Gå til innhold

Oppringt av et norsk nummer, men fra noe indiske svindler greier.


Anbefalte innlegg

Ble nettopp oppringt fra to norske numre, som mest sannsynlig var svindel. Svarte på den første og fikk høre at det var noe indiske greier og la fort på. Rett etterpå ringte de opp igjen med ett annet norskt nummer, men da svarte jeg ikke. Han viste også navnet mitt… Men i og med at jeg svarte på den første, kan noen ting skje nå? 
 

Numrene var +47 461 79 922 og +47 466 55 883. Er vel mest sannsynlig spoofing. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig grovt regnet er det to metoder:

1. Du blir ringt opp, og så blir du loppet når du på pcen gjør det de instruerer deg om.

2. Du blir ringt opp av et utenlandsk nummer, de legger umiddelbart på, du ringer opp igjen. Nummeret viser seg å være et som er svindyrt å ringe til, tilsvarende våre 829-nummer.

Så lenge du hverken ringer tilbake eller gjør det de ber om er du "immun" mot å bli loppet.

(Litt på siden kan det nevnes at mange av oss finner underholdning i å late som om vi følger instruksene de gir oss for (1), men vi er naturligvis stokk dumme og må ha dem til å gjenta instruksene gang på gang, så taster vi feil, så får pcen blåskjerm og må restarte, som selvsagt tar en evighet osv. Bonuspoeng om man har tilgang på en indisk kollega på kontoret som plutselig skjeller dem ut på deres eget morsmål. Det er imidlertid en risiko for at de blir så provosert at de med overlegg spoofer ditt nummer når de deretter ringer andre.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Sheldon( said:

Men i og med at jeg svarte på den første, kan noen ting skje nå?

I og med at du høres ut som om du er klar over både hva dette er og hvilke metoder dem bruker, så er det "verste" som kan skje at nummeret ditt har blitt flagga som aktivt og solgt til andre call centere.

 

2 hours ago, Penny said:

(Litt på siden kan det nevnes at mange av oss finner underholdning i å late som om vi følger instruksene de gir oss for (1), men vi er naturligvis stokk dumme og må ha dem til å gjenta instruksene gang på gang, så taster vi feil, så får pcen blåskjerm og må restarte, som selvsagt tar en evighet osv. Bonuspoeng om man har tilgang på en indisk kollega på kontoret som plutselig skjeller dem ut på deres eget morsmål. Det er imidlertid en risiko for at de blir så provosert at de med overlegg spoofer ditt nummer når de deretter ringer andre.)

Også litt på siden... Hvis du liker den slags så regner med du har kjennskap til han her? Hvis ikke. Ta en kikk. Mye scamming the scammers der - ekstremt underholdende.

https://www.youtube.com/@KitbogaShow

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...