Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva betyr "nbp og mmhg" på den skjermen når man ligger med ekg på seg?


Gjest b2d6e...9a9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest b2d6e...9a9
epifant skrev (4 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke kvalifisert helsepersonell som er et snortrekk unna..?

Jeg er hjemme nå

Anonymous poster hash: b2d6e...9a9

Lenke til kommentar

26 er vel den gule kurva. Det står "resp" (respirasjon?) til venstre.

Blodtrykket er brøkane der den raude pila peikar. (Tala i parantes til høgre for brøkane er vel pulsen). 160/90 (heilt til venstre) er vel kanskje blodtrykket på det tidspunktet biletet er teke? 109 er vel pulsen.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Gjest a515b...4b7

Jeg er -ikke- helsepersonell. Jeg er bare nysgjerrig av meg. 😛

NBP/NiBP = Non-invasive blood pressure, det vil si, målt med slik luftpute som settes rundt armen, eller på andre måter som ikke er under huden på noen måte, men utenpå.

Det grønne tallet (109) er hvilepulsen. Den er litt over normalen, ikke farlig altså, bare litt over normalen. Men det er normalt å være litt utenfor normalen når en er syk.

Det gule tallet (26) er pust per minutt, det er også litt over normalen (14-16). Men ikke uvanlig høyt og siden de ikke måler O2 eller noe annet ved pusten er det ikke noe som bekymrer. Det eneste de har vært opptatt av er pulsen.

Det er fristende å spørre om pasienten har lungebetennelse, kanskje er ungdom som bare fått i seg for mye alkohol, eller hva. Men altså, det er bare min nysgjerrighet, det er ikke viktig.

Anonymous poster hash: a515b...4b7

Lenke til kommentar
epifant skrev (20 timer siden):

Hvorfor spør du ikke kvalifisert helsepersonell som er et snortrekk unna..?

Dette. Jeg så at TS skrev at hen er hjemme nå, men det er altså veldig lov å spørre helsepersonell på jobb hva forkortelsene betyr og hva det har å si. Jeg synes selv det er bare gøy å avmystifisere og formidle kunnskap, og trygge pasienter, så hadde bare syntes det var gøy at pasienten er nysgjerrig :)

Og vil også legge til at det er mye bedre at pasienten får kunnskap via autorisert helsepersonell, da informasjon på nett kan være av vekslende pålitelighet. 

Endret av Gaea
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunktet enig, men nå var det et ganske trivielt spørsmål. Pulsoksimeter og blodtrykksmålere kan du kjøpe på Clas Ohlson om du vil, så dette er ikke noe helsepersonell har monopol på.

Jeg er sikker på at helsepersonell har lyst å hjelpe deg om du spør, men å svare på hva blodtrykk betyr kan vi avlaste stakkars sykepleiere med.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 timer siden):

Dette. Jeg så at TS skrev at hen er hjemme nå, men det er altså veldig lov å spørre helsepersonell på jobb hva forkortelsene betyr og hva det har å si. Jeg synes selv det er bare gøy å avmystifisere og formidle kunnskap, og trygge pasienter, så hadde bare syntes det var gøy at pasienten er nysgjerrig :)

Og vil også legge til at det er mye bedre at pasienten får kunnskap via autorisert helsepersonell, da informasjon på nett kan være av vekslende pålitelighet. 

Seier du med dette at du sjølv jobbar i helsevesenet? I så fall kan du sjølv gje eit konkret svar på spørsmålet.

Eg er i utgangspunktet heilt einig i at ein bør stille slike spørsmål til helsepersonell som ein kan stole på framfor på eit vilkårleg forum der svara like gjerne kan vere villeiande som rettleiande. Men dette er no ein gong trådstartar sitt val.

Lenke til kommentar

Husk at den skjermen du har tatt bilde av, er ikke i diagnostisk øyemed, men for overvåking under en innleggelse. Den vil vise dine vitale parametre som er blodtrykk målt i mmHg (måleenhet), antall pust pr minutt, puls og oksygenmetning. Sistnevnte har de ikke med i denne overvåkingen her. På den grønne pilen er tidspunktene hvor de ulike blodtrykksmålingene er utført, jeg ser det er midt på natta, så jeg vil jo anta dette er fra akuttmottaket?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...