Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota auris ekstralys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
33 minutes ago, Powertrainer said:

Har ingen erfaring med auris med det er vel som alle andre biler, styrestrøm fra pluss på langlys via strømtyv(det er det enkleste), og hovedstrøm fra plusspol på batteri via egen sikring.

Varierer. Noen har styringa på minus.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Toyota er ikke så teknologiske at de kjører lysene på canbus da?

Hvis man liker å bruke penger kan man alltids kjøpe en canbus styrestrømsgiver, men det er bra mye billigere å gjøre det på den tradisjonelle måten og heller bruke en motstand for å unngå falske feilmeldinger.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Powertrainer said:

Hvis man liker å bruke penger kan man alltids kjøpe en canbus styrestrømsgiver, men det er bra mye billigere å gjøre det på den tradisjonelle måten og heller bruke en motstand for å unngå falske feilmeldinger.

Ja kan man gjøre det på den tradisjonelle måten da? Om lyktene er canbus styrt så må man vel lese ut datasignalet for å vite når langlyset skal på?

Lenke til kommentar
27 minutes ago, sedsberg said:

I mange tilfeller kan man koble både + og - fra langlyset til styrespolen på reléet. Da spiller det ingen rolle om det er styrt via + eller -. Da kommer det evt. an på hvor kresen ECU er på belastningen.

Men da vil jo ekstralyset være påslått hele tiden..

Edit: leste på feil svar. Tenkte om lykta var canbus styrt.

Er den ikke det er der bare å koble seg på ledningen til langlysene ja.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Ja kan man gjøre det på den tradisjonelle måten da? Om lyktene er canbus styrt så må man vel lese ut datasignalet for å vite når langlyset skal på?

Ekstralyset tar styrestrøm fra langlyset så det er ingen problem, man kan derimot oppleve falsk feilmelding på lysene pga lasten som spolen på releet skaper på kursen.

Endret av Powertrainer
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Powertrainer said:

Ekstralyset tar styrestrøm fra langlyset så det er ingen problem, man kan derimot oppleve falsk feilmelding på lysene pga lasten som spolen på releet skaper på kursen.

Ja om det er gammeldags lys på den så går jo det helt fint. Derfor jeg lurte på hvor teknologisk en "Toyota Auris" er. Nevnes jo ikke årsmodell men kansje alle utgavene har gammeldagse lykter med seperat ledning til hver pære.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (12 minutter siden):

Ja om det er gammeldags lys på den så går jo det helt fint. Derfor jeg lurte på hvor teknologisk en "Toyota Auris" er. Nevnes jo ikke årsmodell men kansje alle utgavene har gammeldagse lykter med seperat ledning til hver pære.

Er det interne eller eksterne drivere for lysene så må man koble seg på primærsiden (12V) da led&xenon ofte opererer med andre spenninger, men har som sagt ikke erfaring med Auris så vet ikke hvordan lyktene er på den.

Lenke til kommentar

Har bilen et eget fjernlys? Ei egen pære som tennes når langlysene settes på, eller er det kun "bi"-lys der det er samme lyset som lyser, men en skjerm som flyttes eller at pæra flyttes på for å endre fra nærlys til fjernlys?

Lenke til kommentar

I den store sikringsboksen i motorrommet er det som regel en eller flere ledige "sikrings-slotter" ved de store lego sikringene. Her står det klargjort 12v+ stikk som man kan bruke, og en vanlig kabelsko passer utmerket på disse, se bilde. 

 

image.jpeg.fb051a9842f2d0c85166f8b4db8c9ec3.jpeg

 

For en skjult montering trekk ledningen ned sammen med hovedåra til den kommer ut en plass på undersiden av sikringsboksen. Eller gjør det stygt og bare borr et lite hull i siden på lokket og dra ledningen igjennom dette. Husk egen sikring på kursen. 

Den første årgangen av Auris Hybrid hadde vel HB3 fjærnlys og H7 nærlys. Dette var minus styrt. De senere modellene har vel noe HIR2 søppel, som er pluss styrt.

Jeg har enda ikke opplevd noen problemer rundt varsling eller bus systemer ved ettermontering av lys på Toyota hybridene. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...