Gå til innhold

I kjip knipe - Ønsker tips


Gjest e9812...897

Anbefalte innlegg

Gjest e9812...897

Hei

Har nylig havnet i en kjedelig situasjon med liten sansynlighet for noen positiv utvei, men jeg prøver her som et siste håp.

Fikk nylig inkasso på en ubetalt studieregning på privatskole som har ført til inndragelse av studieretten. Dette skulle i utgangspunktet bli dekket av Lånekassen, men på grunn av diverse ting og tang som dukket opp ved utbetaling av dette så ble denne aldri betalt.

Sitter nå med en inkassogjeld her på ca 65k, og har siste månedene undersøkt om dette kunne dekkes via diverse lån fra min bank samt andre banker, og har søkt via flere forskjellige sammenligningstjenester, men har fått avslag grunnet kredittscore som er litt lav her, samt annen tidligere gjeld jeg har jobbet med å bli kvitt. Har nevnt dette for familien, og de har ikke mulighet å hjelpe meg her, og har undersøkt om der kunne være en mulighet via NAV, men slik jeg ser det så er jeg ikke dekket under noen av de støtteordningene de har for økonomisk hjelp her.

Kan vel nevnes at jeg har deltidsjobb men denne betaler ikke nok for å dekke denne, og på grunn av annen tidligere gjeld er sparekontoen nokså skrapet.

Ettersom jeg har en lav kredittscore, og har noe gjeld fra før av (ca 26k) - har jeg ingen mulighet for å få dekket dette på ett eller annet vis? Vet jeg har tullet dette kraftig til, men håper å finne en utvei som vil hjelpe meg på bena igjen i nær fremtid. Alle tips taes imot med takk.

Anonymous poster hash: e9812...897

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter min erfaring er det ingen hjelp å få fra det offentlige annet en mulig gjeldsrådgivning fra NAV.

Den eneste løsningen er sannsynligvis at du får noen til å gi deg et privat lån som den raskeste veien ut av uføret.

Du bør uansett gjøre som @TheKims foreslår. Kontakt selskapet, spør om mulighet for opprettelse av et gjeldsbrev mot en nedbetalingsordning der ikke gjeldsrenter og/eller andre gebyrer løper. Hvis du har mulighet for det, kan du offre en del av din fritid på å ta opp ytterligere inntektsgivende arbeid. F.eks kan man tjene fett på en del nattarbeid i helger og helligdager. 

Lenke til kommentar
Gjest e9812...897
5 hours ago, TheKims said:

Snakk med inkasso selskapet om å få dele opp betaling, også betaler du så mye som du har mulighet til hver måned.

Har sendt avgårde en mail til de for å høre hvilke alternativer jeg har mtp nedbetaling, håper på å få en god nedbetalingsplan som kan hjelpe.

 

1 hour ago, Nepa said:

Hvis du ikke eier noe, kan de ikke ta noe. Men kanskje det en er redd for, at de skal ta bilen eller lignende. 

Det er tale om at banker skal tilby psykologhjelp. De som har problemer, vil heller ønske seg psykologens lønn, enn å høre på vedkommende?

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/denne-banken-tilbyr-ogsa-psykologhjelp/16429866/

Har heldigvis ikke bil eller bolig så har ingenting å miste der men må jo alltids selge unda det man finner av ting som faller utenfor det essensielle. Har også allerede tatt dette opp med psykolog denne uken, samt snakket med rådgiver i banken for å få bedre kontroll på utgiftene fra nå av.

Forsøker å få inn mer jobb, samt skifte til en bedre betalt jobb i tillegg her, og etter studiestøtten fra lånekassen falt bort har jeg også søkt om støtte til husleien fra husbanken etter råd fra både psykolog og rådgiver i banken, så skal nok klare meg på den fronten, og har da planlagt at store deler av det jeg sitter igjen med etter faste utgifter uansett burde gå på å betale ned denne gjelden.

Anonymous poster hash: e9812...897

Lenke til kommentar

Skjerp deg, diverse ting som dukket opp? 
Du rotet bort pengene på andre ting?

Du bruker mer enn du tjener - så enkelt, dette må du snu. Snakk med kreditor og lag en plan. Selg verdier du har, jobb så mye du kan og slutt å bruk penger på tull. Da får du nok orden på økonomien din.

Lenke til kommentar

 

TS

Jeg lurer på hva du har studert, og hvorfor har  du bare deltidsjobb ?  Den eneste måten å komme seg ut av dette på er selvsagt mer inntekter.  Du kan ta kontakt med inkassoselskapet og evnt. de du skylder penger, men det hjelper lite om du ikke gjør noe selv for å komme ut av det. Ta det du kan få, jobb i butikk eller på bensinstasjon, barnehage, renholdsarbeider, budsjåfør,ja, hva som helst. Du har ikke lov til å være kresen.  Det er helt rett av NAV å ikke gi deg lån eller penger for at du skal komme deg ut av situasjonen, men NAV kan muligens hjelpe deg med å få heltidsjobb eller en deltidsjobb til (hvis du trives der du jobber nå, det er ingen mulighet for at du kan få mer jobb der?).

Gjelda di er som den er, den er ikke urovekkende stor, men det er bra at du tar tak i det. Økt inntekt så du får nedbetalt gjelden din er det eneste som kan få deg ut av situasjonen din. 

 

Endret av Mentos2
Lenke til kommentar
Gjest e9812...897 skrev (På 17.2.2024 den 2:30 PM):

Har sendt avgårde en mail til de for å høre hvilke alternativer jeg har mtp nedbetaling, håper på å få en god nedbetalingsplan som kan hjelpe.

 

Har heldigvis ikke bil eller bolig så har ingenting å miste der men må jo alltids selge unda det man finner av ting som faller utenfor det essensielle. Har også allerede tatt dette opp med psykolog denne uken, samt snakket med rådgiver i banken for å få bedre kontroll på utgiftene fra nå av.

Forsøker å få inn mer jobb, samt skifte til en bedre betalt jobb i tillegg her, og etter studiestøtten fra lånekassen falt bort har jeg også søkt om støtte til husleien fra husbanken etter råd fra både psykolog og rådgiver i banken, så skal nok klare meg på den fronten, og har da planlagt at store deler av det jeg sitter igjen med etter faste utgifter uansett burde gå på å betale ned denne gjelden.

Anonymous poster hash: e9812...897

Den uthevede setningen viser hvor fullstendig blåst du er når det kommer til økonomisk sans. Hadde du faktisk eid bil og/eller bolig så hadde jo problemet løst seg svært lett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...