Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Registrere bil på et NUF... namsmann?


vmax81

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
28 minutes ago, Hedonism said:

Du kan ikke som norsk statsborger bruke bilen uten en del vilkår er oppfylt om den er registrert på et NUF, sånn at du er klar over det.

Linken er fullstendig skivebom. Den gjeld for arbeidstakar som får bil av utanlandsk arbeidsgiver. NUF er per definisjon ikkje utanlandsk; det er den norske delen av eit utanlandsk firma, og ein bil registrert på eit NUF i Noreg vil vere registrert i Noreg, og du treng ikkje søke om å bruke den. Det står til og med på sida du lenker til:

Quote

Vær oppmerksom på at kjøretøy stilt til rådighet av et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF) ikke anses som stilt til rådighet av en arbeids- eller oppdragsgiver etablert utenfor Norge.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med dette i praksis?

Klippet fra ChatGDP:

Namsmannen i Norge har myndighet til å gjennomføre tvangssalg for å inndrive gjeld. Hvis det foreligger en rettslig beslutning om tvangssalg, kan namsmannen ta nødvendige skritt for å realisere eiendeler og gjøre opp for gjelden. Dette kan omfatte salg av eiendom, kjøretøy og andre verdifulle eiendeler.
 
Når det gjelder biler registrert i et norskregistrert utenlandsk foretak (NUF), kan det være mer komplekst. Utenlandske selskaper er underlagt egne jurisdiksjoner, og namsmannens myndighet kan begrenses når det gjelder utenlandske foretak. Derfor er det viktig å få juridisk rådgivning og kontakte namsmannen for å få nøyaktig informasjon basert på de spesifikke forholdene i saken din.
Lenke til kommentar

Hvis du eier en bil og har betalt for den, og omregistrerer den på et NUF uten at NUFet faktisk betaler for bilen, og du fortsetter  å bruke den, kommer nok namsmannen til å ta beslag og argumentere med at du fortsatt er reell eier selv om NUFet er eier på papiret. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (4 timer siden):

Hvis du eier en bil og har betalt for den, og omregistrerer den på et NUF uten at NUFet faktisk betaler for bilen, og du fortsetter  å bruke den, kommer nok namsmannen til å ta beslag og argumentere med at du fortsatt er reell eier selv om NUFet er eier på papiret. 

Men namsmann kan ikke ta beslag i eiendeler i et NUF...kun evt. aksjer, som kan eksempelvis beløpe seg på 1000kr i verdi. 🤔

Ellers var det et godt innspill.

Lenke til kommentar
vmax81 skrev (35 minutter siden):

Men namsmann kan ikke ta beslag i eiendeler i et NUF...kun evt. aksjer, som kan eksempelvis beløpe seg på 1000kr i verdi. 🤔

Ellers var det et godt innspill.

1: Namsmannen kan ta beslag i eiendeler som er registrert i NUFets navn og som du påstår at NUFet eier, hvis NUFet ikke faktisk er eier

2: Aksjene i et lite NUF med begrenset virksomhet er gjerne verdt i alle fall summen av verdien av eiendelene minus NUFets gjeld. Overfører du bilen til NUFet og NUFet ikke har verdi er aksjene i NUFet (eller aksjene i det utenlandske selskapet du bruker for å registrere et NUF) verdt det bilen er verdt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (1 time siden):

1: Namsmannen kan ta beslag i eiendeler som er registrert i NUFets navn og som du påstår at NUFet eier, hvis NUFet ikke faktisk er eier

2: Aksjene i et lite NUF med begrenset virksomhet er gjerne verdt i alle fall summen av verdien av eiendelene minus NUFets gjeld. Overfører du bilen til NUFet og NUFet ikke har verdi er aksjene i NUFet (eller aksjene i det utenlandske selskapet du bruker for å registrere et NUF) verdt det bilen er verdt. 

Så løsningen er at NUFet kjøper bilen direkte fra selger med egne midler? Og jeg kan da bruke bilen?

Gjelder en bil til maks 100k. 

 

 

Lenke til kommentar

Var en lignende tråd i økonomiforumet, hvor formålet var å gjemme unna verdier for beslag. Er du eier av foretaket, kan trolig en overføring av verdien omstøtes ved inndrivelse, som beskrevet i dekningsloven. Hvis formålet er å gjemme unna verdier for å hindre inndrivelse, kan det også være straffbart.

Jeg skal ikke moralisere for mye her, men man kommer gjerne bedre ut av det på lang sikt hvis man går løs på gjeldsproblemene heller enn å forsøke å snike unna verdier. Hvis du trenger bil for eksempel for å kunne beholde jobben, kan det være et argument i forhandlinger med kreditorer. Kommunene har også plikt til å tilby økonomisk rådgiving ved gjeldsproblemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Som er deg? No bør du ta mine antakelser med ei klype salt, ettersom eg i motsetning til @Herr Brunikkje er jurist... Men eg tippar at namsmannen vil konkludere med at du er reell eigar, og prøver på kreditorsvik.

Man har uansett rett til å beholde bil opptil 1G, som er 118k pr dags dato. Dette i tilfeller der man har reelt behov for bilen. 

Dette er for å slippe tvilstilfelle i en pågående tvistesak mot kreditor. Det beste er nok å kontakte namsmann direkte for å høre om råd.

Lenke til kommentar
vmax81 skrev (1 time siden):

Så løsningen er at NUFet kjøper bilen direkte fra selger med egne midler? Og jeg kan da bruke bilen?

Gjelder en bil til maks 100k. 

Ja, så lenge salget er reelt er det bare aksjene som kan beslaglegges. Men da får jo du som selger bilen penger. Som namsmannen kan beslaglegge. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, vmax81 said:

Dette er for å slippe tvilstilfelle i en pågående tvistesak mot kreditor. Det beste er nok å kontakte namsmann direkte for å høre om råd.

Om tanken din er å opprette NUF, skyte inn 100k i det, også kjøpe bil, så er eg ikkje overtydd om at det er ein øvelse som vil gjere kreditor mindre irritert enn om bilen står på tunet i ditt namn...

Det er heller ikkje allverda å hente for kreditor i å selge såpass billige biler - og i mange tilfeller er jo det at du har bil i kreditor si interesse, ettersom det aukar området du kan få jobb i, og dermed inntektspotensialet ditt.

Endret av barfoo
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 minutter siden):

Om tanken din er å opprette NUF, skyte inn 100k i det, også kjøpe bil, så er eg ikkje overtydd om at det er ein øvelse som vil gjere kreditor mindre irritert enn om bilen står på tunet i ditt namn...

Helt sant..det beste er å la namsmann vurdere om jeg kan ha en bil under grunnbeløpet pga. behov. Så slippe å gå den lange veien ned et NUF.

Lenke til kommentar

Det følger av tvangsfullbyrdelsesloven § 7-13 som regulerer usikkert eierskap at namsmannen kan ta utlegg i alt du besitter, inkludert bil, så lenge du ikke sannsynliggjør at noen andre er eieren. 

For å sannsynliggjøre at noen andre er eier må du kunne vise hvordan eierskapet gikk over på den andre. Jo mindre dette "hvordan" minner om en regulær rettsovergang, jo vanskeligere og verre for deg, og hvis den nye eieren er et rettssubjekt som kontrolleres av deg og du fortsatt har bilen i din besittelse begynner vi å nærme oss at den praktiske muligheten for deg er umulig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
krikkert skrev (2 timer siden):

Det følger av tvangsfullbyrdelsesloven § 7-13 som regulerer usikkert eierskap at namsmannen kan ta utlegg i alt du besitter, inkludert bil, så lenge du ikke sannsynliggjør at noen andre er eieren. 

For å sannsynliggjøre at noen andre er eier må du kunne vise hvordan eierskapet gikk over på den andre. Jo mindre dette "hvordan" minner om en regulær rettsovergang, jo vanskeligere og verre for deg, og hvis den nye eieren er et rettssubjekt som kontrolleres av deg og du fortsatt har bilen i din besittelse begynner vi å nærme oss at den praktiske muligheten for deg er umulig. 

Takk for svar.

Jeg besitter ikke en evt bil idag, så det må være at NUFet kjøper en bil direkte fra andre enn meg. Hovedregelen er vel uansett at NM kan ta beslag i aksjer, men ikke eiendeler..kun hvis selve NUFet er skyldig kreditor. Noe som ikke er tilfelle her. 

Lenke til kommentar

Det er hovedregelen, men som i så mange andre situasjoner er unntakene praktisk viktige.

Hvor får NUFet pengene sine fra i denne situasjonen? Hvis det låner pengene fra deg kan namsmannen ta utlegg i kravet. Hvis du skyter det inn som aksjekapital kan namsmannen ta pant i aksjene, tvangsselge dem, og så kan kjøper likvidere selskapet og ta likvidasjonsutbyttet. Men det er helt riktig at denne veien er lang og kronglete, og at det er det som er hovedregelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...