Gå til innhold

Hvordan fungere Deleie?


Anbefalte innlegg

Har sett annonser (f. eks. Coo deleie) hvor de sier at Deleie hjelper å komme på bolig markedet.
Men er fortsatt litt skeptisk. Med deleie terminbeløp er ca samme som med vanlig boliglån. De har eksempel på 50/50 deleid, 3mill hus, eff. 5% rente.
Husleie: 8 250kr
Renter: 5 000kr
Avdrag: 3 250kr
Totalt: 16 500kr/mnd

(Vanlig boliglån: renter - 10 000kr, avdrag - 6 500kr)
15% av egenkapital er 450 000kr. Med 50/50 det betyr at 250 000kr kommer fra oss og 250 000kr kommer fra Coo.
Er det som at når vi nedbetaler 250 000kr (som kom fra Coo) da eier vi hele bolig? Og det er opp til oss hvor fort vi gjør det, 2, 3, 5 år.
Mens vi gjør det, Coo betaler det som mangler på boliglån (5 000kr renter og 3 250kr avdrag) og det er dekket av husleie vi betaler til Coo?
Men hva tjener de da? Verdiøkning? Husleie? Men husleie er likt som renter + avdrag, resultat = 0kr.
Jeg syns det er bra løsning. Vi allerede betaler mer i leie, så hvorfor ikke bo i hus isteden for leilighet og når vi har spart nok - hele bolig er vår.
Hva mener dere om deleie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Herr Brun said:

Basert på den andre tråden din så er ikke problemet ditt manglende egenkapital, men manglende betjeningsevne. Deleie er antageligvis ikke løsningen på det problemet. 

Ja, de trodde de kan stille som kausjonist men de kan ikke 🙂

Jeg er skeptisk også men Coo sier at det skulle gå fint, fra erfaring de har, så...

Lenke til kommentar

Det er ikke kausjonist du trenger når du mangler betjeningsevne. Deleie er stort sett en dyrere løsning enn å bare låne pengene du trenger, men mange har (og særlig tidligere - har hatt) vært begrenset av egenkapitalkravet men hatt mye å gå på på betjeningsevnen. Da er deleie (og i prinsippet kommersiell kausjon, men i praksis har ikke det vært et produkt som lar seg tilby) en løsning som kan fungere. Men du er begrenset av at du, etter utgifter, har for lav disponibel inntekt til å betjene det lånet du ønsker å ta opp. En deleieløsning vil etter alt å dømme ikke hjelpe på dette, fordi om du leier halve boligen vil det mest sannsynlig koste så mye at du ikke vil kunne betjene lånet du trenger for å kjøpe de resterende 50 %. 

Om du skal kjøpe til 3 millioner så vil mest sannsynlig de totale månedlige utgiftene med summen av husleie til en deleie-aktør som kjøper 50 %, og lånet du trenger på de resterende 1,5 millionene, være høyere enn om du lånefinansierte kjøpet i sin helhet. 

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Herr Brun said:

Det er ikke kausjonist du trenger når du mangler betjeningsevne. Deleie er stort sett en dyrere løsning enn å bare låne pengene du trenger, men mange har (og særlig tidligere - har hatt) vært begrenset av egenkapitalkravet men hatt mye å gå på på betjeningsevnen. Da er deleie (og i prinsippet kommersiell kausjon, men i praksis har ikke det vært et produkt som lar seg tilby) en løsning som kan fungere. Men du er begrenset av at du, etter utgifter, har for lav disponibel inntekt til å betjene det lånet du ønsker å ta opp. En deleieløsning vil etter alt å dømme ikke hjelpe på dette, fordi om du leier halve boligen vil det mest sannsynlig koste så mye at du ikke vil kunne betjene lånet du trenger for å kjøpe de resterende 50 %. 

Om du skal kjøpe til 3 millioner så vil mest sannsynlig de totale månedlige utgiftene med summen av husleie til en deleie-aktør som kjøper 50 %, og lånet du trenger på de resterende 1,5 millionene, være høyere enn om du lånefinansierte kjøpet i sin helhet. 

Leie i deleie scenario er likt med hva jeg allerede betaler nå.

Jeg kan ikke bare låne penger 🙂
Ja, det kommer ekstra utgifter, men valget er å fortsette å leie og spare eller deleie og betale samme leie, og spare i form av avdrag jeg betaler og potensielt verdiøkning.

Men spørsmålet var mer om hvordan deleier fungerer, har folk her som har erfaring med deleie, ikke om vi har råd til kjøpe bolig eller ikke.

Lenke til kommentar
tomasvv skrev (14 timer siden):

Men hva tjener de da? Verdiøkning? Husleie? Men husleie er likt som renter + avdrag, resultat = 0kr.
Jeg syns det er bra løsning. Vi allerede betaler mer i leie, så hvorfor ikke bo i hus isteden for leilighet og når vi har spart nok - hele bolig er vår.
Hva mener dere om deleie?

Det dei tener på er husleiga, Det firmaet sparer på er at firmaet tek ikkje opp lån for å kjøpe halve bustaden, dei brukar av tilgjengeleg kapital. Det som då blir rentekostnaden til firmaet er kostnaden ved å låse opp pengane i å kjøpe halve huset ditt i staden for å plasserepengane ein stad der ein får høgare avkasting.
I tillegg vil dei tene på verdiaukninga men den potensiell verdiaukninga er nok ikkje det firmaet baserer inntektene sine på.

Deleige er som nemnt ei løysing som generelt sett blir dyrare, men som har fordelen at det kan hjelpe deg rundt eigenkapitalskravet sidan du ikkje treng å ta opp eit så stort huslån.

 

Andre ting som du må være oppmerksom på er korleis kostnadar til vedlikehald og reparasjon blir fordelt. Eg reknar med at det gjennom avtalen er avtalt at det er du som må dekke 100% av disse kostnadane sjølv om du berre eig halve huset, men det må du sjekke nøye opp. Det er nok ein viss fare for at av den delen av verdiaukninga som kjem 100% frå din investering og ditt arbeid, så stikk firmaet av med halvparten.

Du må også sjekke nøye kva rettigheiter du har til å kjøpe resten av bustaden og korleis verdien av den andre halvparten skal bereknast. Eg vil tru at du kan ende opp i ein situasjon der firmaet vil ha ein såpass høg pris når du er klar til å kjøpe dei ut at den einaste praktiske løysinga er at heile huset blir lagt ut til auksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...