Gå til innhold

Nas server hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Qnap har vel mest hardware for pengene, og synology har best software.

Asustor mista vel ryktet sitt når de for noen år siden hadde ett megastort innbrudd som gjorde at folks filer på folks egene naser ble kryptert mot løsepenger. De sier vel det er trygt nå men det ga dem en ripe i lakken.

Selv meget fornøyd med Synology. Fantastisk software.

Gigabit er forøvrig trege greier. Om du kun har gigabit nettverk ville jeg sett på å oppgradert det og. Selv kjører jeg 2.5Gbit som gjør overføringer litt mere levbart.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (19 minutter siden):

Ingen av dem. De er ikke spesielt egnet til å kjøre plex server.

Nja, det kommer an på. Hvis TS ikke skal transcode, bare direkte avspille, så er det ikke noe problem.
Alle produsentene tilbyr NAS-er som støtter hw transcoding og da åpner det for å transcode litt også, selv om CPU-en er for svak.
Men ja, utvalget er noe begrenset og de har begresninger når det gjelder oppløsning og HDR->SDR.

TS, her er en liste du kan bruke som et utgangspunkt.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1MfYoJkiwSqCXg8cm5-Ac4oOLPRtCkgUxU0jdj3tmMPc/edit?usp=sharing

Lenke til kommentar

Støtter SnusBoks i den. 
Har selv tidenes enkleste løsning med en gammel og strømgjerrig kontorklient som jeg har satt opp med et par VM'er. 
Der kjører jeg noe så simpelt som Samba på en av de som blir synkronisert opp mot backup som jeg har stående i et isolert rom i garasjen i tilfelle huset skulle brenne ned. 

Er garantert utrolig mye funksjonalitet jeg går glipp av, og jeg har enda ikke fått surra meg til automatisk sync av bilder fra telefoner osv, men jeg har stålkontroll på alt av filer jeg ønsker å ta vare på og alt skjer lokalt. 

Som igjen fører til at jeg føler meg ganske godt beskyttet mot dette: 

Complexity skrev (14 timer siden):

folks egene naser ble kryptert mot løsepenger

 

 

 

 

Har ikke brukt Plex før, men hører alle skryter veldig mye av det. 
Går jeg glipp av noe dersom jeg ikke piratkopierer eller lager egne filmer som jeg vil vise frem på TV'en? 

I så fall ville jeg (i min spesifikke situasjon) bare kjørt opp en ekstra VM og kjørt plex der fra samme maskin som kjører Samba.. 

Poenget er, som SnusBoks sier, at man får veldig mye mer fleksibilitet dersom man bygger ting selv, og om du legger 10 000,- i en NAS-boks uten HDD'er, så har du veldig bra NAS.

Dersom du legger 10 000,- i en server uten HDD'er, så har du noe som er nyttig til basically hva som helst på et lite nettverk, og du velger selv hvor du vil legge inn "kruttet" på HW'en din. 

Teknisk sett kan du jo kjøre f. eks TrueNAS på en Raspberry som koster 500,- om du ønsker, uten at det nødvendigvis er noe jeg ville anbefalt.. Penget er at da er det dumt å betale 9 500,- mer for noe som gjør den ene jobben utrolig bra, men har færre andre bruksområder. 

 

 

Endret av Cyrio
Lenke til kommentar

Om du ikke har noen terrabyte med filmer så er vel ikke Plex så mye vits..

Og om du har det så vil jeg annbefale Jellyfin, som er Plex bare open source og gratis. 
Kjører det på min Synology nas og det funker veldig bra. Jellyfin har appper til det meste, og heldigvis til min LG tv og så funker sømmløst å trykke play på det jeg vil se.

Har GPU i min Synology så jeg kan transcode (nyere Synology har ikke GPU) men har aldri sett vitsen for jeg kjører jo fint 4K HDR video gjennom nettverket uten å transcode.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Om du ikke har noen terrabyte med filmer så er vel ikke Plex så mye vits..

Og om du har det så vil jeg annbefale Jellyfin, som er Plex bare open source og gratis. 
Kjører det på min Synology nas og det funker veldig bra. Jellyfin har appper til det meste, og heldigvis til min LG tv og så funker sømmløst å trykke play på det jeg vil se.

Har GPU i min Synology så jeg kan transcode (nyere Synology har ikke GPU) men har aldri sett vitsen for jeg kjører jo fint 4K HDR video gjennom nettverket uten å transcode.

Jeg har ett større bibliotek selv, og bruker ofte transcoding. Nå er jeg mye på farten som hotell, overnatte i lastebilen etc, og da er transcoding gull for å få ned databruk på telefon, for eksempel. Bruker du det kun hjemme innenfor ditt eget nettverk er transcoding stort sett meningsløst. 

Plex og Jellyfin gjør i utgangspunktet det samme, men jeg opplever plex som er brukervennlig, det er mindre tull generelt, større mengde enheter støtter Plex, og hardware transcoding (altså med gpu) fungerer somregel bedre på plex, avhengig av hva slags hardware du bruker. 

Har selv ett bibliotek på snaut 200TB for øyeblikket, og har holdt på med dette i mange år nå. Opplever generelt mindre problemer med Plex, men det er som du sier ikke open-source. Lifetime plex pass har imidlertid vært verdt hver eneste krone for meg. Nå skal det også sies at jeg deler biblioteket mitt med en del andre mennesker, så båndbredde blir etterhvert en faktor, og transcoding kommer inn i bildet igjen. Som standard er min Plex innstilt til å transcode til 1080p, men kan enkelt overstyres av brukeren med 2 museklikk, til det de selv ønsker. Når man håndterer 4k remux filer på 80-100gb per film, så har dette veldig mye å si på båndbredde når flere skal se samtidig.

Lenke til kommentar
2 hours ago, SnusBoks said:

Jeg har ett større bibliotek selv, og bruker ofte transcoding. Nå er jeg mye på farten som hotell, overnatte i lastebilen etc, og da er transcoding gull for å få ned databruk på telefon, for eksempel. Bruker du det kun hjemme innenfor ditt eget nettverk er transcoding stort sett meningsløst. 

Plex og Jellyfin gjør i utgangspunktet det samme, men jeg opplever plex som er brukervennlig, det er mindre tull generelt, større mengde enheter støtter Plex, og hardware transcoding (altså med gpu) fungerer somregel bedre på plex, avhengig av hva slags hardware du bruker. 

Har selv ett bibliotek på snaut 200TB for øyeblikket, og har holdt på med dette i mange år nå. Opplever generelt mindre problemer med Plex, men det er som du sier ikke open-source. Lifetime plex pass har imidlertid vært verdt hver eneste krone for meg. Nå skal det også sies at jeg deler biblioteket mitt med en del andre mennesker, så båndbredde blir etterhvert en faktor, og transcoding kommer inn i bildet igjen. Som standard er min Plex innstilt til å transcode til 1080p, men kan enkelt overstyres av brukeren med 2 museklikk, til det de selv ønsker. Når man håndterer 4k remux filer på 80-100gb per film, så har dette veldig mye å si på båndbredde når flere skal se samtidig.

Om man tenker å streame på farten så har nok transcoding noe for seg ja.

Selv orker jeg ikke å dalle med VPN å sånt når jeg er på farten så dumper heller filer over på noe før jeg drar eller streamer noe fra en av de ørten tjenestene man har tilgang på..

Men hjemme er det fint med Jellyfin på alle enhetene.

Synology sin Photos app er forøvrig meget bra. både til å ta backup og for å bla gjennom filer. 

Qnap har vel flere forsjellige photos apper og de er vel så som så har jeg skjønt.. Men har ikke testet selv.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 timer siden):

Om man tenker å streame på farten så har nok transcoding noe for seg ja.

Selv orker jeg ikke å dalle med VPN å sånt når jeg er på farten så dumper heller filer over på noe før jeg drar eller streamer noe fra en av de ørten tjenestene man har tilgang på..

Men hjemme er det fint med Jellyfin på alle enhetene.

Synology sin Photos app er forøvrig meget bra. både til å ta backup og for å bla gjennom filer. 

Qnap har vel flere forsjellige photos apper og de er vel så som så har jeg skjønt.. Men har ikke testet selv.

VPN (wireguard i mitt tilfelle) er noe man setter opp på server siden en gang, og lar det være. Det har ingenting med normal pc eller telefon å gjøre. Målet er å gi serveren en permanent ip med mulighet til å åpne porter, uten å eksponere sitt hjemmenettverk ut med ekte ip. Det hele er satt opp på 90 sekunder om man har gjort det noen ganger, og er ikke noe du rører i ettertid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...