendelser. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar

Sjekk om du mangler D-vitamin, jern og B-vitaminer, spesiellt B-12. Mangel på disse gjør ikke situasjonen din bedre, og de fleste har D-vitaminmangel på denne tiden av året om de ikke tar tilskudd. 

Gå deg en tur ut i dagslys hver dag, helst en halvtime, gjerne mer. Plukk med deg søppel du finner på din vei. Det er veldig nyttig og du hjelper mange ville dyr som da slipper å skade seg på søppel (jeg har selv gjort dette for å føle mening når jeg har vært deprimert). 

Sørg for å spise god og næringsrik mat. Ja det er vanskelig å lage og spise skikkelig mat når man er deprimert, men uten mat og drikke, duger helten ikke. 

Fortsett å stå opp og plei hobbyen din. Ikke gi deg! Du er ikke alle disse negative og håpløse tankene og følelsene, men de har tatt overhånd i deg akkurat nå. Fokuser på noe du er takknemlig for. Klem fra meg 😊

Endret av Trippelure
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10 skrev (9 minutter siden):

Reaktiv fra konkrete hendelser. 

Da råder det ikke tvil om at det er i samtale med kvalifisert helsepersonell du vil få den beste hjelpen.
Under noen omstendigheter kunne gode venner eller andre trygge personer innenfor f.eks en bedriftshelsetjeneste ha vært tilstrekkelig. Men du beskriver at du ikke har noen å henvende deg til.

Derfor har du tatt et godt valg ved å henvende deg til en psykolog.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 8e473...f10

Hva skjer når man er sykemeldt lenger enn 4 uker? Jeg har ikke vært det før. Skal til legen i morgen. Jeg vet ikke hva det blir til, men slik situasjonen er nå... Jeg makter det ikke. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10 skrev (På 3.3.2024 den 5:03 PM):

Hva skjer når man er sykemeldt lenger enn 4 uker? Jeg har ikke vært det før. Skal til legen i morgen. Jeg vet ikke hva det blir til, men slik situasjonen er nå... Jeg makter det ikke. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Jeg tror ikke det skjer så mye etter 4 uker. Det eneste jeg får opp er at din arbeidsgiver plikter til å lage en oppfølgingsplan, noe som sikkert er av det gode.

Kom du deg til legen?

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10
Aiven skrev (På 9.3.2024 den 2:00 PM):

Jeg tror ikke det skjer så mye etter 4 uker. Det eneste jeg får opp er at din arbeidsgiver plikter til å lage en oppfølgingsplan, noe som sikkert er av det gode.

Kom du deg til legen?

Kom meg til legen. Sykemeldt fortsatt, men er bare en uke til den går ut. Så jeg vet ikke.. Jeg vet ingenting lenger. Har ikke hørt noe fra arbeidsgiver heller. 

Er så fjernt for meg å skulle begynne på jobb igjen. Jeg har lyst til å si opp. Jeg har penger til å klare meg en god del måneder fremover. Men jeg vet ikke, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre ellers, hvilken jobb jeg eventuelt skal søke... Huff, det er så fælt det her. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Lenke til kommentar
Gjest 8e473...f10 skrev (9 timer siden):

Kom meg til legen. Sykemeldt fortsatt, men er bare en uke til den går ut. Så jeg vet ikke.. Jeg vet ingenting lenger. Har ikke hørt noe fra arbeidsgiver heller. 

Er så fjernt for meg å skulle begynne på jobb igjen. Jeg har lyst til å si opp. Jeg har penger til å klare meg en god del måneder fremover. Men jeg vet ikke, jeg vet ikke hva jeg skal gjøre ellers, hvilken jobb jeg eventuelt skal søke... Huff, det er så fælt det her. 

Anonymous poster hash: 8e473...f10

Hva sa legen da?

Jeg er lei meg for at du har det vondt. Du hadde en time hos psykolog snart? Du vil få hjelp til å sortere tankene dine der.


Sykemeldingen kan vel sikkert forlenges. Det er ikke det viktigste at du drar på jobb igjen, eller får deg ny jobb umiddelbart. Det viktigste er at du, med hjelp, får tid til å legge en plan så du kan bygge deg gradvis opp igjen. Dette vil ta noe tid.

Hold ut :)
 

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...