Gå til innhold

Noen som kan maskinlæring her?


Anbefalte innlegg

Mulig dette kunne vært postet i et annet forum, men ser til stadighet folk innen IT poste her. Moderatorer kan eventuelt flytte tråden om det er feil forum. :) 

Uansett, jeg har et datasett (Excel) som jeg gjerne kunne tenke meg å bruke maskinlæring på for å se om det kan gjøre prediksjoner eller etablere prediktive relasjoner som jeg selv ikke har oppdaget.

Laget et superenkelt og tilfeldig oppsett nedenfor. Som et tenkt og veldig enkelt eksempel, la oss si jeg ønsker å predikere sannsynligheten for at parameter 2 blir 0 eller 1 i morgen/neste dag.

Da kunne det vært morsomt å kjøre maskinlæring på datasettet for å se om det er mulig å predikere dette gitt de 4 tilgjengelige parametrene. Kanskje finner maskinlæringsmodellen at to X-er på rad under parameter 4 gir en 90 % sjanse for 0 neste dag.

Men det kan jo også være mer komplisert. Kanskje må det være en kombinasjon av alle 4 parameterene + tre dager tilbake i tid og ikke 2. Kanskje finner også maskinlæringsmodellen at parameter 3 er overflødig og har ingen prediktiv verdi. 

Jeg er helt sikker på at maskinlæring kan brukes til dette, så spørsmålet mitt er vel egentlig om det finnes noe out-of-the-box software som en lekmann som meg selv kunne brukt til å teste dette? Eller om jeg er avhengig av å jobbe med en programmerer for å få til dette?

Jeg hyret faktisk inn en programmerer på UpWork som skulle være maskinlæringsekspert for å hjelpe meg med et slikt prosjekt, men det ble en fiasko og det var første gang jeg faktisk bad om å få tilbake pengene. 

image.png.ed0b68916ca2b8008bc998d41d81e211.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (1 time siden):

Høres ut som dette kan bli løst med en Hidden Markov Model.

Det er nok ingen quick fix her. Eneste løsningen jeg ser er å mekke det sammen med Python.

Kan se slik ut. :) 

Ja, jeg kan ingenting om praktisk anvendelse av maskinlæring, så jeg vet ikke hvordan det fungerer i praksis, skjønt jeg skjønner vagt prinsippene bak. 

Spørsmålet er vel om det finnes noe out-of-the-box jeg kan leke med eller om jeg trenger å alliere meg med en profesjonell. Mistenker sistnevnte og tolker svaret ditt også i den retning?

Lenke til kommentar

Mange som bruker R til slike formål og det ligger mye læringsmateriale tilgjengelig på nett

Sitat

R is perhaps one of the most powerful and most popular platforms for statistical programming and applied machine learning.

When you get serious about machine learning, you will find your way into R.

Kilde

https://www.kaggle.com er et konkurrerende produkt/økosystem.

Man kan også jobbe med ML i Microsoft Power BI (Desktop, fritt å bruke). Tutorial: Build a machine learning model in Power BI

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (På 20.1.2024 den 5:13 PM):

Är rätt lätt att bruke python med tensorflow keras och scikit learn om man kan lite python för att få några resultat. 

Men det finns en massa metoder med en massa parametrar så man bör ha en förståelse för vad man gör också. 

Dette er spot on. Tensorflow, Keras, scikit-learn.

 

Anbefaler deg å se denne videoen: 

 

Sjekk ut koden også: https://github.com/nicknochnack/CommentToxicity/blob/main/Toxicity.ipynb

Sjekk ut de andre videoene til Nicholas Renotte også. Er ikke så komplisert som mange tror. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...