Gå til innhold

Hvor stor forskjell er det i ytelse på en laptop og stasjonær?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg lurer litt på hvor stor forskjellen er hvis man snakker om en litt enkel PC til gaming av lettere art (CS2/DotA2 og liknende). 

Jeg har nylig kjøpt denne PCen for 9000 kr ca: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/lenovo-loq-15-i5-12h165124050-156-barbar-gaming-pc/650451?fbclid=IwAR00gus8VQtI-whoSpdTdw9C-BrZjpDQ3VWE8E1rgx1wUBHX3LvIOpsIaT4

 

Hvor billig kan man få en stasjonær PC med tilsvarende ytelse? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For stasjonær så vil CPU i5-12400 være litt bedre. Og for grafikk vil vel RTX 3060, RTX 4060 og RX 6600 XT være litt bedre.

Så en må nok regne med ca 12000 for en slik stasjonær om en skal kjøpe en ny uten å bygge selv. På tilbud kanskje 10000.

Jeg ser at maskiner med Intel Core i5 12400, RAM 8 GB, GeForce RTX 3050 selges for 8500. De mangler da litt RAM, og har litt svakere GPU. Men er nok brukbar til forholdsvis lette spill. Bør bytte  RAM for minst 2x8 GB.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Du sammenligner desktop og mobile CPU/GPU. Stor forskjell på Strømforbruk= stor forskjell på ytelse. Liten tynn laptop vs. Stort kabinett med mulighet for masse kjøling; vannkjøling, store vifter, god ventilasjon.....

Du ofrer ytelse for mobilitet og mindre volum.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

CPU trenger normalt såpass mye kjøling at ytelsen på laptop må strupes for at ting skal fungere ok. CPU-ytelse er derfor en god del dårligere enn på stasjonære maskiner.

Har f.eks en laptop med GTX 1070 skjermkort og det er like raskt på bærbar som det er på stasjonær.

Kortet er riktig nok klokket ned en smule, men det har også litt flere CUDA-kjerner.

En må sånn sett vurdere om en laptop er verdt det i forhold til hva en stasjonær yter.

En har f.eks CPUer til laptop som er ULV (ultra low voltage) som gir bedre batteritid, men de kan ikke kompensere for en desktop-CPU.

Lenke til kommentar
aluxez skrev (3 timer siden):

Hei. 

 

Jeg lurer litt på hvor stor forskjellen er hvis man snakker om en litt enkel PC til gaming av lettere art (CS2/DotA2 og liknende). 

Jeg har nylig kjøpt denne PCen for 9000 kr ca: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/barbar-gaming-pc/lenovo-loq-15-i5-12h165124050-156-barbar-gaming-pc/650451?fbclid=IwAR00gus8VQtI-whoSpdTdw9C-BrZjpDQ3VWE8E1rgx1wUBHX3LvIOpsIaT4

 

Hvor billig kan man få en stasjonær PC med tilsvarende ytelse? 

Du vil nok havne på en lignende pris for en stasjonær med samme ytelse. Når det gjelder Mid/High End så vil nok stasjonær bli noe billigere å ha bedre ytelse.

Lenke til kommentar

Jeg vil også nevne dette med støy. Det kan være litt lyd fra en stasjonær. Men jeg gav opp gaming laptopen på grunn av støyen. Ville koble den til tv-en for å kunne ligge på sofaen å spille, men kunne ikke høre lyd fra tv-en på grunn av viftestøy. 

Dette var en dyr maskin, men viftene gikk 24/7, også når jeg bare brukte nettleser etc... Ble så plagsomt at jeg valgte å selge den. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
aluxez skrev (2 timer siden):

Hei, takk for svar. 

 

Hvordan tenker dere den nevnte laptopen presterer hvis man sammenligner med en billig stasjonær PC, f.eks denne: https://www.elkjop.no/product/gaming/gaming-pc/stasjonar-gaming-pc/hp-victus-15l-i5-1285121660s-stasjonar-gaming-pc/611467 ? 

Jeg tror grafikkortet er litt bedre i laptopen, mens CPU er litt bedre i den stasjonære. Men ikke store forskjeller. Den stasjonære bør oppgraderes til minst 16 GB RAM.

Ser at laptop har ddr5 minne, det kan nok hjelpe til å gjøre "CPU" omtrent like rask som den andre.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

En viktig forskjell er hvor lenge maskinen varer; på en stasjonær så kan du enkelt bytte deler (i hvert fall hvis du unngår proprietært Dell/HP-style), slik at du kan få til en grei oppdatering ved å kjøpe ny SSD og GPU etter noen år. Med en laptop blir det ren brukt og kast. 

I tillegg så er gjerne slitasjen på laptop høyere (skjermhengsler og annen mekanikk osv), og igjen, hvis noe ryker, så må du prøve å finne proprietære deler eller gi opp og kaste og kjøpe nytt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...