Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bråk fra sikringskap "kontaktor" blinker og knepper høyt (i forbindelse med vannpumpe).......


Anbefalte innlegg

Må virkelig en kontaktor bråke slik ? Løsninger?  Soverom like ved sikringskapet, veggen funker da som "høytaler" .....

Her er den som syntes å bråke i fra sikringskapet (blinker også når det knepper), den helt til venstre merket Multi 9 CT (Merlin Gerin):

 

image.png.27acfa3085934eb9b54c5e127bca082f.png


Her er trykktanken:

image.png.671f798c5f9e47f57e0970d73696b321.png

Se videon herunder ⤵️

Endret av infoerbra
Tydeliggjøring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres helt normalt ut, men jeg håper du fremprovoserte alle innslagene i video, hvis ikke bør antagelig noe hysterese /grenseverdier justeres. 

Hvis lyd er sjenerende kan kanskje kontaktor plasseres et annet sted, f. Eks nermere pumpa, slik at den høres mindre fra boarealer. 

Lenke til kommentar

Ja, dette er et eksempel på den type jeg tenker på.

Men jeg vet ikke om hva slags pumpe du skal styre, om du gjør det med to eller tre faser. Den du har funnet frem er enfase. Bildet er for dårlig til at jeg kan se hva slags kontaktor du har nå.

25A som den du har funnet tenker jeg er mer enn nok, men sjekk motorvernet ditt i alle fall

Lenke til kommentar
On 28.1.2024 at 11:38 PM, infoerbra said:

Kan denne funke til formålet? (eller er vi på villspor her) ? :

https://www.onninen.no/carlo-gavazzi-solid-state-kontaktor-rgc1a60a25kke/p/CMD861

 

Jeg hadde for en tid tilbake en lignende utfordring hos en kunde, og snakket med leverandør om denne (eller en svært lik komponent).

ihht leverandør krever den ekstremt god kjøling, kombinert med litt spesiell formfaktor, mente han (som tross alt har som jobb å selge dem). 

At de ikke er spesielt godt egnet i boligskap som ditt 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, SirAmp said:

Jeg hadde for en tid tilbake en lignende utfordring hos en kunde, og snakket med leverandør om denne (eller en svært lik komponent).

ihht leverandør krever den ekstremt god kjøling, kombinert med litt spesiell formfaktor, mente han (som tross alt har som jobb å selge dem). 

At de ikke er spesielt godt egnet i boligskap som ditt 

Takk. Setter pris på denne tilbakemeldingen! Det er litt å sette seg inn i her skjønner jeg. Jeg tenker å oppdatere hovedinnlegget nå med bilde av trykktank osv.

Lenke til kommentar

AC 7A Såfremt det er en lett induktiv last, men jeg tenkte pumpemotor AC3 inntil 5A

De trenger ikke ekstremt med kjøling, de må monteres med avstand i mellom slik at luften sirkulerer fritt mellom enhetene.

De er riktignok ikke laget for å stå bak den avdekningen du har, da må du slisse ut plass.

Endret av fwrummel
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var litt tydeligere bilde nå og ser at vernet er innstilt på 5,5A. Da kan ikke den solid-state kontaktoren du fant benyttes, men tilsvarende bare et hakk større. I databladet som er på nettsiden du fant finner du en tabell med varianter du kan velge blant. Det du skal se etter er en med AC3 strøm høyere enn 6A og styrestrøm 230V. Hvis du er redd for varme kan du velge en som er litt overdimensjonert.

Men jeg tenker at pumpen ikke går så lang tid av gangen og at kontaktoren ikke rekker å bli varm.

Det ble nevnt tidligere i tråden at du kan flytte utstyret ned i egen boks/skap nede ved trykktanken. Det er en god ide det også, men krever litt mer arbeid.

 

Lenke til kommentar
infoerbra skrev (4 timer siden):

Har oppdatert hovedinnlegget (helt øverst ⤴️), med 2 ekstra bilder + mer info.

Kontaktoren skal vel ikke skru av og på pumpa, men bare "skru på" deler av systemet? Tipper kontaktoren bare er utslitt og at den egentlig skal ligge inne hele tiden.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (7 timer siden):

Kontaktoren skal vel ikke skru av og på pumpa, men bare "skru på" deler av systemet? Tipper kontaktoren bare er utslitt og at den egentlig skal ligge inne hele tiden.

Dette er nok en standard startkrets for en motor som består av denne kretsen:

Kortslutningsvern >> Kontaktor >> Motorvern >> Pumpemotor

Kortslutningsvernet syns ikke på bildet, men er sikkert en standard automatsikring med C-karakteristikk.

Kontaktoren starter og stopper pumpen.

Endret av fwrummel
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Kunne ikke dette blitt løst med et vekselrele?

Av bildet av trykktanken ser det ut som det er montert en pressostat som direkte styrer en kontaktor, det er den sorte klumpen på rørledningen. En enklere krets og like funksjonell kan man knapt tenke seg.

Hvis du med et vekselrele tenker på et skrittrele som må ha puls På og puls Av, eller Set-Reset innganger så blir nok det mer plundrete styring, det enkleste og mest riktige er slik det er utført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fwrummel skrev (43 minutter siden):

Av bildet av trykktanken ser det ut som det er montert en pressostat som direkte styrer en kontaktor, det er den sorte klumpen på rørledningen. En enklere krets og like funksjonell kan man knapt tenke seg.

Hvis du med et vekselrele tenker på et skrittrele som må ha puls På og puls Av, eller Set-Reset innganger så blir nok det mer plundrete styring, det enkleste og mest riktige er slik det er utført.

Han tenker nok på en type rele som er mindre og lager mindre lyd når de legger inn og ut.

Det er nok ikke noe jeg ville brukt over tid på en motor, selv om typene jeg normalt bruker tåler 8A.

 

Noe ala dette:

https://no.rs-online.com/web/p/electromechanical-interface-relays/1750530?cm_mmc=NO-PLA-DS3A-_-google-_-CSS_NO_EN_Pmax_Test-_--_-1750530&matchtype=&&gad_source=1&gclid=CjwKCAiA_OetBhAtEiwAPTeQZ7o0_88USwzVDsDZ9QHTxbwFdvUYkC0pDhTch3ne0BEpldAqz_psMhoC9zgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...