Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nabo felt tre ulovlig på kommunal eiendom som falt på huset vårt


Gjest a689f...597

Anbefalte innlegg

Gjest a689f...597

 

Hei,

Trodde aldri i verden at jeg måtte skrive et slikt innlegg, men here we are — beklager potensielt overdreven bruk av patos, og jeg setter stor pris på alle svar.

I dag våknet jeg med et brak da en nabo bestemte seg for å dra frem motorsagen. Han har gått over på kommunal eiendom og hogd ned to høye grantrær. Ett av disse trærne er rundt 1 meter fra vårt gjerde, og amatøren klarte å sage ned treet slik at det ramlet ned over huset vårt. Når jeg gikk ut hadde han klatret ut på treet på vår eiendom for å hogge greiner og danglet 4-5 meter over bakken, og all adferd tyder på at han ikke er riktig god og kanskje sliter med noe rusproblematikk. Han sa at han hadde hugget trærne for at han var en ivrig fugletitter… og hadde ingen kvaler med å vandre rundt på eiendommen vår — jeg måtte be han flere ganger om å komme seg ut av treet som landet på vår eiendom, og han nektet å si navn eller adresse — men det var heldigvis OK å finne ut av selv.

Synlig skade er at treet har knust 2x gjerder, tatt noen takrenner, samt mindre kosmetiske skader på terassetak, men vi får ikke sett ordentlig etter skader før treet er fjernet.

Jeg ringte så kommunen som tok en befaring. De tok dette veldig alvorlig og valgte å anmelde forholdet til Politiet. Jeg snakket også med Politiet senere som sa at de skulle få prate med mannen og få han til å slutte å hogge de to resterende rærne (som også meget godt kan falle på huset vårt!). Dessverre så fortsatte naboen hele kvelden med å hogge greiner, så jeg er usikker på hva Politiet faktisk har gjort, og vi er redde for at han kommer til å fortsette å ta trærne.

  1. Noen spesielle tips eller hensyn som vi burde tenke på? Huseier (min far) hadde mest lyst til å ta dette uten forsikringen (egenandel på 10 000), ta det privat med naboen og potensielt fjerne treet og slikt selv, men jeg synes det hørtes ut som en dårlig idé.
  2. Selv om det er et kommunalt tre, så sa kommunen at de ikke kunne bistå med annet enn å anbefale noen til å fjerne treet. Stemmer dette? Har de ikke noe ansvar for å “rydde opp” eget tre?
  3. Trærne i den lille skogstripen har skjermet oss godt. Før så har det vært rundt 15 store trær der, men ser ut til at naboer over tid har tatt seg til rette, for kommunen sa at de ikke har hogd der. Nå har vi en haug med naboer som kan se rett inn vår hage, samt at vi har opplevd ekstra støy de siste årene jo tynnere skogen ble. Har vi noe vi skulle sagt her? Antar det er opp til kommunen om de vil gjøre noe på den kommunale eiendommen, men fra vårt perspektiv ønsker vi jo gjerne trærne tilbake. Alternativet er selvfølgelig at vi må plante trær på vår eiendom og ha god tålmodighet.

Tusen takk for alle svar! Er mildt sagt oppgitt over utrolig dårlig dømmekraft av nabo og er relativt ute av meg.

 

Anonymous poster hash: a689f...597

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke så mye om jussen rundt dette. Men vil si at jeg føler med deg og forstår at du er ute av deg!  Det høres forferdelig ut å våkne sånn. Jeg har selv mistet store trær som skjermet, og det er utrolig trist når trær og busker man er glad i og hatt nytte av faller eller blir hogd ned.

Jeg ville ha anmeldt han for å oppholde seg uønsket på deres eiendom og for å ha skadet den, akkurat som kommunen har gjort, og kreve at han betaler for skadene/erstatning. Tror ikke kommunen er erstatningspliktig for det han har gjort, det blir vel som om trærne skulle ha blåst ned i en storm uten å ha vært råtne fra før. Jeg vil råde deg til å ta opptak av det som skjer og det som blir sagt i mellom deg og naboen din, om han fortsetter, slik at du har bevis. Om han er ruset (hørtes sånn ut), vær forsiktig med evt provokasjoner, men vær tydelig. 

Grunnen hans til å felle trærne er bare latterlig! Jeg er selv veldig glad i fugler og i å titte på dem. Og fugler trenger trær, ikke at de blir hugd ned og forsvinner. Jeg tror ikke at du kan forvente å få trærne tilbake. Det kan vokse til med kratt der etterhvert, men jeg vet jo ikke hvordan vegetasjonen er der og hvor fort det er mulig at det vokser til. Om du vil ha noe som dekker innsyn og demper støy, burde du plante noe selv på din egen eiendom. F.eks en hekk med rasktvoksende løvbusker for å dekke fort, og et par bartrær om du liker det (disse bruker lenger tid på å vokse og skjerme) Ønsker deg hell og lykke i denne tregedien 🍀

Endret av Trippelure
Lenke til kommentar

1. Om du bruker forsikring eller ikkje blir ei vurderingssak. Fordelen med å bruke forsikringa er at då er du og sikra om skadene skulle vise seg å være meir omfattande enn fyrst antatt. Du vil uansett kunne reise krav om at naboen skal dekke ditt tap, enten den relle kostnaden eller eigenandelen. Med ein slik nabo er det likevel ikkje sikkert at han har å pengar du kan kreve. 

2. Kommunen har ikkje ansvar sidan treet falt ned heilt utanfor kommunal kontroll, ansvaret ligg her på den som sagde ned treet. Hadde treet blåst ned eller liknande så hadde det vært ei anna sak. 

3. Det er sjølvsagt ikkje lett å skaffe nye tre, kommunen har ingen plikt til å plante nye tre og antageligvis så vil dei ikkje erstatte trea sidan dette både er til hinder for eventuell framtidig bruk av tomta, samt at det gir framtidige kostnadar ved å fjerne trea når dei blir for høge, eller erstatningsansvar om trea ramlar ned. Naboen din har erstatningsansvar for dokumenterbare tap, men det å miste tre som ikkje er dine er kanskje ikkje eit tap du er påført. Kommunen kunne også ha fjerna trea frå eiga tomt utan å ha ansvar for om det gir deg fordelar eller ulemper. 

 

 

I dette tilfellet så ville eg heilt klart brukt forsikringa, då vil også forsikringsselskapet ordne med trefellarar som kan fjerne treet. Å skulle utføre slik potensielt farleg arbeid sjølv slår meg som ein dårlig idé. Ein kan også fort risikere at det oppstår andre skadar i samband med fjerninga, så det er ein unødvendig risiko å ta om du ikkje har både kompetanse og utstyr til å gjere jobben sjølv. 

I samband med erstatningssøksmål mot naboen så er det også enklare å kreve eigenandelen tilbake sidan du også har ei tapsbegrensingsplikt. Har du brukt forsikringa så vil du vanlegvis ha oppfylt denne plikta ved at erstatningssummen er avgrensa til eigenandelen slik at ein ikkje risikerer større kostnadar dersom skaden skulle være større. 

Eit anna moment er at dersom det seinare dukker opp andre kostnadar så vil du nok heilt sikkert hellee ha eit forsikringsselskap å ta dette med, og ikkje måtte gå tilbake til ein litt ustabil nabo som verken har betalingsvilje eller emne. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bruk forsikringen. For all del!

De kan sikkert også bidra juridisk?

Egenandelen som tapes er peanøtter. Og uansett noe dere må kreve å få nabo til å dekke inn, gjennom at dere anmelder forholdet til politiet!

Har gjerningsmannen forsikring som kan benyttes, eller tror dere han har likvide midler til å erstatte skaden? (Høres ikke slik ut, spør du meg)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest a689f...597 skrev (På 11.1.2024 den 2:27 AM):

 

Hei,

Trodde aldri i verden at jeg måtte skrive et slikt innlegg, men here we are — beklager potensielt overdreven bruk av patos, og jeg setter stor pris på alle svar.

I dag våknet jeg med et brak da en nabo bestemte seg for å dra frem motorsagen. Han har gått over på kommunal eiendom og hogd ned to høye grantrær. Ett av disse trærne er rundt 1 meter fra vårt gjerde, og amatøren klarte å sage ned treet slik at det ramlet ned over huset vårt. Når jeg gikk ut hadde han klatret ut på treet på vår eiendom for å hogge greiner og danglet 4-5 meter over bakken, og all adferd tyder på at han ikke er riktig god og kanskje sliter med noe rusproblematikk. Han sa at han hadde hugget trærne for at han var en ivrig fugletitter… og hadde ingen kvaler med å vandre rundt på eiendommen vår — jeg måtte be han flere ganger om å komme seg ut av treet som landet på vår eiendom, og han nektet å si navn eller adresse — men det var heldigvis OK å finne ut av selv.

Synlig skade er at treet har knust 2x gjerder, tatt noen takrenner, samt mindre kosmetiske skader på terassetak, men vi får ikke sett ordentlig etter skader før treet er fjernet.

Jeg ringte så kommunen som tok en befaring. De tok dette veldig alvorlig og valgte å anmelde forholdet til Politiet. Jeg snakket også med Politiet senere som sa at de skulle få prate med mannen og få han til å slutte å hogge de to resterende rærne (som også meget godt kan falle på huset vårt!). Dessverre så fortsatte naboen hele kvelden med å hogge greiner, så jeg er usikker på hva Politiet faktisk har gjort, og vi er redde for at han kommer til å fortsette å ta trærne.

  1. Noen spesielle tips eller hensyn som vi burde tenke på? Huseier (min far) hadde mest lyst til å ta dette uten forsikringen (egenandel på 10 000), ta det privat med naboen og potensielt fjerne treet og slikt selv, men jeg synes det hørtes ut som en dårlig idé.
  2. Selv om det er et kommunalt tre, så sa kommunen at de ikke kunne bistå med annet enn å anbefale noen til å fjerne treet. Stemmer dette? Har de ikke noe ansvar for å “rydde opp” eget tre?
  3. Trærne i den lille skogstripen har skjermet oss godt. Før så har det vært rundt 15 store trær der, men ser ut til at naboer over tid har tatt seg til rette, for kommunen sa at de ikke har hogd der. Nå har vi en haug med naboer som kan se rett inn vår hage, samt at vi har opplevd ekstra støy de siste årene jo tynnere skogen ble. Har vi noe vi skulle sagt her? Antar det er opp til kommunen om de vil gjøre noe på den kommunale eiendommen, men fra vårt perspektiv ønsker vi jo gjerne trærne tilbake. Alternativet er selvfølgelig at vi må plante trær på vår eiendom og ha god tålmodighet.

Tusen takk for alle svar! Er mildt sagt oppgitt over utrolig dårlig dømmekraft av nabo og er relativt ute av meg.

 

Anonymous poster hash: a689f...597

1. Å ta noe sånt privat med naboen (etter hvordan du beskriver naboen) høres nyttesløst ut. Så enig med deg i at det er en dårlig ide. Ta det på forsikringen og politianmeld det i samme slengen. (Det kan godt hende at forsikringsselskapet vil kreve at det anmeldes). 

2. Nei, dette er ikke kommunens ansvar, kun den som har utført skadeverket. 

3. Nei, dere har ikke noe dere skulle ha sagt her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...