Gå til innhold

Gjenbruk av klær, hvem er det for?


Anbefalte innlegg

Det dukker stadig opp flere utslagssteder med gjenbruk av klær, i tillegg til Fretex. Noen av disse stedene tilbyr faktisk gratis klær eller tilnærmet gratis, altså klær helt ned til 20kr plagget. Min kone var innom et slikt sted i helgen, hvor hun var på utkikk etter brukte skisko til et av barna. Denne spesifikke butikken tilbyr privatpersoner å leie hyller, slik at de selv forsyner hyllen med brukte klær, ofte fra egen garderobe. De som leier hyllen, bestemmer også prisen.

Når hun kom hjem, hadde hun gjort et kupp mente hun. I tillegg til skisko, hadde hun funnet en hylle hvor klær kostet 50kr plagget. Da hadde hun kjøpt en nesten ubrukt treningsgenser og treningsbukse, til den nette sum av 100kr. Begge var Adidas og ligger på rundt 4-500kr plagget skal man kjøpe det nytt, altså en "rabatt" på nesten 90%.

Eufori og følelsen av å gjøre et så stort kupp, fikk meg til å tenke. Er dette egentlig for oss? Vi har råd til å kjøpe disse plaggene til nypris og er det vi som skal kjøpe disse plaggene til gi-bort-pris bare for å kjenne på litt ekstra endorfiner? Vi hadde en diskusjon på dette, hvor jeg mener at klær som er satt så lavt i pris, er ikke ment for oss og at folk skal føle de gjør et kupp. Jeg mener at disse klærne er ment til de som har dårlig råd, for å få mulighet til å kjøpe kvalitetsklær, som også er kule og trendy, for en slikk og ingenting. Jeg mener hun skulle gått en annen hylle, hvor prisene ikke var tilnærmet symbolske, og kjøpt tilsvarende klær der heller. Hun er totalt uenig og mener at gjenbruk er bra uansett og hun tror ikke hensikten med den lave prisen er å tiltrekke seg de med dårligst råd, men å bare få solgt klærne. Noe de definitivt blir, med den lave prisen.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fremstår for meg som åpenbart at vi har et enormt overforbruk (eller overkonsum) av klær i Norge. At nykjøpene kan reduseres ved hjelp av økt bruktomsetning må være en gevinst uansett hvem som kjøper de brukte plaggene.

Jeg kjøper brukte klær med særdeles god samvittighet, ikke fordi jeg ikke har råd til nye klær, men fordi jeg da vet at plagget kommer til å bli brukt (ofte brukt til det er utslitt), og ikke dumpet på en haug.

Å forbeholde brukte klær (eller andre konsument-artikler) til lavinntektsindivider eller -familier tror jeg er ei tungvindt løype å tråkke opp. Kontrollmekanismene vil sannsynligvis i veldig stor grad ødelegge for gevinsten - og det å kjøpe brukte eller nye klær blir en klassegreie samfunnet ikke er tjent med.

At det nå er trendy å kjøpe brukt er positivt. Jeg håper det fortsetter - selv om det i noen tilfeller har gjort at prisene på brukte klær kan virke noe høy hos aktører som nettopp Fretex av og til.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Brukt er for alle, og det gjelder samme prinsipp som de fleste steder ellers, førstemann til mølla. Men jeg ser også poenget ditt. Nå tenker jeg at alle burde handle mer brukt, eller bruke opp det man har før man kjøper nytt. Samt å gi vekk mer til bruktbutikker i stedet for å bare kaste det. Greia er jo at vi har et sinnsvakt overforbruk av alt mulig her i verden og det er ikke bærekraftig i lengden. Nå har man kommet dit at gjenbruk er kult og ikke sett på som noe for fattige eller spesiellt interesserte, og det er flott. Da kan det hende at vi som storsamfunn klarer å snu på den overforbruk-psyken vi lider av.

Når det gjelder klær, leker og utstyr til barn er jeg veldig for gjenbruk da mange ting knapt er brukt før barna vokser ut/fra det. Det var jo også derfor konen din var i denne bruktbutikken. Og om hun skulle finne noe annet hun liker og kan bruke, så er det bare fint. Løsningen på problemet deres er enkel, donèr og selg det dere ikke lenger bruker selv, til en rimelig penge, og gi andre sjangsen til å gjøre et kupp  😉

Lenke til kommentar

Jeg tror at disse butikkene vil selge mest mulig. Og at dette ikke er et tilbud forbeholdt de med dårlig råd. Og dermed at her er det fritt frem å kjøpe det en vil.

Jeg vil også nevne dette med tilbud og etterspørsel. Til større etterspørsel slike butikker får til mer lønnsomt er det å selge brukte klær. Det er gunstig både for at det skal finnes slike butikker (økonomisk grunnlag), og gjør at folk vil selge brukte klær heller enn å kaste de. Prisene vil gå noe opp om det er god etterspørsel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At vi har et enormt overbruk av klær i Norge er det ingen tvil, hvertfall hos enkelte. På hjemmesiden til denne butikken, var det noen som hadde solgt over 800 klesplagg i denne butikken, så noen har definitivt handlet mye klær.

Disse hyllene man leier, koster veldig lite, slik at man kan egentlig selge ett klesplagg for å dekke inn denne kostnaden. Ordningen er altså ikke for å maksimere profitt for butikken, men for å gjøre det mer tilgjengelig for folk å bli kvitt mengden med klær folk tydeligvis har liggende. Man må ha profitt for å kunne drive, men det er altså ikke det som er drivende for denne foretningsidéen. Derfor mener jeg at når noen velger å sette klesplagg til 50kr og noen hyller ned til 20kr, så er det ikke for at vedkommende ønsker å få mest mulig igjen for plagget sitt. Man kan lett ta det dobbelte som også vil føles som et kupp. Prisene hos feks Fretex øker sammen med etterspørsel, men jeg tror ikke prisene på de plaggene som tråden handler om vil øke tilsvarende. Prisene er så lave, at jeg tror baktanken er å kunne gi folk med dårlig råd en sjanse til å eie kvalitetsprodukt som de vanligvis ikke har mulighet for å kjøpe.

Jeg nevnte også innledningsvis gratisbutikk. Vi har en gratisbutikk i området hvor folk donerer bort klær, utstyr, leker osv. Denne butikken er for alle. Satt litt på spissen, kan vi gå her og virkelig kjenne på følelsen av å gjøre et kupp. Denne butikken er selvsagt ment for de med dårlig råd, men når klær koster ned i 20kr, så mener jeg det ikke handler om bare gjenbruk, men også for å hjelpe de med dårlig råd.

Lenke til kommentar

Det kostet 5-600 kr for hjemmestrikket genser på Fretex for et år siden. Ullplagg av kvalitet har blitt kjempedyrt å kjøpe nytt, så nå er det flere som handler i bruktbutikker. Ikke bare folk som har dårlig råd og studenter, eller de som er over gjennomsnittet opptatt av klesdesign og vil skille seg ut i klesveien.

Prisene på klær på loppemarkeder har også gått opp. 200 kr for en gammel frakk. Men som regel av mye bedre kvalitet enn det som produseres nå i de vanlige kleskjedene. Jeg så på kåper før jul på Steen og Strøm, og de jeg kunne tenke meg lå på ca. 8000 kr. Det er langt over det jeg vil spandere.

I en tid hvor alt har blitt dyrere, kan det være at den forurensende klesindustrien med "fast fashion" reduseres. Jeg minnes hvalen full av plastikk.

Det har også blitt trendy å reparere klær så de varer litt lenger. Men spørs om denne hobbyen vil ta av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.minmote.no/nyheter/a/9zRde9/fretex-kritiseres-for-hoye-priser?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row5_pos2&utm_medium=dre-65b3cd4a773618520ceacb16

Ingrid Olsen Finvåg (25) la nylig en video på sin TikTok-profil der hun deler sin frustrasjon rundt prisene på Fretex.

«Hva har skjedd med at Fretex skulle være for dem med mindre penger?» sier hun spørrende i videoen, som i skrivende stund har 191.000 visninger.

I videoen viser hun frem plagg hun har funnet på Fretex i Bodø med priser som 249 og 349 kroner.

«Når det koster like mye på Fretex som å gå på salget i butikken selv, hvor skal de med lite penger handle? Jeg skjønner det ikke», fortsetter hun i videoen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...