Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

BMW 523i LCI(2007) Girkasse problem


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg skal til å kjøpe en ovennevnt bil, men har et problem her. 
Eier sier at han fikk opp koden Transmission Faulty i iDrive. Når dette skjedde hoppet den ut av Reverse til N når han gjorde det, samme med Drive. På forsøk 2 gikk den i gir. Dette har skjedd 2-4 ganger, han satte fra seg bilen i varm kjeller samme dag dette skjedde.

 

Foranledning til dette var som følger:

Brukt frem til romjula, siden har den stått i garasje, ikke oppvarmet. Har vært mye rundt -20 der den står fra romjula til nå. Han skulle starte den for to dager siden, tom for strøm. Lader over natta, kjører til lokalt verksted som sier lad mere. Ingen feilmelding da. Neste dag etter ny lading over natta kommer feilmelding da han skal rygge, resten står over. Han har ikke merket at den er ubehagelig å kjøre eller girer rart. Han har siden feilen kom kjørt et sted mellom 5-10 km før den ble satt fra seg. Da har den giret fint og fungert fint å kjøre med. 
 

Lurer på hva dette kan komme av, hva som evt er feil? Jeg mistenker at dette er noe elektrisk tull/henger igjen fra lite strøm på batteri, men vil gjerne ha flere innspill.

Vet ikke navn på girkassa, men er den nye typen for denne årgangen(joystick spak). Er jo facelift e60.  
Setter pris på alle innspill, dette skal jo være en nesten skuddsikker kasse:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Larsensmekk skrev (20 minutter siden):

Eier sier at han fikk opp koden Transmission Faulty i iDrive.

Det er vel ikke en kode, det er vel en feilmelding?
 

Larsensmekk skrev (20 minutter siden):

Vet ikke navn på girkassa

ZF6HP19/21

Rats skriver:

Sitat

ZF introduserte 6-trinns automatgir i 2003. Dette er den minste utgaven, og den finnes i blant annet BMW E60 520i-530i/520d/525d LCI, E90 320i-330i/320d. osv. Ble oppdatert med små tekniske endringer i 2007 og fikk nytt navn, ZF6HP21. Et meget fint gir som girer kjapt og har moderne lock-up funksjon, men her er det forholdvis vanlig med slitasjeproblemer i ventilhus som gjør at girskift blir uregelmessige, og av og til med turtallssvigninger. Dette forårsaker også i mange tilfeller slitasje i bushinger/opplagringer internt i giret pga. redusert smøretrykk og det er relativt vanlig at 5. gir slipper/slurer slik at giret går i nødprogram. Vi har utstyr til å reparere ventilhus og monterer alltid forbedrede deler ved overhaling.

Kilde: https://www.rats.no/automatgir-tjenester/gearkasser/bmw

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Ja, men den har uregelmessige girskift til revers/1. gir.

Mulig mulig, men kjøringen i seg selv går fint. Jeg tror/håper det bare er elektrisk.

 

Til eksempel, min 2020 Caddy kasta airbag, abs og motorlamper og feilkoder i hytt og pine etter å stått omtrent samme periode helt stille, også da som e60’n strømløse sikkert noen dager

Lenke til kommentar

Heisann. 
Da har jeg fått hentet bilen hjem, og dette er det jeg har lagt merke til. Jeg tror ikke det kan være fordi bilen er kald, det virket som den ikke ville i gir hvis man ga forsiktig gass. 

Hvis man gir litt aggressivt med gass(så den besten dumper clutchen) går det fint, den kjører smooth, girer fint og ingen sluring. 
Er man derimot forsiktig, så slurer den veldig på hvert fall første gir(har da bare stoppet bilen, startet på nytt aggressivt med gass) og man får også opp transmission faulty. 
 

Jeg tenkte jeg skulle bytte batteri på den idag og se om det hjelper, det virket som forrige eier hadde byttet batteri etter 2017 selv, men ikke hadde kodet det inn til bilen. 
Så jeg skal bytte batteri og programmere det inn i bilen idag og se om det hjelper. 

Jeg har også sendt forespørsel om å flushe kassa på Bilia, og tror det kan være lurt uansett mtp alder/km og at denne ikke har vært byttet tilsynelatende.

 

Hva tenker dere? Kan det være noe annet?

Jeg leser flere som nevner mechatronic og solenoider? Hakke peil på hva dette er


En ting jeg ønsker å legge til her er feilkoden jeg får opp i Carly når girkasse feilen lyser i displayet. IMG_6548.thumb.png.cb944bb8c04746216e011642dc527e26.png

Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (2 timer siden):

Trenger også litt kjapt svar på om dette er noe jeg faktisk kan kjøre rundt med en liten stund eller om bilen skal stå helt i ro.

Umulig å forutse.

Problemet kan være så enkelt som at delen øverst til høyre har sprukket:

s-l1600.jpg

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Man må bytte olje og filter på disse kassene, til tross for "lifetime oil". Jeg tror ikke girkasseolje er en del av vanlig serviceintervall.

Nei jeg er enig. Tror olja burde byttes der, har en kompis som er mekaniker og han mener det samme. 
 

Det er jo dessverre ikke en del av serviceintervallene

Lenke til kommentar

Jeg ville begynt med en service og grundig flush av girkassen, når bunnpanna på kassen demonteres så er det lettere å finne indikasjoner på om det er noe annet galt siden det ligger magneter i bunnbanna.

Hvis jeg ikke tar feil så er det også en o-ring til oljepickupen som kan være problematisk, spesielt hvis noen har vært av med panna før.

Lenke til kommentar

 

El burro skrev (2 timer siden):

Jeg ville begynt med en service og grundig flush av girkassen, når bunnpanna på kassen demonteres så er det lettere å finne indikasjoner på om det er noe annet galt siden det ligger magneter i bunnbanna.

Hvis jeg ikke tar feil så er det også en o-ring til oljepickupen som kan være problematisk, spesielt hvis noen har vært av med panna før.

Heisann. 
Denne bilen jeg har kjøpt her er så kriminelt fin i utgangspunktet utenom dette med giret, så jeg velger å gjøre det hos Bavaria eller Bilia. Men jeg kommer til å be de om å ta en sjekk i kassa og se om noe ser feil eller rart ut. 
Tror jeg tar det sammen med ac service og en tilbakekalling

Lenke til kommentar
Larsensmekk skrev (5 timer siden):

Hva er det for noe?

Jeg vet ikke hva det kalles på norsk. På engelsk er det en "seal" (selges ikke separat hos bmw). Den sitter mellom ventilhuset og resten av girkassa. Så vidt jeg forstår er det ikke uvanlig at den sprekker. Når den sprekker kan det sikkert bli trykkfall i oljen. Hos bavaria får du sikkert beskjed om at ventilhuset må byttes.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (48 minutter siden):

Jeg vet ikke hva det kalles på norsk. På engelsk er det en "seal" (selges ikke separat hos bmw). Den sitter mellom ventilhuset og resten av girkassa. Så vidt jeg forstår er det ikke uvanlig at den sprekker. Når den sprekker kan det sikkert bli trykkfall i oljen. Hos bavaria får du sikkert beskjed om at ventilhuset må byttes.

Pakning tror jeg det heter😃

 

Den er god, vet du tilfeldigvis hva et slikt ventilhus bytte koster?

Har nå hvert fall så langt ikke bemerket meg noe oljesøl i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (54 minutter siden):

Nei (sannsynligvis svindyrt) og det er innenfor bunnbanna i girkassa (ingen synlig lekkasje).

Okei. Den er god. 
 

forøvrig så har jeg noe ny info. 
Istad var jeg ute å kjørte med den, skulle vise nybilen til to kompiser. Så skulle jeg prøve å framprovosere feilen (gi forsiktig til ingen gass i D, eller bytte til R og være forsiktig) men det fikk jeg ikke til. 
 

når jeg så kom hjem etter å ha stoppet bilen hos nevnt kompis i 15 min, for så å kjøre hjem igjen kom heller ikke feilen når jeg skulle rygge inn i gårdsplassen min. Den feilen har kommet HVER GANG jeg skal rygge inn her, dvs totalt 4-5 ganger. 
 

sjekket nå spenning på batteriet som står i, det var på 12.01-12.00 V. 
Kjøpte nytt 95Ah AGM batteri istad, den var nå på 12.71 V, men tenkte å lade den over natta fullt, før jeg bytter batteri imorra. 
 

jeg håper at det kun er batteriet. Kanskje det er så enkelt? Har lest om noen som har hatt lignende feil som meg pga dårlig batteri. 
 

Men som du nevner med oljetrykk dropp og for lite olje osv. Burde ikke dette påvirke alle gir? Fordi når du først får den i gang(gjerne litt aggressiv start inn i D) så girer den silkemykt og er en drøm å kjøre. Er noe ulyd i 2. gir ved ca 3-4000 omdreininger, men ingen sluring på noen gir så vidt jeg har merket. Dette har jeg hørt nøye og sett nøye etter. 

Hva tenker du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...