Gå til innhold

IKT velferdsteknologi i kommunen. Hva kan jeg forvente av casespørsmål?


Gjest 2a283...8e1

Anbefalte innlegg

Gjest 2a283...8e1

Jeg har ingen erfaring med å jobbe med data. Sånn sett har jeg lite å stille opp med mot en med mye erfaring. Jeg tror det blir en skriftlig case hvor de vil se hvordan jeg tenker. Hva tror dere blir stilt av spørsmål?

Jeg tror det kommer til å bli spørsmål knyttet til support, men tror dere jeg må lære meg masse skyteknologi, datasikkerhet og andre ting? I såfall hva? Jeg kan veldig lite om dette og har vært jobbsøker en stund nå og trenger jobben 

Anonymous poster hash: 2a283...8e1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hadde hjulpet om du kunne dele hva som står i annonsen, hvilke oppgaver de på jakt etter å fylle? Uansett blir det jo litt gjetting.

Siden du nevner support - Om det er en 1.linje stilling så er det typisk med case hvor de tar noen eksempelsaker fra deres hverdag og ber deg gi forslag til løsninger. Viktig å gjøre litt research og sette deg inn i hva de jobber med. Det er lov med antagelser og de kan du ofte med fordel opplyse om - ikke vær skråsikker på hvordan noe fungerer og så bommer en helt. Det går også an å fiske litt underveis i svaret og ikke bare ha en monolog. Om en svarer case muntlig eller har en powerpoint varierer og ofte overlater de det litt til kandidaten. Tenk gjennom at du ikke blir sittende med 10 A4 sider som du høytleser fra, ha heller stikkord.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kva slags stilling er dette?
Det gir litt lite meining om dette er ei supportstilling dersom du har null erfaring med data. Så då tenker eg at dette er meir ei type prosjektstilling der du skal jobbe med å få tatt i bruk velferdsteknologi?

Det er heilt umogleg å gi deg gode råd på eit så tynt grunnlag, men ettersom du sjølv manglar dataerfaring så ville eg nok tatt ei vinkling der du viser til at din manglande dataerfaring gjer at du har god forståing for behova til brukarar som er aktuelle for å ta i bruk velferdsteknologi og som kanskje heller ikkje har særleg med datakompetanse.
Altså at du bør selge deg inn med at dersom du ikkje forstår den teknologien som er aktuell å tilby eldre og sjuke i kommunane så vil i alle fall ikkje brukarane forstå seg på systemet.
Din manglande datakompetanse kan i dette tilfellet være ein styrke sidan du då vil syte for at berre dei aller mest brukarvenlege systema blir kjøpt inn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 2a283...8e1

Ingen av lederne har bakgrunn i it så da har de hentet inn en ikt person fra kommunen som skal gjennomføre casen. Jeg tror de liker meg som person så målet her er nok å vise at jeg besitter aktuell kompetanse,eventuelt tankesett

Her er et like utdrag:

*God på IKT-støtte 

*Sørge for at våre medarbeidere har nødvendige tilganger, PC-er og telefoner fungerer

*Gi nødvendig opplæring og utøve brukerstøtte lokalt

*Bistå ved implementering av fremtidige digitale og velferdsteknologiske løsninger.

 Inngå i et nettverk med andre
medarbeidere som jobber med teknologi i etaten og institusjonene, samt andre kolleger som arbeider med drift og forvaltning.

Anonymous poster hash: 2a283...8e1

Lenke til kommentar
Gjest 2a283...8e1 skrev (29 minutter siden):

Ingen av lederne har bakgrunn i it så da har de hentet inn en ikt person fra kommunen som skal gjennomføre casen. Jeg tror de liker meg som person så målet her er nok å vise at jeg besitter aktuell kompetanse,eventuelt tankesett

Her er et like utdrag:

*God på IKT-støtte 

*Sørge for at våre medarbeidere har nødvendige tilganger, PC-er og telefoner fungerer

*Gi nødvendig opplæring og utøve brukerstøtte lokalt

*Bistå ved implementering av fremtidige digitale og velferdsteknologiske løsninger.

 Inngå i et nettverk med andre
medarbeidere som jobber med teknologi i etaten og institusjonene, samt andre kolleger som arbeider med drift og forvaltning.

Anonymous poster hash: 2a283...8e1

Alle som er lærevillig kan gjøre en OK jobb med brukerstøtte, de som skiller seg ut vil være de som har jevnt over god IT kompetanse (les, vokst opp foran PCen på gutte/jenterommet). De vil kunne løse en del ting ad-hoc utover de kjente problemstillingene.

Man trenger ikke utdanning for å få en jobb med disse oppgavene, og du trenger ikke forvente en forventning eller læringskurve mtp. skyteknologi, sikkerhet osv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...