Gå til innhold

Android: tillatelser og BankID


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken telefon har du?

På Samsung må Tillatt varsler være på for BankID appen, i tillegg kan Sprettoppvarsel være slått på for at du skal få varslet opp foran på skjermen. Utover det må du påse at BankID appen ikke har blitt satt til Begrenset tilgang under Batteri i appstyring og at appen ikke er på listen over apper som er lagt til i dvalemodus.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nydelig med nedgradering til BankID app som er elendig i forhold til velfungerende bankid på mobil eller hva? Jeg får helt fnatt av denne nedgraderingen og har begynt å bruke kodebrikken igjen. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden bankid.. Har forøvrig samme problem som deg med samsung s23u. 

Lenke til kommentar
minim skrev (4 minutter siden):

Nydelig med nedgradering til BankID app som er elendig i forhold til velfungerende bankid på mobil eller hva? Jeg får helt fnatt av denne nedgraderingen og har begynt å bruke kodebrikken igjen. Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden bankid.. Har forøvrig samme problem som deg med samsung s23u. 

Appen er i realiteten en forbedret versjon av SMS-varianten.

Det gjenstår at nettsteder som krever BankID oppdaterer til den nye løsningen som fungerer bedre enn SMS-versjonen. Noen av bankene gjøre det allerede, andre er sinker.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (Akkurat nå):

Appen er i realiteten en forbedret versjon av SMS-varianten.

Det gjenstår at nettsteder som krever BankID oppdaterer til den nye løsningen som fungerer bedre enn SMS-versjonen. Noen av bankene gjøre det allerede, andre er sinker.

Forbedret? Nå popper ikke ting opp av deg selv, det er OS avhengig og man må i tillegg knotte inn et langt passord som man ikke trengte før. Passordet har heller ikke krav til utskifting så det er gjerne 10-15 år siden om man fikk bankid for lenge siden. 

Lenke til kommentar
minim skrev (17 timer siden):

Forbedret? Nå popper ikke ting opp av deg selv, det er OS avhengig og man må i tillegg knotte inn et langt passord som man ikke trengte før. Passordet har heller ikke krav til utskifting så det er gjerne 10-15 år siden om man fikk bankid for lenge siden. 

Hvordan er det OS-avhengig?

Passord er ikke nødvendig på nettsteder som tilbyr ny type BankID app innlogging, slik som Sbanken. Du må slå på "BankID med skjermlås" i appen, og da er det bare å bruke fingeravtrykk og godkjenne innlogging.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Hvordan er det OS-avhengig?

Passord er ikke nødvendig på nettsteder som tilbyr ny type BankID app innlogging, slik som Sbanken. Du må slå på "BankID med skjermlås" i appen, og da er det bare å bruke fingeravtrykk og godkjenne innlogging.

BankID slutter å virke for de eldre med doro f.eks. Nå må man ha android eller ios. Før holdt det å ha en telefon. For meg som også bytter telefon ofte så er det noe herk å aktivere igjen også siden det tar en time hver gang. Før virket det når man satte i simkort. Det er endeløst med grunner til å beholde den gamle løsningen frem til den nye var bedre som du ser. 

Jeg har skrudd det på, men 99% av stedene må jeg inn med mitt gamle passord. Snart vet vel alle jeg sitter i nærheten av dette passordet siden msn må knotte det inn tide og utide. 

Lenke til kommentar
minim skrev (På 20.1.2024 den 11:23 AM):

For meg som også bytter telefon ofte så er det noe herk å aktivere igjen også siden det tar en time hver gang. Før virket det når man satte i simkort.

Det kreves ikke en times aktivering hvis du velger SMS-bekreftelse.

Med BankID via SMS måtte du slå inn PIN-kode, som er lettere å stjele av folk som sitter i nærheten.

Når det gjelder låsing av løsning, så er det klart at det er synd at løsningen utestenger de som velger å ikke ha en mobiltelefon eller ha en enklere telefon.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

"Bankid på mobil" var jo ganske dårlig brukermessig syns jeg. Hvis man kom borti i en annen knapp når man skulle lese varslet så var det ikke mulig å finne varslet igjen og man måtte vente på å BankId-sesjonen utløp. Nå derimot etter innføringen av bankid-appen, hvis man klikker vekk et varsel så kan man alltids gå manuelt til bank-id appen og gjøre bekreftingen derifra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...